Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kan ikke låse opp bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil absolutt råde evt. bileiere til å IKKE blåse i låsen. Greit, den låser seg opp etter å ha stått og blåst inn i nøkkelhølet i ti minutter, men tenk dere hvor mye damp det er i pusten deres. Den dampen kommer inn i låsen, fryser til og gjør låsen ENDA verre neste gang dere skal låse bilen.

 

Låsolje er genialt, men det er FOREBYGGENDE. Smør på låsolje når det er plussgrader, så blir låsen fort lettere å låse opp.

 

Når du skal varme opp nøkkelen bør du bruke en lighter og stå en stund... Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det begynner å bli frost ute er det viktigt å begynne forebyggende arbeid for å unngå dette. Kjøp låsolje på biltema eller en bensinstasjon og bruk denne med et par dagers mellomrom, og rett før den første frostnatta. Kan også lønne seg å smøre ved jevne mellomrom mens det er frost også. God låsolje fryser ikke men smører og dermed støter bort fuktighet i låsen :)

 

Men, når uhellet først er ute er det viktigt å unngå å tilføre mer fuktighet til låse da dette bare vil lage mer problem neste gang.

 

Oppvarming av lighter fungerer jo men unngå å ødelegg nøkkelen. Å helle kokende vann inn i låsen(ja, greit, dette har eg faktisk gjort, HELE døra var frosset igjen ved neste annledning) eller å puste inn i den tilfører mer fuktighet og bør ikke prøves. Det som eg derimot har stor tiltro til er å fylle en plastikkpose med så mye varmt vann som mulig for så å legge den over selve låsen og området rundt. Dette hørte eg på P4 og umiddelbart gikk det opp for meg at det var en genial ide. Årsaken er at vannet har stor varmeenergi som tiner låsen mens posen hindrer deg i å tilføre fuktighet som bare gjør det verre. Men husk også at det tar heller ikke bort fuktighet så låsolje er alltid en god ide.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...