Gå til innhold

Miljøsyndere i konsollverdenen


Knebel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle vet jo at Wii er en miljøbombe av dimensjoner da du ikke har muligheten til å kjøpe battery pack slik som du kan til xbox 360.

 

Hehe, for meg synes det å kjøpe en batteripakke (som krever ekstra ressurser å produsere, og som produserer mer avfall) som en større miljøbombe enn å kjøpe "frittgående" oppladbare AA batterier.

Lenke til kommentar
Og her er propaganda maskineriet igang og fanboys stiller opp for å forsvare nintendo.

Er det virkelig nødvendig å overreagere på denne måten? Vennligst ikke sleng slikt unødig.

 

Tja, kanskje litt unødvendig, men syns det er så mange som skrur på alle plugger bare noen kommer med den minste negative kommentar om konsollen sin. Å tro greenpeace sine "undersøkelser" er snålt, kanskje det bare er jeg, som antar de fleste vet hvordan greenpeace liker å bøye fakta til å passe deres verden. Hvem vet.

 

Tar uansett to sekunder å finne ut at de ikke har gjort mer enn å surfe på nettsidene til de diverse selskapene for å finne informasjon til denne undersøkelsen. De har ikke sjekket fabrikker, ikke engang bedt om informasjon angående dette.

 

For å ta det litt på spissen; bruker vi Greenpeace sin metode kan vi anta Nintendo lager atomvåpen, Sony trener en hær av fanboys i geriljakrig, og Microsoft lager en robot hær (kanskje ikke så skummelt om OS'et blir Windows). Tross alt står det ingenting som motsier det på sidene deres.

Lenke til kommentar
Og her er propaganda maskineriet igang og fanboys stiller opp for å forsvare nintendo.

Er det virkelig nødvendig å overreagere på denne måten? Vennligst ikke sleng slikt unødig.

 

Forsåvidt enig, men han har vel likevel rett? Hvis man ikke er fanboy bryr man seg nok ikke om å "forsvare" Nintendo slik. Ikke noe galt i det.

 

 

Uansett så vet jeg ikke helt om man kan bruke Nintendo sine nettsider som bevis på at de tar miljøhensyn. Hvem sjekker at de faktisk gjør det de påstår?

Lenke til kommentar
Hvem sjekker at de faktisk gjør det de påstår?

 

Den gjelder vel for alle selskapene i undersøkelsen. Men det er klart sony-ericsson ikke lenger trenger bekymre seg for å bli 'busted' for å ha barnefabrikker i kina og slikt. De har jo fått smilemunn fra greenpeace hehe

 

Barnearbeidere er miljøvennlig. De produserer nok mye mindre CO2 enn voksne.

Lenke til kommentar

Det er en enkel sak å sjekke opp om man følger de policy'ene man har når det gjelder miljø. Det man gjør er som regel knyttet opp mot en standard. De fleste har sikkert hørt om selskap som er ISO14001 sertifiserte. Dette er ett eksempel på en standard hvor man selv velger hva man skal gjøre for å forbedre miljøet. Dette kan være alt fra å kildesortere på sjefens kontor til storstilt resirkulering i prosessindustri. Man danner sin egen policy internt om hva man skal gjøre for å bedre miljøet.

 

Man legger så disse policyene inn i sine kvalitetssikringsprosedyrer. Dersom noe slikt ligger inne i kvalitetssikringsprosedyrer vil man bli auditert med en gitt frekvens både av interne og eksterne inspeksjonsorgan. Om man ikke følger det man selv sier at man skal gjøre, vil man få nonconformance mot eksempel vis ISO14001 standarden, og dersom man ikke følger opp en slik mangel mister man sertifiseringen. Enkelt og greit.

 

Dette er hverdagen i store konsern, og det er ikke noe man tøyser med. Det er ikke bruktbilhandleren på Mysen det er snakk om dette. :)

Lenke til kommentar
Det er en enkel sak å sjekke opp om man følger de policy'ene man har når det gjelder miljø.

 

Kan du da sjekke om Nintendo følger de punktene? Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvordan man gjør det.

 

Faktisk, om du spanderer billetten til Japan. Jeg er akkreditert bl.a. fom ISO14001 auditør. :) Men utenom det er det enkleste å se om de faktisk har en standard som de forholder seg til og det kreves compliance mot. Jeg rekner med at det er dette Greenpeace har gjort. :)

Lenke til kommentar
Selv bryr jeg meg ikke så mye om miljøet, etterhvert kommer grafikken til å bli penere enn virkeligheten uansett, så da er det ingen grunn til å dra rundt i naturen og se på fugler og annet tull.

:!:

 

Men fra spøk til revolver, denne undersøkelsen var jo helt på trynet. Sitter igjen med inntrykket av at dette er noe jeg kunne rota sammen med tilgang på internett, et par timer til rådighet og en ustyrtelig trang til å sverte store slemme corporates.

Lenke til kommentar
Latterlig, men med det miljøhysteriet vi opplever nå så er det sikkert noen "nutjobs" som tar dette seriøst.

 

Slikt er berre provoserande å lese. Hadde miljøproblema og konsevensane global oppvarming fører med seg vorte tatt tilstrekkeleg alvorleg ville det vore MYKJE meir hysteri enn det som er situasjonen. Å bagatellisera miljøsynder er noko av det siste som trengs no.

Og eg er glad det no vert sett søkelys på miljøsyndarar på andre område enn berre Co2-produserande industri og olje/gass-foretak. Samstundes tykkjer eg det er ganske utruleg kor lette folk her avfeiar ein så omfattande organisasjon som Greenpeace sine undersøkelsar. Skal me ta det amerikanske militæret sine tal på omkomne i Irak seriøst eller skal me ta uavhengige sivile organisasjonar sine tal istadenfor? Det vert stort sett den same problemstillinga.

