Gå til innhold

Kjøring på 2-felts vei/motorvei i venstre felt


Ekko

Anbefalte innlegg

Motorvei blir det slik.

 

På vei der du har 2felt i samme retning er det høyre felt som "gjelder". Med unntak når du skal til venstre lenger fremme eller om anna skilt/oppmerking vil ha deg i venstre felt.

 

Ved mykje trafikk kan det av og til lette di kjøring/andres flyt, så må du ta eit fornuftig valg sjølv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vi være enige om at det høyre felt er det ledende felt for oss som er lit treige og at venstre felt er for forbi kjøring og for de som vil litt rasker frem (forbikjøring)?

 

Kan jeg få et svar på dette så har jeg et spørsmål til :)

Venstre er ikke et felt man skal ligge i, det er kun for forbikjøring.

Unntakene er når det er såpass mye trafikk at flere felt må benyttes for å ivareta flyten.

Lenke til kommentar

Trafikkreglene § 5: [...] På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

 

Hva ligger egentlig i det jeg uthevet? Når "tillater" trafikkreglene bruk av felt til venstre? Etter et kjapt søk kunne jeg ikke finne noe i trafikkreglene om at venstre felt er lovlig å benytte til vanlig kjøring selv når det er mye trafikk, selv om det åpenbart er en fordel for alle. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...