Gå til innhold

Innkalling til millitæret


bruno99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, har fått innkalling til millitæret, eller sesjon som det heter. Har ikke tenkt og verve meg, så er det mulig å melde fra via nettet om at jeg ikke vil eller må man snakke med en major face to face?

 

Det er bare å gi blaffen i å dra, da kommer politiet og henter deg. :thumbup:

 

At du er innkalt til sesjon betyr at du plikter å møte opp, har ingen ting med verving å gjøre.

Lenke til kommentar

Sesjon er da ikke noe stress å dra på (men du ). Du får fri fra skolen og slikt, alt du trenger å gjøre er å ta noen tester (syn, hørsel og slike ting), vente jævlig lenge, også snakke med lege. Så får du til slutt vite om du er tjenestedyktig eller ikke. Mitt tips er å ta med matpakke, jeg ble veldig sulten når jeg var på sesjon i alle fall.

Lenke til kommentar

Bare vær vrang når du er på sesjon, ikke svar på matteprøva og iq testen du får, eller svar alt feil.

Vær treig når det er din tur, svar at du tror du ikke greier å gjennomføre en førstegangstjeneste, og at du ikke kan svømme.

 

Det er et fåtall av de som blir innrullert som blir innkalt til førstegangstjeneste, og jo værre de tror du er, jo mindre er sjangsen for at du blir kaldt inn.

 

Du kan også lyge på deg svakere syn, eller noe. Får du 4 eller lavere på en av de fysiske testene, så får du fritak, bruker du briller, si at du bare såvidt ser den øverste bokstaven når du ikke har de på deg. da slipper du :)

Lenke til kommentar

Om du absolutt ikke vil inn i militæret, så kan du fortelle en psykolog alt det som trengs, for at du absolutt ikke sal inn. Slike ting som f.eks. hva som faktisk feiler deg, og hvordan du føler det, og gjerne noe om hvor forferdelig det kommer til å bli i lag med alle disse fremmede menneskene. Vær oppfinnsom!

 

Men du må nok møte opp på den stasjonen du evt. får innkalling til. For deretter å bli sendt hjem igjen.

Lenke til kommentar
Jeg hadde visst for dårlig syn til å komme inn i militæret, og jeg ville inn.

Jeg har fått fritak fra militærtjeneste i fredstid, og kommer heller ikke til å bli inkalt til siviltjeneste eller noen annen form for værneplikt. :)

Det er svært variabelt hvordan man blir behandlet. Jeg hadde også for dårlig syn til vanlig militærtjeneste men fikk likevel tjenestegjøre i 11 måneder, hvorav 5 var i en av de tyngste grenene i forsvaret innenfor vanlig førstegangstjeneste...

Lenke til kommentar

Er jo ikke værre enn å bare starte på universitetet. Så lenge du går på universitet så har du gyldig grunn til utsettelse av førstegangstjenesten, og jeg har ingen planer om å bli ferdigutdannet på en god stund (selv om jeg bare har utsettelse til sommeren 2009, så er jeg neppe ferdig med utdannelsen min, og sender bare inn en ny søknad hvis jeg blir innkalt på nytt).

Lenke til kommentar

@vice:

Nå aner ikke jeg hvor gammel du er, men jeg var på sesjon for nesten to år siden, og fikk beskjed om at jeg ikke kom til å få noen som helst innkalling til værneplikt av noe slag.

Mens noen av mine kompiser som var på sesjon året før, med dårligere syn, og andre ting. Allerede har blitt innkalt til militærtjeneste.

 

Så etter det jeg har skjønt og fått med meg, så er det færre og færre hvert år som vil bli godkjent, og inkalt til militærtjeneste...

 

Jeg hadde også toppscore på alt untatt synet. -2,5 ca på hvert øye.

Lenke til kommentar
Er jo ikke værre enn å bare starte på universitetet. Så lenge du går på universitet så har du gyldig grunn til utsettelse av førstegangstjenesten, og jeg har ingen planer om å bli ferdigutdannet på en god stund (selv om jeg bare har utsettelse til sommeren 2009, så er jeg neppe ferdig med utdannelsen min, og sender bare inn en ny søknad hvis jeg blir innkalt på nytt).

 

Det er mye bedre å utsette studiene enn å utsette militærtjenesten. Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men det er ikke særlig stas når du er rundt 25 år og ikke får ytterligere utsettelse. Så må du løpe rundt og skyte sammen med 19-20-åringer mens ymse befal i begynnelsen av 20-årene gir deg ordre.

 

For øvrig er jeg overrasket over at noen tror sesjon er et tilbud om å verve seg!

 

Hvis man er svak fysisk eller psykisk og vil slippe tjenesten, er det temmelig lett å gjøre så, tror jeg. Det er bare å si ifra derom og påstå at man er pasifist. Så får man siviltjeneste.

Lenke til kommentar
Er jo ikke værre enn å bare starte på universitetet. Så lenge du går på universitet så har du gyldig grunn til utsettelse av førstegangstjenesten, og jeg har ingen planer om å bli ferdigutdannet på en god stund (selv om jeg bare har utsettelse til sommeren 2009, så er jeg neppe ferdig med utdannelsen min, og sender bare inn en ny søknad hvis jeg blir innkalt på nytt).

 

Det er mye bedre å utsette studiene enn å utsette militærtjenesten. Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men det er ikke særlig stas når du er rundt 25 år og ikke får ytterligere utsettelse. Så må du løpe rundt og skyte sammen med 19-20-åringer mens ymse befal i begynnelsen av 20-årene gir deg ordre.

 

Når en passerer en viss alder så blir en ikke lengre innkalt. Tror dette var rundt 25.

Lenke til kommentar
Bare vær vrang når du er på sesjon, ikke svar på matteprøva og iq testen du får, eller svar alt feil.

Vær treig når det er din tur, svar at du tror du ikke greier å gjennomføre en førstegangstjeneste, og at du ikke kan svømme.

 

Det er et fåtall av de som blir innrullert som blir innkalt til førstegangstjeneste, og jo værre de tror du er, jo mindre er sjangsen for at du blir kaldt inn.

 

Du kan også lyge på deg svakere syn, eller noe. Får du 4 eller lavere på en av de fysiske testene, så får du fritak, bruker du briller, si at du bare såvidt ser den øverste bokstaven når du ikke har de på deg. da slipper du :)

 

Da gir du også slipp på din verdighet. Synes jeg da, ikke ta dette som et personlig angrep :)

Lenke til kommentar
Når en passerer en viss alder så blir en ikke lengre innkalt. Tror dette var rundt 25.

 

Det kan godt tenkes at de ikke gidder å kalle inn folk da, men det er nok ingen som helst automatikk i det. Jeg kjenner folk som ble innkalt da de var rundt 26 år etter å ha fått utsettelse gjennom hele studietiden. Jeg ville iallfall aldri tatt sjansen, men hver sin lyst.

Lenke til kommentar
Da gir du også slipp på din verdighet. Synes jeg da, ikke ta dette som et personlig angrep :)

Det er mulig, og jeg tar det ikke som et angrep ;)

Jeg var selv keen på å komme i militæret da jeg var på sesjon, og sa bla at jeg var sikker på at jeg greide å gjennomføre det, men fikk alikevell ikke lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...