Gå til innhold

Er klar over at Intel er overlegen men hva med fremtiden?


jascko

Anbefalte innlegg

Som mange andre vurderer jeg også å skifte pc dvs. min 3 år gamle AMD 3500+ 939 system skal overtas av min sønn og jeg må ha meg nytt system. Jeg har allerede bestemt meg for PSU, HD, skjermkort, minne og skjerm. Det eneste som gjennstår er hovedkort og prosessor. Jeg er klar over at intel har overtaket på AMD nå fortiden men siden jeg ikke skal klokke og i tillegg har lyst på system som skal være fremtidsrettet, dvs. jeg gidder ikke å skifte hovedkort om ett år eller to, så lurer jeg på om det bli riktig av meg å satse på Intel siden dagens 775 sockel skal skiftes ut? Jeg har planlagt å skifte prosessor om par år derfor lurer jeg på om AMD+ sockel kan være mer fremtidsrettet ved tanke på en eventuell skifte. Slik som jeg forstår har ikke AMD planer å skifte den nye AMD+ sockel i nermeste fremtiden, stemmer?

 

Det virker litt dumt hvis jeg skal gå for innkjøp av nytt system nå og den dagen jeg bestemmer meg å oppgradere til kraftigere CPU så er jeg tvunget å rive ut hele systemet for å kunne skifte hovedkort, derfor ser jeg på hovedkortet som den viktigste delen av pc. I forbindelsen med dette lurer jeg på, uavhengig av hva som gir mest power i forhold til pris, hva som lønner seg av AMD og Intel når det gjelder sockel bytte. Jeg er klar over at mange bli å svare "om to-tre år så må du skifte alt uansett", men prøv å se bort fra akkurat den påstanden å komme med en anbefaling...hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sokkel 775 vil Intel bytte ut når de lanserer Nehalem mot slutten av 2008. Når Nehalem kommer så må du ha nytt hovedkort. Når det gjelder AMD så skal vel de over på sokkel AM3 rundt samme tid om jeg husker riktig for å skifte over på DDR3 RAM. Hva som er mest fremtidsrettet er vanskelig å si i dag.

 

Derfor anbefaler jeg deg å enten vente 1 år til med å kjøpe. Eller så kjøper du hovedkort og CPU i dag, som du må bytte ut allikevel. Vanskelig dette her med å tenke fremtidsrettet i denne bransjen her. Tror du bør tenke hva slags ytelse du trenger først. Så får du se.

 

En Intel Q6600 er nok det beste kjøpet per i dag du kan velge. Men i januar får du kjøpt arvtageren da, nemlig Penryn serien. Klarer du å vente så lenge så er jo det best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...