Gå til innhold

Norsk ProgrammeringsWiki prosjekt, tanker og ideer?


Anbefalte innlegg

Personlig vil jeg kun ha ett språk..

 

hvis vi har den på norsk, vil vi da ha nok dedikerte mennesker til å klare å få en brukbar mengde med innhold. Jeg kjenner en del amerikanere og andre engelsk-talenede personer som er gode i programmering osv, men hvis vi har nok dedikerte norske, ser jeg også nok helst at vi kjører på norsk..

 

Men er vanskelig å kartlegge.. Hadde vel egentlig vært litt kult å få satt litt liv i codewiki forumet (må bare oversette tingene til norsk igjen isåfall :) ) Er det stemning for dette? Eller bare fortsette her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et spennende prosjekt du har dratt i gang her. Det er ubegrenset med muligheter og prosjektet har kanskje et potensiale. Når det gjelder diskusjonen om hvorvidt norsk eller engelsk skal benyttes som språk, så synes jeg det burde være norskspråklig. Bakgrunnen for min mening, må være at prosjektet er startet av nordmenn, pluss at det finnes ikke så altfor meget med norske programmeringsressurser på Internett, ihvertfall ingen veldige gode. Engelskspråklige programmeringsressurser finnes det allerede for meget av. Hva med et nettsted av nordmenn, for nordmenn?

Lenke til kommentar

Da har vi bestemt og fått til både norsk og engelsk. Vi klarte etter litt om og men å koble sammen de to wikiene, slik at man får opp sånn "Norwegian" \ "Norsk" i på venstre side hvis artikkelen du leser finnes på norsk, osv..

 

Så etter domenet er på plass, og litt sånn smårask, så tror jeg vi begynner å komme oss nær en launch :D

 

Dette valgte vi å gjøre blant annet fordi vi fikk det til, men også fordi vi har mottatt god repsons på andre internasjonale forum, hvor folk virkelig ville hjelpe til, så vi føler at det var det beste alternativet. Vi kommer til å jobbe for å sørge for at den norske og engelske wikien holder samme mengde og kvalitet av innhold, så jeg tror dette blir bra :D

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Jeg kan kanskje skrive litt om reversing hvis det er ønskelig også, noen små tutorials. Juleferien må da brukes til noe konstruktivt. :wee:

 

Supert!

 

Prøver for øyeblikket å forme wikien slik at den blir mest mulig optimal som ett kode-leksikon. Idèen så langt er å lage kategorier for hvert enkelt programmeringsspråk, slik at det er enkelt å navigere seg rundt i ett språk av gangen. Man kan for eksempel fra PHP-hovedsiden, klikke seg videre til "PHP variables", "PHP sessions", osvosvosvosv. Slik tenker vi at det blir enkelt for alle å finne akkurat det de leter etter. Det ville for eksempel være utrolig irriterende å måtte søke på "variables" for så å lete seg gjennom en haug med resutater til "PHP variables" eller "Java variables". Vi har også laget en liten boks på venstre side, rett over søkefunksjonen, som linker til hovedsidene til de mest populære programmeringsspråkene. Hvilke språk denne boksen bør inneholde kan selvfølgelig diskuteres.

Om dere har noen idèer eller tanker om hvordan vi kan gjøre det lettest mulig for brukeren å finne fram, setter vi stor pris på innspill, enten her eller på CodeWiki forumet.

 

Håper så mange som mulig er interresserte i å delta i utviklingen! I oppstartsfasen vil vi trenge mange ildsjeler som ønsker å hjelpe til med å fylle wikien med så mye informasjon som mulig, samt. nordmenn som er villige til å oversette fra engelsk til norsk og vice versa. ;)

Endret av LupusLupus
Lenke til kommentar

Også en liten boks hvor man kan ligge til relaterte emner, disse emnene kan også være "tomme" slik at andre kan skrive dem. Blir litt som "Appendix" når man leser bøker. F.eks php kan ha relasjoner til mysql og apache.

Det bør være dynamisk innholdsliste, at man kan surfe igjennom kode relevant mot nettverk fra alle tilgjengelig språk. Slik at hvis jeg søker etter chatting så får jeg opp chatting via nettet på flere forskjellige språk.

Noe det samme som planetsourcecode.com har gjort.

Lenke til kommentar

Heisann, høres ut som en fantastisk idè dette :)

 

Jeg er litt usikker hvor dere har tenkt og ta denne wiki'en, men ett felles samlepunkt for programmering generelt er ikke dumt. Jeg er nysgjerrig på om det går å få til at man kan anbefale bøker, verktøy (IDE etc) relatert til forskjellige språk. Kunne også godt tenkt meg at wikien kunne dekket en del av verktøyene som ofte er brukt i programmeringssammenheng som editorer, svn, kompilatorer osv. Hadde også vært digg om det senere kunne vært plass til f.eks Linux, Mac og windows programmering og de forskjellige verktøyene der.(Tenker her IKKE på noen flamewar, men hva som er gode verktøy og slikt)

 

Kommer kanskje til å skrive litt i den wiki'en når jeg lærer litt mer og ikke har eksamener å tenke på.

Lenke til kommentar

for det første, kjempe idé med en slik side, og supert at dere faktisk har lagd en slik side!

 

det er jo blitt sånn at hoveddelen, WiKien er 100% norsk, stemmer? håper i alle fall det. forstår derfor ikke hvorfor ca 80% av forumet er engelsk. det syntes jeg dere burde vurdere en gang til.

 

håper forresten at noen snart skriver noe om AS :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...