Gå til innhold

Metz Mecablitz eller Canon Speedlite?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke noe dumt tips med sigma. Har en selv, og den har tilnærmet samme funksjonalitet som 580ex, men vestentlig billigere. Dårligere byggekvalitet, riktignok. Men sist helg falt min ned fra et skap jeg hadde satt den på, ca 2 meter høyt, og den var like fin når jeg tok den opp igjen.

Lenke til kommentar
Ikke noe dumt tips med sigma. Har en selv, og den har tilnærmet samme funksjonalitet som 580ex, men vestentlig billigere. Dårligere byggekvalitet, riktignok. Men sist helg falt min ned fra et skap jeg hadde satt den på, ca 2 meter høyt, og den var like fin når jeg tok den opp igjen.

 

Jeg er av den oppfatning at den virker dårligere i byggekvaliteten, men at kanskje denne plastikkfølelsen gjør at den er istand til å ta opp mer energi i innpakningen uten å videreføre denne til komponentene på innsiden. Ikke alltid det er en fordel å være kompakt og hard.

 

Vi har tre stk Canonblitzer på skolen (to toppmodeller og en 420 tror jeg). Det er noe feil med samtlige tre etter et par år med mer eller mindre hard bruk.

 

Min Sigma går så det griner, selv etter flere småuhell.

 

(ja, jeg vet. litt lite info jeg baserer denne "undersøkelsen" på)

Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning at den virker dårligere i byggekvaliteten, men at kanskje denne plastikkfølelsen gjør at den er istand til å ta opp mer energi i innpakningen uten å videreføre denne til komponentene på innsiden. Ikke alltid det er en fordel å være kompakt og hard.
Du har nok rett i dette. Mange er skeptisk til byggekvaliteten på Sigma, men det er ikke mange som opplever feil på dem heller, har jeg inntrykk av. Men de blir nok fort litt rufsete i kanten - uten at dét påvirker funksjonen.
Lenke til kommentar

Heck, om blitsen ser litt ripete ut gir du jo bare inntrykk av at du er en garvet fotograf som har sett litt av hvert (uten at jeg dermed anbefaler å slenge blitsen i bakken og/eller ripe den opp).

 

I forhold til det som sies om at plasten kanskje absorberer energi er det ikke umulig at det er noe i det. Det blir på en måte som crumple zone på nye, sikre biler, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...