Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med sykemelding og arbeidsgiver


Christian86

Anbefalte innlegg

Hun nekter å betale arbeidsgiverperioden, har inntrykket av at det er fordi sykemeldingen kom 1 uke forsent i forhold til fristen. Jeg visste ikke om noe frist, og hadde ikke inntrykk av at dette hastet.

Hvilken frist? En frist de har internt på jobben hos deg?

Arbeidsgiverperioden er de første 16 dagene du er syk og da dekkes sykepenger av arbeidsgiver. De visste vel at du var syk, så jeg skjønner virkelig ikke problemet.

 

problemet for dem er etter hva jeg forstår dette

 

Jeg ble sykemeldt 29.10 (Gav beskjed allerede 28.10 at de ville få meldingen så fort som det lot seg gjøre). Jeg fikk legemeldingen fredag i slutten av den uken. Dvs 02.11.

 

Uten at jeg husker hvorfor så var det vel personlige årsaker som forsinket første uke, men jeg oppfattet ikke at de var så rigid på en 14 dagers frist i trygdeloven. Pga julebordet så mistet jeg en sjanse til å levere, sjefen nevnte ingenting og hun satt jeg på t-banen med i 35 minutter og snakket. Jeg skulle så levere 19.11, men legen sykemeldte meg straks med beskjed om å komme meg hjem. Jeg fikk først levert den 28. (Jeg hadde allerede varslet 22.11 at jeg ville levere alt i løpet av kommende uke, og spurte om dette gikk bra).

 

Lønningsansvarlig sier dermed at (om jeg legger: Ut fra hva Tone Britt sa blir det opp til NAV om de vil betale deg noe )

 

Oktober hvor jeg jobbet er opptil NAV

 

Perioden 29.10 - 12.11 som ble forsinket levert med 12 dager om en inkluderer helgene, og tiden jeg hadde virusinfeksjon.

 

Perioden 19.11 - 22.12 vil de ikke forskuttere selv om dette er normal praksis hos dem, men i mitt tilfelle sender de alt videre og lar sjefen min skjelle meg ut.

 

 

Mistenker dessuten at hun sa jeg skulle skrive ja på at de forskutterer, men så bestemte seg for annet etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ser det ut til at perioden 19.11-22.12 i hvert fall går bra, mens arbeidsgiverperioden mister jeg, men det løser seg vel på annen måte. Lønningsansvarlig er i hvert fall høfflig nå, ikke biter hodet av meg som sist gang :)

Men jeg sitter enda med inntrykket av at de vil sende oktoberlønningen til nav også, men en får se.

 

 

edit 05.des:

Fikk kontrabeskjed i dag, ettersom lønningsansvarlig ikke fikk med seg at jeg også leverte liste for oktober hvor jeg jobbet, så har nå hele perioden som jeg trodde jeg mistet blitt godkjent.

Man trodde hos dem at siste arbeidsdag var 28/09, og dermed ble jo leveringen min veldig mye mer forsinket enn det jeg mente. Når det så viste seg at siste dag var 27/10, så stilte det seg anerledes for da var ikke forsinkelsen så ille.

 

Alt i alt var hele problemet en misforståelse, og sjefen ville selvfølgelig ikke akseptere noe slikt..

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Så det er å tolke som at det hele bare er en enorm misforståelse, og nå er løst? :D

 

japp, lønningsansvarlig vedgikk at de først trodde min siste dag var 29/09, og så leverte sykemeldingen før 26.11. Når de så forklaringen og at jeg faktisk hadde jobbet hele oktober, så oppklarte man misforståelse.

 

Sjefen på sin side brydde seg så lite om meg, så hun får oppsigelsen som nyttårsgave :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...