Gå til innhold

Er gaming sløsing med tid?


Anbefalte innlegg

Jeg er selv en gamer, og i perioder spiller jeg veldig mye, og da har spørsmålet om spilling er bortkastet tid reist seg. Mange av mine venner sier at det er bortkastet tid, men de spiller heller ikke selv... De som sier dette sitter kanskje å ser på tv 5 timer daglig, men mener selv at dette er noe helt annet. Hva mener dere om dette? Er spilling helt bortkastet? Får man noe igjen av det? Selv mener jeg ja! Men hva mener dere?

(Noe av dette kommer til å bli lagt inn i et spillmagasin som jeg lager "GameZone" det vil ikke bli publisert på noen måte, og er kun et harmløst skoleprosjekt :thumbup: )

post-128146-1196771177_thumb.jpg

Endret av RagnaRock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spilling er like bortkastet som TV-titting eller bowling. Det er for underholdningsens skyld, ikke et fantastisk nytteprosjekt (som å vaske gulvet eller svette på et treningsstudio)...

 

Det kommer jo litt ann på hva du ser på TV da.

Selv ser jeg en del på TV, men da er det de forskjellige Discovery-kanalene og National Geographic jeg ser på.

Eneste seriene jeg må ha med meg er CSI og Heroes.

 

Spilling er ikke nyttig, men det er ikke like bortkasta som å ikke gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar

Hmm.. det er faktisk noe bra med spilling også.. det kan øke fantasien din til nye nivåer f.eks.. du bruker hodet på en bra måte, ved taktikker og teamwork..

 

men herregud.. det er pokkers mye latskap der også :p.. du blir ikke akkurat hulken ved å game :D..

 

å game 2 timer om dagen er kanskje ikke BORTKASTET TID.. men opp til 5-6 timer blir kanskje litt drøyt?.. jeg vil heller sitte hjemme å game og ha det skøy enn å gå i byen å kjede livet ta meg på MC.donalds eller noe

Endret av probin
Lenke til kommentar
Det kommer jo litt ann på hva du ser på TV da.

Selv ser jeg en del på TV, men da er det de forskjellige Discovery-kanalene og National Geographic jeg ser på.

Eneste seriene jeg må ha med meg er CSI og Heroes.

 

Kommer jo ann på hva slags spill du sammenligner med og, da. Selv ser jeg på discovery / animal planet / national geographic for underholdningens skyld, men jeg skal ikke legge skjul på at jeg lærer noe på veien...

 

Samme når det kommer til spill. Jeg kan vel ikke unngå å lære litt geografi av å spille risk, men det er ikke derfor jeg spiller det ;)

Lenke til kommentar

Spilling kan da være nyttig det. Flere spill har gjort meg engasjert i ting jeg ikke brydde meg om tidligere, og tro meg - jeg hadde aldri vært klassens beste i engelsk ut hele barne/ungdomsskolen om det ikke hadde vært for alle RPGene jeg spilte før. Dessuten er det bra inspirasjon når jeg tegner.

 

For min del er fem timer med dårlige TV-serier bortkasta. Det kommer helt an på hva man lar seg underholde av.

Endret av RevX
Lenke til kommentar

Det er bedre å sitte å spille på PC-en enn å sitte å se på TV i alle fall. Grunnen er at når man sitter å ser på TV så sitter man liksom bare der. Slipper å tenke noe særlig, så blir på en måte hypnotisert. Men sitter man å spiller, så må du tenke. Du må også opprettholde konsentrasjonen over tid, noe som er bra så lenge man ikke overdriver. Men det er heller ikke bra å sitte foran PC-en i for mange timer heller. Rygg og nakke problemer kommer da, og mer jo eldre man blir....dere skoleungdommer merker ikke så mye til det enda ;)

Lenke til kommentar

For meg er det totalt bortkastet tid, men faen så gøy:D. Pc og konsoll spill blir vel sett på som bortkastet tid fordi det ikke krever spesielt av den som spiller, mens andre spill som sjakk og sudoku ol. blir sett på som en treningsform for IQ. Spill er for morro, sjakk ol. er såkalt "hjernetrim".

Slik tror jeg resten av "ikke gaming" samfunnet ser på spill som, tull ifølge meg!

Lenke til kommentar

Et aspekt som mange kanskje overser når det snakkes om at ungdom "kaster bort tiden foran PCen" (eller konsollen for den saks skyld) er det sosiale ved spilling. Da tenker jeg både på det "virtuelle" sosiale aspektet, og det mer fysiske at en enten samler seg hos en kompis og spiller Xbox360, PS3, Wii eller hva det måtte være, eller reiser på LAN eller lignende.