Greenpeace har ingen grunn til å vere "snillare" mot Sony eller Samsung osv. Dei som måtte meine noko anna må i det minste vise til kjelder. Lukke til.

Ja, dette var litt på kanten av topicen. Poenget er at miljøproblematikk ikkje kan avfeiast med at "det er Greenpeace, og dei er teite". Nintendo har openbert problem med å fylgje gode miljøstandarder - det er noko eg i høgste grad ser på som lite heldig.

Lenke til kommentar
. Poenget er at miljøproblematikk ikkje kan avfeiast med at "det er Greenpeace, og dei er teite". Nintendo har openbert problem med å fylgje gode miljøstandarder - det er noko eg i høgste grad ser på som lite heldig.

Har du åpna pdfen hvor greenpeace gir grunnlaget for at Nintendo kommer sist eller sett på hjemmesiden til Nintendo om deres miljøpolitkk? Når det gjelder greenpeace sin framstilling av Nintendo kommer de dårlig ut rett og slett fordi Nintendo ikke gitt ut informasjon om de tingene "testen" dreier seg om, og Greenpeace oprerer med skyldig inntil motsatte er bevist. Denne informasjoen kommer nok snart dersom journalister kommer over siden, fordi de nok agerer som deg og drar konkluksjonen om at Nintendo er miljøsvin, ingen kilder nødvendig.

 

Fra hjemmesiden til Nintendo kan man ihvertfall se at de er klar over miljøproblemene samfundet vårt sliter med og at de er innstilt på å gjøre sin del.

What does Nintendo do to help protect the environment?

 

Nintendo is very concerned with doing our part to help preserve the environment. We're always researching new products and procedures to make our products and operations as environmental-friendly as possible.

 

Some things Nintendo is already doing:

 

In our offices:

* We recycle the paper we use company-wide.

* We limit our use of colored paper, since it's not easily recycled.

* We purchase recycled paper towels, report covers, message pads, and writing pads.

* We currently recycle more than 70% of the waste that is generated at our headquarters.

* We actively promote the recycling of aluminum cans, plastic bottles, and glass in our corporate cafeterias.

 

In our products:

* We use at least 80% recycled paper in all of our shipping packaging.

* We don't use Styrofoam in any of our packaging.

* Many of our instruction manuals are printed on recycled paper.

* Our clamshell packaging is recyclable and most recycling centers accept it.

* We require that manufacturers not use any banned substances (such as lead, mercury, etc.) in components, nor use them in the manufacturing process for any components used inside of our products. This requirement also extends to suppliers of packaging, marketing materials, and other items used in the marketing and distribution of our products.

http://www.nintendo.com/corp/faq.jsp#environment

Lenke til kommentar

Det vi selvfølgelig må stille spørsmålet om er jo hvorfor Nintendo ikke kommer med opplysninger om dette. Det kan tyde på at de ikke er så flinke på miljø siden de ikke skryter om det/offentliggjør det.

 

Og angående den listen dere har hentet fra Nintento.com så sier vel det egentlig bare det de aller fleste bedrifter her til lands gjør. Ingenting å skryte av med andre ord.

Lenke til kommentar

Jeg er i værtfall like flink som Nintendo ut i fra den listen:

 

Urgelol:

Kjøper alltid resirkulert toalettpapir.

Kjøper alltid resirkulert tørkepapir.

Skriver nesten alltid ut på resirkulert kopipapir.

Sorterer brennbart, matavfall og spesial avfall hver for seg.

 

Miljøvern er viktig, men må innrømme at jeg ikke tenker over dette når jeg kjøper produkter.

Lenke til kommentar
Latterlig, men med det miljøhysteriet vi opplever nå så er det sikkert noen "nutjobs" som tar dette seriøst.

 

Slikt er berre provoserande å lese. Hadde miljøproblema og konsevensane global oppvarming fører med seg vorte tatt tilstrekkeleg alvorleg ville det vore MYKJE meir hysteri enn det som er situasjonen. Å bagatellisera miljøsynder er noko av det siste som trengs no.

Og eg er glad det no vert sett søkelys på miljøsyndarar på andre område enn berre Co2-produserande industri og olje/gass-foretak. Samstundes tykkjer eg det er ganske utruleg kor lette folk her avfeiar ein så omfattande organisasjon som Greenpeace sine undersøkelsar. Skal me ta det amerikanske militæret sine tal på omkomne i Irak seriøst eller skal me ta uavhengige sivile organisasjonar sine tal istadenfor? Det vert stort sett den same problemstillinga.

Greenpeace har ingen grunn til å vere "snillare" mot Sony eller Samsung osv. Dei som måtte meine noko anna må i det minste vise til kjelder. Lukke til.

Ja, dette var litt på kanten av topicen. Poenget er at miljøproblematikk ikkje kan avfeiast med at "det er Greenpeace, og dei er teite". Nintendo har openbert problem med å fylgje gode miljøstandarder - det er noko eg i høgste grad ser på som lite heldig.

 

Greenpeace er en interesseorganisasjon som lever på folks frykt for miljøet. Det er i deres interesse å gi inntrykk av at situasjonen er mørkere enn den kanskje er. På samme måte som jeg ikke tar alt andre interesseorganisasjoner forteller oss for god fisk, så er jeg skeptisk til det Greenpeace kommer med av "opplysninger". Jeg benekter ikke at det finnes et miljøproblem, men jeg har et mer avslappet forhold til det. Jorda kommer til å gå under en eller annen gang uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...