Gå til innhold

Formaterings programm for harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg trenger et programm for å formatere og partisjonere min Samsung SP2514N harddisk.

Har brukt et program som het DiskManager før, men klarer ikke å finne en plass å laste det ned fra lenger... hviss det er noen som kan vise meg en link til det eller et annet programm som blir æ veldi glad :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger et programm for å formatere og partisjonere min Samsung SP2514N harddisk.

Har brukt et program som het DiskManager før, men klarer ikke å finne en plass å laste det ned fra lenger... hviss det er noen som kan vise meg en link til det eller et annet programm som blir æ veldi glad :yes:

De fleste OS har eget programverktøy som gjør dette. Dvs. du trenger ikke å kjøpe dette utenom. I XP finner du dette under Kontrollpanel/Administrative verktøy/Datamaskinbehandling/Diskbehandling

Her kan du opprette partisjoner og formatere hva du vil. Du kan selvsagt også slette partisjoner herfra, og endre partisjonstype. Det er i tillegg mulig å endre stasjonsbokstav. Har du Vista er det flere muligheter, som å endre størrelse på aktive partisjoner.

Lenke til kommentar
Du kan også gjøre dette fra operativsystemet. Kontrolpanel/admenistrative verktøy/datamaskinbehandling/diskbehandling.

 

 

Har harddiskplass til over i en partisjon som jeg ville føre over til en annen partisjon så den får større plass i Vista. Hvordan gjør jeg? Se her

Endret av SiestaZ
Lenke til kommentar

Endringer på systempartisjonen kan ikke gjøres med operativsystemet som ligger på den. Da er det kjekt å ha en Ubuntu-CD liggende. (Se nedlastingslenker under overskriften "Last ned Ubuntu!" her). Når man har startet PCen fra Ubuntu-CD'en så finner man "Gnome Partition Editor" i menyen System->Administrasjon. Se bilde her. Med det kan man endre systempartisjonen på PCen uten å skade innholdet.

Lenke til kommentar
Usikker på om dette kan gjøres med systempartisjonen. Men dette kan kansje Alias svare på. Jeg har ikke testet ut denne muligheten i vista.

Som Simen1 sier så kan ikke dette gjøres på egen systempartisjon med Vista, men kun på øvrige partisjoner på maskinen. Skal du endre systempartisjonen trenger du spesialprogramvare som foreks. Partitation Magic. Geparted er et gratis alternativ i Linux, men ved å bruke LiveCD av Linux med Geparted på kan programmet benyttes til endring av partisjoner uavhengig av system. Men, det gjelder å ikke gjøre feil. LiveCD finnes her: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ Bruksanvisning finnes her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=356916 Dette er i hovedsak samme program som Simen1 viser til.

Lenke til kommentar

Gparted har støttet NTFS fullt ut lenge. Men jeg vil anbefale å kjøre programmet fra Ubuntu Live CD i stedet for fra Gparted Live CD. Grunnen er at Ubuntu har bedre driverstøtte for SATA-kontrollere fra promise, ATI med flere. Gparted live CD kan altså gjøre at gparted ikke oppdager disken, hvis du har uflaks vel og merke. Ubuntu Live CD er jo også en solid distro som er god for så mye annet også. Kjekt å ha liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...