Gå til innhold

noken som ber kveldsbønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Kan ikke si at jeg ber, men jeg håper på at noe skal gå bra, være seg en lett prøve (i et fag) eller snø om natta. Jeg ber ikke til noen, bare håper på tilfeldighetene og at de fungerer. Og om det skjer så blir jeg glad, om det ikke skjer så er jeg likeglad uten å endre mitt moralske syn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Her har vi to tilfeller:

1. De som ikke er religiøse, men allikevel ber: Tvangstanker er noe det går an å gjøre noe med. Det er ganske lett uten profesjonell hjelp også :)

2. De som er religiøse: Ta et par fag på universitetet om logikk så tenker jeg man blir kvitt den irrasjonaliteten ganske fort.

 

En interessant artikkel:

http://www.livescience.com/health/080124-l...pernatural.html

 

 

"People who feel lonely are more likely to believe in the supernatural, whether that is God, angels or miracles, a new study finds. [...] In their study, detailed in the February issue of the journal Psychological Science, Epley's team tried to induce feelings of loneliness in people to see how it affected how they thought of pets and their belief in religious figures.

 

 

[...]

 

 

The participants were then asked to rate their belief in the same supernatural agents in the other study, and those in the "lonely group" reported stronger belief than those in the "connected group." The results were also compared to ratings the participants gave before they got their life predictions, and those who reported a belief in God before and were made to feel lonely reported a stronger belief after the experiment.

"We found that inducing people to feel lonely made them more religious essentially," Epley told LiveScience, though he notes it won't cause any sudden conversions."

 

Er det da egentlig noen forskjell på å snakke med seg selv og å be til Gud?

Lenke til kommentar
hei!

som dere ser so lurer eg på om der er noken som ber kveldsbønn?

eg gjer det, har gjort det siden eg va liten.

klare ikkje å legge meg å sove før eg har gjort det :whistle:

ikkje det at eg er so kristen at det gjer noke,menne føle bere det at det må gjerast!

 

andre?? :D

Jeg ber en bønn vær eneste dag

Lenke til kommentar

Jepp. Bruker som regel å dra på med en fader vår, før jeg ber en litt mer personlig bønn. Jeg er kristen, så det er noe som faller meg naturlig og det gir meg en god følelse.

Det hender jo en gang i blant at jeg sovner med en gang hodet treffer puten og da får jeg jo ikke gjort det, men det gjør ingenting det heller. :D

 

Og hvis jeg ikke får sove eller føler meg spesielt inspirert leser jeg noen vers i NT. Dette synes jeg også er veldig hyggelig og godt brukt tid. :)

Endret av Thoz
Lenke til kommentar

Jeg er ateist, så det kunne ikke falt meg inn.

 

Husker når jeg var liten hadde jeg en venninne som hadde veldig kristne foreldre. Skulle overnatte hos denne venninnen og foreldrene hennes fikk jo rent panikk når jeg nektet å be kveldsbønn. Tror det var på nippet at de kastet meg ut XD

Lenke til kommentar

Jeg pleide å be til den skumle ulven under sengen min, slik at han ikke skulle bite meg når jeg gikk på do. Jeg innså vel allerede i en alder av fire at det egentlig var meg selv jeg snakket med, men det føltes betryggende likevel.

Har heldigvis patchet hjerneprogramvaren min siden den gang.

Lenke til kommentar
Jeg pleide å be til den skumle ulven under sengen min, slik at han ikke skulle bite meg når jeg gikk på do. Jeg innså vel allerede i en alder av fire at det egentlig var meg selv jeg snakket med, men det føltes betryggende likevel.

Har heldigvis patchet hjerneprogramvaren min siden den gang.

 

Welcome to the world of Matrix... He he.

 

Har alltid sett på bønn som noe totalt bortkastet og dumt, selv FØR jeg i en alder av fjorten (Vi hadde bare mekaniske patcher for "wetware", som hjernen kalles, den gangen :p ) og begynte å stille spørsmål med eventyret, så nei, jeg har egentlig aldri bedt noen bønn....

 

Og jeg kan med glede, ikke så sjokkerende kanskje, fortelle at bønn ikke hjelper det spøtt.

Som min avdøde mormor alltid sa det: "Skal du ha noe gjort så gjør det sjæl!" og, "Det er bedre å tro på at hard arbeid gir deg lykke enn all verdens religioner!.

Hun var som du skjønner ateist på sin hals og var så manne vond på sine gamle dager at selv gåsehuden fikk gåsehud!

 

:D

Lenke til kommentar
Hmm.. confession seems to help ***

 

Nope.... Det er vitenskapelig testet flere ganger og det gjorde saken bare værre i et par av tilfellene med de som visste de ble bedt for. (En form for omvendt placebo effekt.. he he)

 

Så har du de som hardnakket PÅSTÅR at bønn har hjulpet dem til å oppnå både ditt og datt, men klart, EN eller ANNEN gang MÅ jo bønner gå i oppfyllelse! Ikke fordi de virker men fordi tilfeldighetene virker slik. Men det kan neppe kalles et godt bevis, om bevis i det hele tatt....

Lenke til kommentar

Da jeg var yngre sang alltid en av foreldrene mine "Jeg folder mine hender små" og seinere "Kjære Gud jeg har det godt" for meg og søsknene mine på sengekanten. Syns det blir litt feil å synge den nå for meg selv, så ber ikke noe kveldsbønn nå lenger, bortsett fra når jeg legger lillebroren min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...