 

For å ta det første først; jeg har spilt både WoW og Eve Online, og særlig i det siste har det sosiale vært en stor faktor for at jeg har spilt såpass lenge (spilte det i litt over tre år før jeg gav meg). Mye av tiden brukes på å prate med folk, enten via chat eller ventrilo/teamspeak. Selvsagt kan en argumentere for at dette kan en like godt gjøre i "real life", og det er selvsagt riktig. Imidlertid ser en da på denslags sosial omgang (spill) som en erstatning for "vanlig" sosial omgang med venner eller familie, noe som jeg mener blir feil. Å prate med folk fra andre land, diskutere ulike ting med dem etc. blir et supplement til den vanlige sosiale omgangen med venner (som jo ofte har samme eller lignende bakgrunn som deg). Selvsagt finnes det ekstreme eksempler på folk som sitter 14-16 timer foran PCen med MMO's, og som har mistet hus, bil, båt, unger og kjerring på grunn av spillingen, og det er vel liten tvil om at så mye spilling ikke er sunt for det sosiale livet, men det er og blir ekstremtilfeller, og slike tilfeller finnes vel innenfor de aller fleste hobbyer eller lignende, gudene vet hvor mange ekteskap som har havarert på grunn av at gubben er på fotballkamp (IGJEN!). I tillegg finnes det vel nok einstøinger som sitter hjemme dagen lang uten sosial kontakt, uten at en nødvendigvis gjør et stort nummer av hvorfor de sitter der. Nok raljering - kort sagt, det er såpass mange sosiale aspekter, i alle fall ved mange online-spill som gjør at jeg ikke synes at spilling nødvendigvis er sløsing med tid. Når det gjelder singleplayer-spill så kan de være vel så mye fritidsaktivitet som en bok, en film eller et teaterstykke, forskjellen ligger vel hovedsaklig i at noen av de sistnevnte har en større stjerne i folk flest sine øyne. Igjen, ekstremvarianter finnes av alle typer, og er neppe bra.

 

Så det andre, den mer fysiske, sosiale delen av spilling. Noen gang sittet 3-4 kamerater (eller venninner) og spilt et eller annet spill på konsoll foran tven? Gjerne mens du prater skit og lignende, det kan i alle fall anbefales. I tillegg finnes det masser av såkalte "partyspill" eller spill som egner seg bedre sammen med andre, men jeg har f.eks. hatt mye moro sammen med en kamerat når vi har spilt gjennom Max Payne 1 og 2, og byttet på å spille. Spilling trenger ikke være usosialt, og argumentet med at det er sløsing med tid og at en heller burde vært sammen med venner kan tidvis arkiveres under /dev/null.

 

Det kan selvsagt vurderes hvor mye nytteverdi en får ut av å spille gjennom all slags spill, eller bruke hundrevis av timer på et onlinespill, men det må være mer opp til hver enkelt å vurdere. Noen spiller for utfordringens skyld, andre for det sosiale ved spilling, eller rett og slett fordi du ønsker litt atspredelse fra hverdagen. Uansett mener jeg at det må være opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt spilling er "sløsing med tid" - jeg mener det ikke er det, men dersom noen mener at det er det, så er det ikke verre enn at de lar være å spille. Jeg er ikke noen fan av Hotell Cæsar, og som en konsekvens av det, så ser jeg ikke på det :)

 

 

 

 

Et aspekt som mange kanskje overser når det snakkes om at ungdom "kaster bort tiden foran PCen" (eller konsollen for den saks skyld) er det sosiale ved spilling. Da tenker jeg både på det "virtuelle" sosiale aspektet, og det mer fysiske at en enten samler seg hos en kompis og spiller Xbox360, PS3, Wii eller hva det måtte være, eller reiser på LAN eller lignende.

 

For å ta det første først; jeg har spilt både WoW og Eve Online, og særlig i det siste har det sosiale vært en stor faktor for at jeg har spilt såpass lenge (spilte det i litt over tre år før jeg gav meg). Mye av tiden brukes på å prate med folk, enten via chat eller ventrilo/teamspeak. Selvsagt kan en argumentere for at dette kan en like godt gjøre i "real life", og det er selvsagt riktig. Imidlertid ser en da på denslags sosial omgang (spill) som en erstatning for "vanlig" sosial omgang med venner eller familie, noe som jeg mener blir feil. Å prate med folk fra andre land, diskutere ulike ting med dem etc. blir et supplement til den vanlige sosiale omgangen med venner (som jo ofte har samme eller lignende bakgrunn som deg). Selvsagt finnes det ekstreme eksempler på folk som sitter 14-16 timer foran PCen med MMO's, og som har mistet hus, bil, båt, unger og kjerring på grunn av spillingen, og det er vel liten tvil om at så mye spilling ikke er sunt for det sosiale livet, men det er og blir ekstremtilfeller, og slike tilfeller finnes vel innenfor de aller fleste hobbyer eller lignende, gudene vet hvor mange ekteskap som har havarert på grunn av at gubben er på fotballkamp (IGJEN!). I tillegg finnes det vel nok einstøinger som sitter hjemme dagen lang uten sosial kontakt, uten at en nødvendigvis gjør et stort nummer av hvorfor de sitter der. Nok raljering - kort sagt, det er såpass mange sosiale aspekter, i alle fall ved mange online-spill som gjør at jeg ikke synes at spilling nødvendigvis er sløsing med tid. Når det gjelder singleplayer-spill så kan de være vel så mye fritidsaktivitet som en bok, en film eller et teaterstykke, forskjellen ligger vel hovedsaklig i at noen av de sistnevnte har en større stjerne i folk flest sine øyne. Igjen, ekstremvarianter finnes av alle typer, og er neppe bra.

