Gå til innhold

Hvor henter de e-mail adressen - SPAM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En person som har en @hotmail, @online og mange andre kjente og ukjente får nesten altid en eller annen gang spam. Det finst nok programmer som sender ut til alle mulige kombinasjoner før @.

 

Derfor kan du aldri være trygg om du ikke har en skjelden @..... adresse.

 

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

La oss regne litt på dette:

 

- Vi antar at det ikke kan brukes mer enn 36 unike tegn i en epostadresse

- Vi antar videre at user-delen av epostadressen, altså den før @, ikke kan ha mer enn 15 tegn. NB: Dette er en GROV underdrivelse.

 

Vi får følgelig:

36^15 = 2,2 * 10^23 teoretisk unike eposadresser.

 

- Vi tenker oss videre at en spammer har en mailserver som greier å levere en kontinuerlig strøm av spam på en 1 Gb/s linje.

- Vi tenker oss videre at en spam-mail tilsvarer 1kB med data

 

10^9 b/s = 125 MB/s = 125 000 kB/s

Han kan altså sende ut 125 000 epost i sekundet.

 

Hvor lang tid vil han da bruke på å sende ut 2,2*10^23 epost?

 

Skal vi se:

 

((2,2*10^23 epost)/(1,25*10^5 eopst/s) = 1,76 * 10^(23-5) s

= (1,76 * 10^18 s)/(60*60*24*365 s/år) = 56 milliarder år

 

(Vi velger her å se bort fra skuddårsdager.)

 

Innen den tid er det svært sansynlig at solen har oppslukt jorden, og litt avhengig om man er religiøs eller ikke: Det bør være mulig å få til et par BigBang i løpet av denne tiden.

 

Da skal jeg love deg at den spammeren har andre ting å bekymre seg for enn utsending av epost! :yes:

Lenke til kommentar

Innen den tid er det svært sansynlig at solen har oppslukt jorden, og litt avhengig om man er religiøs eller ikke: Det bør være mulig å få til et par BigBang i løpet av denne tiden.

Joa og du har vert død i noen miliarder år?

 

Da skal jeg love deg at den spammeren har andre ting å bekymre seg for enn utsending av epost! :yes:

Hvor får spammeren min eller din email adresse i fra da.

Lenke til kommentar
De lager masse kombinasjoner av vanlige navn som f.eks:

Ola

Nordman

Kari

Da ville alle disse testes slik

OlaNordmann@host

Kariole@host etc.

 

De som ikke gir en notification failure vil havne på "lista".

 

Er nok heller :

 

*"Roboter" som høster inn mailadresser fra websider. Dvs. ligger din e-mailadresse tilgjengelig på din egen web-side, så er det meget stor sjanse for at den blir plukket opp (har skjedd meg).

 

*Mail-lister som blir solgt til andre. Og videresolgt fra kjøperen ett utall ganger og så videre. Selv om firmaet bak mail-listen er seriøst, så kan useriøse firma ved en feil eller ved ulovlige metoder skaffe seg denne lista.

 

*ISP'er eller firma med gratis e-postadresser som selger e-postadresser registrert hos de (har en mistanke om at Hotmail gjør dette).

 

*Web-sider/virus/småprogrammer/spyware som snoker rundt på maskinen din og finner e-postadresser. Er i det minste teoretisk mulig.

 

*Kjede-e-post med masse e-postadresser.

 

*E-postadresser som [email protected] vil nok en eller annen gang prøves ut av programmer som baserer seg på slumpvalg/flaks.

 

Mange flere metoder også. Men husk... uansett hva du gjør. IKKE trykk på noen "remove" knapp eller send "remove" mail til avsenderen av en e-postadresse. Virker den adressen, så er det høyst sannsynlig bare koblet opp til en liste som da registrerer e-postadressene som den får e-post fra som aktive adresser. Og da blir din e-postadresse solgt videre som "aktiv".

Lenke til kommentar

Jeg vet av erfaring at msn messenger gir bort e-post adressa du er innloget som. :roll:

Spesielt de mer "tvilsomme" sidene har en tedens til å finne denne adressa rimelig fort.

Heldigvis for meg var jeg innlogget med tulle-adressa mi, så min seriøse e-post adresse slapp unna. :) Min useriøse derimot har litt problemer med e-post fra Lula, Zelda osv. :-?

Lenke til kommentar

Nei dessverre så tror eg det ikke hjelper, for eg tror ip adressen er fra usa/canada (65.61.148.83)

 

Den tilhører: Cymitar Network Systems San Antonio/Texas

 

Det beste er å registrere deg på spamcop.net og poste hele mailen der slik at det blir sendt en klage til isp-en via spamcop. Når det er snakk om amerikanske isp-er vil dette ofte hjelpe. Dessverre har det ikke like stor effekt ovenfor Kinesiske og Koreanske ISP-er, de gir stort sett f.

 

Mer info her:

http://openrbl.org/ip/65/61/148/83.htm

http://spamcop.net/sc?track=65.61.148.83

Lenke til kommentar

 

La oss regne litt på dette:

 

- Vi antar at det ikke kan brukes mer enn 36 unike tegn i en epostadresse

- Vi antar videre at user-delen av epostadressen, altså den før @, ikke kan ha mer enn 15 tegn. NB: Dette er en GROV underdrivelse.

 

Ekte spammere løser dette ved å bruke andres mailservere. Ved siste sjekk hadde ordb.org registrert over 200.000 open-relays, dvs. mailservere som er åpne for fri bruk av hvem som helst. På denne måten og ved å forfalske domenenavn og avsenderadresse klarer spammere å skjule nesten alle spor. Men bare nesten, ip-adressen er det ofte vanskelig å skjule.

 

Men sjansen for å få spam er uansett mye større hvis du har en kort adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...