Gå til innhold

Canon 70-200mm f/4L USM vs. Canon 70-300mm f/4-5.6 IS USM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten oppklaring, gutter..

 

Det er ikke toll på fotoutstyr uansett...

 

Du kan fritt ta med deg varer som reisende for inntil kr. 6000,-.

 

Kjøper du på nettet, vil du måtte betale moms på 25% av varens pris og forsendelskostnader til Norge. Unntaket er hvis avsender merker gaven med lav verdi, men det gjør ikke seriøse butikker som f.eks Adorama.

 

Gavesending fra privatperson til privatperson - her er grensen kr. 1.000,-. Ellers er den på kr. 200,-.

Lenke til kommentar
Det er ikke toll på fotoutstyr uansett...

 

*snip*

 

Kjøper du på nettet, vil du måtte betale moms på 25% av varens pris og forsendelskostnader til Norge. Unntaket er hvis avsender merker gaven med lav verdi, men det gjør ikke seriøse butikker som f.eks Adorama.

Hvis det ikke er toll på fotoutstyr uansett, kan man bestille på nett hos Adorama og slippe å betale moms, liksom?

Lenke til kommentar

Ok. Surret litt der.

 

Uansett, hvis jeg skal kjøpe 40D over internett, som skal sendes til Norge, kan jeg jo bruke både E-bay og f.eks. B&H:

 

E-bay:

Nytt 40D (kun hus)

6062 kroner + frakt. Her slipper jeg moms, vel?

 

BHPhotoVideo

Nytt 40D (kun hus)

7123 kroner + frakt + 25% for moms.

Frakten kommer på 310 kroner, som gir 7320 * 25% som blir 8903kr.

 

Altså 3000 kroner billigere å kjøpe på E-bay, og bare 100 kroner billigere enn å kjøpe i Norge.

Kan man stole på denne selgeren på E-bay egentlig? Hvor mye sikrere er det å kjøpe hos BH, eller i Norge egentlig?

Lenke til kommentar
Ok. Surret litt der.

 

Uansett, hvis jeg skal kjøpe 40D over internett, som skal sendes til Norge, kan jeg jo bruke både E-bay og f.eks. B&H:

 

E-bay:

Nytt 40D (kun hus)

6062 kroner + frakt. Her slipper jeg moms, vel?

Nei, mva kommer i tillegg på leveranser over 200 kr.

Men hva betyr "no tax" da?

Og jeg har hørt at selgere på E-bay (enkelte ihvertfall) kan sende som gave med verdi under 1000kr for å slippe moms?

Lenke til kommentar
BHPhotoVideo

Nytt 40D (kun hus)

7123 kroner + frakt + 25% for moms.

Frakten kommer på 310 kroner, som gir 7320 * 25% som blir 8903kr.

Hæh? Jeg får 7433kr * 1.25 = 9291.25... Du må betale mva av frakten også, dersom varen koster over 200 kr (uten frakt).

Åja, selvfølgelig.. Hehe..

 

200 kroner dyrere enn på fotofokus, altså? :ermm:

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11...amp;WT.svl=Link

Lenke til kommentar
Og jeg har hørt at selgere på E-bay (enkelte ihvertfall) kan sende som gave med verdi under 1000kr for å slippe moms?
Det er ikke lov, og blir pakken sjekket har du et problem. Dessuten er ikke pakken forsikret for mer enn påført verdi, så blir den borte får du bare igjen 1000 kr. 'No tax' betyr bare at du ikke betaler avgift til landet selger befinner seg i.

 

Når det gjelder kamerahus, ville jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe det i utlandet, med mindre besparelsen er betydelig, dvs at du kan dekke minst én-to reparasjoner for besparelsen. 5 års reklamasjonsrett er også verdt en del etter min mening.