 

Så det andre, den mer fysiske, sosiale delen av spilling. Noen gang sittet 3-4 kamerater (eller venninner) og spilt et eller annet spill på konsoll foran tven? Gjerne mens du prater skit og lignende, det kan i alle fall anbefales. I tillegg finnes det masser av såkalte "partyspill" eller spill som egner seg bedre sammen med andre, men jeg har f.eks. hatt mye moro sammen med en kamerat når vi har spilt gjennom Max Payne 1 og 2, og byttet på å spille. Spilling trenger ikke være usosialt, og argumentet med at det er sløsing med tid og at en heller burde vært sammen med venner kan tidvis arkiveres under /dev/null.

 

Det kan selvsagt vurderes hvor mye nytteverdi en får ut av å spille gjennom all slags spill, eller bruke hundrevis av timer på et onlinespill, men det må være mer opp til hver enkelt å vurdere. Noen spiller for utfordringens skyld, andre for det sosiale ved spilling, eller rett og slett fordi du ønsker litt atspredelse fra hverdagen. Uansett mener jeg at det må være opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt spilling er "sløsing med tid" - jeg mener det ikke er det, men dersom noen mener at det er det, så er det ikke verre enn at de lar være å spille. Jeg er ikke noen fan av Hotell Cæsar, og som en konsekvens av det, så ser jeg ikke på det :)

 

 

 

Woot! Wall of text, TL:DR! :D

Lenke til kommentar

Sløsing, tja, spørs vel hva du skal sammenligne det opp mot egentlig. Det er en hobby, en som ikke alle ser ut til å ha helt aksept for. Det er ikke mer sløsing enn å se på tv, samle på frimerker, bygge kjente bygninger ut av is pinner, eller skulpturer ut av ørevoks. Det er underholdning, den eneste måten jeg kan se at noen sløser tid ved å spille er om de ikke finner det underholdende.

 

Jeg spiller ikke fotball med kamerater fordi det er god trening og sosialt, jeg spiller fordi det er gøy. Det samme gjelder egentlig spilling, men at det er ett par goder med, som bedre engelsk kunnskapter, en litt for livlig fantasi og ett sosialt nettverk som strekker seg over hele verden er kjekke bonuser.

Lenke til kommentar

Hehe... folk som ser på TV minst like mye som jeg spiller (ja, jeg spiller en del til tider) og klager på at folk spiller for mye ler jeg bare av. Forteller dem at de ser jo like mye på TV, så hvorfor ikke? Da blir det stille ;p

 

Det ropes høyt om for mye spilling blant enkelte, men jeg skal love deg at det er svært mange som ligger på en sofa som et "slakt" å ser på TV-serie etter TV-serie dagen lang.

 

Spilling er ikke bortkasta tid så lenge det ikke går utover andre viktigere ting i livet som ikke dreier seg om gøyal underholdning.

Lenke til kommentar

Om du ikke har det morsomt er det bortkastet..

Men har du det morsomt, er med folk som er litt modne av seg, gjør et eller annet som krever litt erfaring så får du noe igjen for det.

 

Nå snakket jeg nettop om Guild Wars i en annen tråd, og alt jeg har å si er at for eksempel i GW, så kan du ikke bli noe god ved å "bare" spille. En må tenke, og det er da det kommer frem at det kreves forståelse og innsikt i ting.

I den forrige guilden min var det en kamp mellom meg og GL, jeg hadde bare 2 av spillene i serien (proph og fact), dermed en hel drøss mindre skills en han som hadde 4 (alle). Folkene som så på tok helt av ettersom de kjente begge oss 2, men vi kjente ikke hverandre..

Det ble ikke bare en kamp, men ganske mange etterhvert..

Og selv om jeg bare hadde omtrent 200 skills å velge mellom, så klarte jeg å ta han et par ganger, noe som er veldig vanskelig i forhold til en som har omtrent 400 stykker.

Det krever kløkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...