Gå til innhold

Nødvendig oppdatering av webserver? (Ubuntu)

m0g1e

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må unnskylde meg om det er et idiotisk spm, for jeg regner egentlig med det...

Leker meg med en del hosting fra webserveren hjemme som kjører Ubuntu 6.10 server med Apache, MySQL og PHP. Er litt småskeptisk til oppdateringer til serveren i frykt for at konfigurasjoner i Apache, PHP osv blir forandret fra tidligere versjoner og at det blir mye ekstrajobb på serveren som forsåvidt kjører helt knall. (apt-get update && upgrade..)

Men generelt hvor stort er behovet for oppdatering av disse under Linux? Sikkerhetsmessig altså, først og fremst, siden jeg ikke har noe behov for videre oppdateringer teknisk sett for verken PHP eller MySQL. Kanskje ved senere behov eventuelt. Vil bare helst spare meg for jobben...

Kjører nå:

PHP 5.1.6

Apache/2.0.55

mysql Ver 14.12 Distrib 5.0.24a, for pc-linux-gnu (i486) using readline 5.1

og kernel 2.6.17-10-server med Edgy som sagt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konfigurasjonsfilene (/etc) har jo ingen verdens ting å si om Apache-og PHP programvaren er forandret (/usr)..

Backup må det evt kjøres på hele filsystemet for å garantere at man kan gå tilbake hvor man var..

En rekke php-kodede webløsninger jeg har laget måtte debugges i 2 dager hos min ekstern host siden serveren deres hadde oppdatert PHP-kodene. (debian basert) Nye koder implementeres jo daglig og nye funksjoner kommer i PHP. Regner med også Apache utvikler seg ennå en del og ikke minst at støtten for PHP er temmelig integrert her.

MySQL har vel ingen store forandringer som vil gi konsekvenser, men det er jo bare spekulasjoner siden jeg ærlig nok har ingen anelse...

Distro-upgrade er jeg derimot meget i tvil til.

Skrevet (endret)

sikkerhetsaspektet er litt vanskelig å gi ett svar på, siden nye sikkerhetshull dukker opp rett som det er..

så hvor viktig det er å oppdatere kommer an på nettopp dette. så mitt råd er å søke etter exploits på web på de servicene du har oppe.. hvis du finner noen så sier det seg selv at du må oppdatere...

når det gjelder kernelen. er det vel ikke så viktig å oppdatere hele tiden... (jeg villa ha fokusert på servicene)

i tillegg kan det være at apache eller andre kommer med rene sikkerhetsoppdateringer.

å slike er viktige å oppdatere til.

Endret av thor918
Skrevet

Kjører du en stabil release av en distro får du bare sikkerhetsoppdateringer, ingen nye features osv. Et bra pakkesystem skal heller ikke overskrive konfigurasjonsfiler (men det betyr ikke at du kan droppe backup).

Skrevet

Som olear sier. Du får kun sikkerhetsoppdateringer/bugfixes. Det er litt av poenget med en stabil versjon av en distro. Kjører Ubuntu 6.10 server selv, og oppdaterer jevnlig. Har aldri hatt noen problemer med det.

Skrevet
Som olear sier. Du får kun sikkerhetsoppdateringer/bugfixes. Det er litt av poenget med en stabil versjon av en distro. Kjører Ubuntu 6.10 server selv, og oppdaterer jevnlig. Har aldri hatt noen problemer med det.

å da kjører du oppdateringene slik?

apt-get update && upgrade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...