 

Koster jo under 9000 fra anerkjente butikker også:

https://prisguiden.no/product.php?productId=79150

Norsk versjon (med reklamasjonsrett fra Canon Norge) koster 300 kr mer...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Og jeg har hørt at selgere på E-bay (enkelte ihvertfall) kan sende som gave med verdi under 1000kr for å slippe moms?
Det er ikke lov, og blir pakken sjekket har du et problem. Dessuten er ikke pakken forsikret for mer enn påført verdi, så blir den borte får du bare igjen 1000 kr. 'No tax' betyr bare at du ikke betaler avgift til landet selger befinner seg i.

 

Når det gjelder kamerahus, ville jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe det i utlandet, med mindre besparelsen er betydelig, dvs at du kan dekke minst én-to reparasjoner for besparelsen. 5 års reklamasjonsrett er også verdt en del etter min mening.

Ok, da blir situasjonen en annen. Med frakt (ca. 300kr) og mva. blir prisen rett under 8000 kroner (7900,- og noe). Hus og objektiv har jeg sett for 8000 kroner brukt (2 mnd.) på foto.no tidligere. Altså 100 kroner for 17-85mm IS. :)

 

Så vi kan altså konkludere med at det ikke lønner seg på noen som helst måte å kjøpe nytt fra utlandet med mindre man tar med seg varene selv og slipper moms. :)

 

Tusen takk for hjelp ihvertfall. Og dette er jo tross alt ikke min tråd heller.. :)

Lenke til kommentar
Og jeg har hørt at selgere på E-bay (enkelte ihvertfall) kan sende som gave med verdi under 1000kr for å slippe moms?
Det er ikke lov, og blir pakken sjekket har du et problem.

Har man det? Det er da ikke mottaker som gjør noe galt. Jeg tror ikke man risikerer noe mer enn at man må betale momsen som man har prøvd å lure seg unna. (Men jeg har ingen erfaring med dette selv så jeg understreker tror.)

 

Så vi kan altså konkludere med at det ikke lønner seg på noen som helst måte å kjøpe nytt fra utlandet med mindre man tar med seg varene selv og slipper moms. :)

Det er heller ikke lov å ta med seg varene selv uten å betale moms så lenge de koster mer enn 6000 kr. Risikoen for å bli tatt for dette er sikkert minimal, men konsekvensen er desto større...

Lenke til kommentar
Og jeg har hørt at selgere på E-bay (enkelte ihvertfall) kan sende som gave med verdi under 1000kr for å slippe moms?
Det er ikke lov, og blir pakken sjekket har du et problem.

Har man det? Det er da ikke mottaker som gjør noe galt. Jeg tror ikke man risikerer noe mer enn at man må betale momsen som man har prøvd å lure seg unna. (Men jeg har ingen erfaring med dette selv så jeg understreker tror.)

Har selv hørt snakk om at pakken blir sendt i retur til avsender, men er ikke sikker.. :)

Lenke til kommentar
Men hvis de ikke selger som gave med verdi under 1000kr er det ikke så mye billigere enn brukt-kjøp her i Norge, samtidig som jeg mister all form for forsikring om noe skulle gå galt under sendingen.

 

Send en mail til de å hør.

 

Det er noen av de selgerene som garanterer at det blir uten moms. Toll er det vell ikke på foto utstyr.

Tror faktisk de tilbakebetaler, hvis du blir krevd for moms. Men dette skal jeg ikke si sikkert om Urgalaxy.

De fleste skriver replace model tror jeg.

Lenke til kommentar
Urgalaxy på ebay er en bra selger.

De kan du ihvertfall stole på.

Men hvis de ikke selger som gave med verdi under 1000kr er det ikke så mye billigere enn brukt-kjøp her i Norge, samtidig som jeg mister all form for forsikring om noe skulle gå galt under sendingen.

De garanterer visst litt av hvert, det har jeg også fått med meg. Hadde tenkt å brenne av 6000 kroner hos dem, men jeg trakk meg da de aldri svarte e-posthenvendelsene mine. Jeg har imidlertid kjøpt en del småting hos dem for litt lavere summer, og det har alltid gått bra. Ingen moms, sendt som gave/vareprøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...