Gå til innhold

Stor guide til manuskriptutvikling (oppdatert.feb.09)


Anbefalte innlegg

Flere filmutviklingsrelaterte artikler finner du på bloggen min:

FILMSKOLE OG FILMUTDANNING PÅ NETT

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

FLERE FILMRELATERTE ARTIKLER

Hvordan finne ideen til din neste kortfilm

Dette bør alle filmskapere vite om!

Portrett: Stanley Kubrick

Hvor er filmfondene?

Stor guide til manuskriptutvikling

 

 

 

 

Stor guide til manuskriputvikling

Skrevet av: NoXstar

 

post-29397-1195905418_thumb.jpg

 

wWw.CELTX.CoM (manusprogram: gratis og best)

 

Denne posten er delt inn i følgende seksjoner:

• Innledning

• Tittelside

• Faguttrykk

• Sceneoverskrift

• Scenebeskrivelse

• Karakterer

• Dialog

• Typiske nybegynnerfeil

 

INNLEDNING

Det første du bør vite før du begynner å skrive ditt første manuskript er at dette ikke er litteratur. Det handler ikke om lange, dype beskrivelser. Det handler om å skrive konsist og gripende. Å skrive et manuskript kan sammenlignes med å løse et kryssord. For det gjelder ikke bare å finne de riktige ordene, men også finne de riktige ordene med riktig antall stavelser. Så i motsetning til litteratur som krever mer talent enn teknikk krever et manuskript mer teknikk en talent. Men er ikke noe lett ufordring av den grunn!

 

Det andre du trenger å vite er at det er ingen som leser et manuskript for underholdnings del - bortsett fra en og annen filmnerd da så klart. Derfor er det så utrolig viktig at du ikke sløser tid på unødvendige prat og fjas. Med andre ord, alt de skriver i et manuskript må ha en god grunn for å være med. Har det ikke en god grunn for å være med må du fjerne det, uansett hvor fornøyd du enn måtte være med scenene.

 

Det tredje du trenger å vite er at manuskriptutvikling ikke handler om å skrive, men om å skrive om. Etter at du har skrevet ditt første manuskript, må du ikke være redd for og vise det til andre. Ingen er perfekt første gang, og med tilbakemeldinger lærer du utrolig mye fortere. Men likevel trenger ikke tilbakemeldingene du får være et fasistsvar, men om du bruker femmerregelen så er du trygg. Femmerregelen går ut på at hvis flere enn 5 forskjellige personer påpeker noe i manuskriptet ditt, så kan du ikke lenge fornekte det, og blir nødt til å handle.

 

DRAMATURGI

De fleste er nok kjent med ordet dramaturgi. Hvis du ikke er kjent med ordet er du en av dem som ikke fulgte med i norskundervisningen (det var en del det). Ordet dramaturgi betyr grovt oversatt: læren om dramatisk fortelling. Dramaturgi blir ofte delt opp i tre forskjellige faser.

 

post-29397-1195905414_thumb.jpg

 

En vanlig totimers spillefilm vil ofte følge dette systemet ganske så nært.

AKT 1

0 – 10 min = Anslag

10 – 20 min = Presentasjon

20 – 30 min = Fordypning

AKT 2

30 min = Vendepunkt

30 – 60 min Konfliktopptrapping

60 min = Vendepunkt

AKT 3

70 – 90 min = Konfliktopptrapping

90 - 100 min = Point of no return

100 – 110 min = Løsning

110 min til 120 min = Avtoning

 

TITTELSIDEN

Skal inneholde

Tittel

Navn

Adresse

Telefonnummer

Bør ikke inneholde

Ditt ikke-eksisterende produksjonsselskap

Synopsis (hva er en synopsis?)

Bilder

Karakterer

Copyright

 

 

FAGUTTRYKK

Først av alt vil jeg presisere at det finnes mange flotte faguttrykk, men det er ikke lenger populært eller ønsket at du bruker for mange faguttrykk. I alle manuskripter du fant før 1970 var det vanlig at manuskriptet inneholdt alt fra kameraposisjoner til overganger, etc. Dette er ikke lenger nødvendig, og heller ikke ønskelig. Et manuskript bør inneholde minst mulig faguttrykk. Det som heller er mer viktig er at beskriver det du ønsker å se så kort og presist som du klarer. Helst ved hjelp av korte linjer. Men det er likevel lurt å kunne de viktigste faguttrykkende, de som enda er i stor bruk.

 

V.O. = Voice Over

EXT. SKOLEGÅRD, FOTBALLBANE – DAG

En fylt skolegård. Fotballbanen er i bruk.

 

KARL (V.O)

Ser du alle de guttene som spiller

fotball der borte? Det var gode tider det.

Ser du meg? Hvis du legger merke til han

som løper med ballen nå. Nei han er ikke meg.

Jeg er han gutten som får ballen i magen akkurat nå!

 

 

O.S. = Off Screen

INT. URBAN CAFE – DAG

Et kaffehus tettpakket med hippe alternative mennesker, som alle er glad i bruken av farger i klesstilen. Varme sterke farger er brukt i kaffehuset. Mona står ved disken å venter utholdmodig på å bestille.

 

KUNDE (O.S)

En kakao!

 

SERVITØR

Hvem sa det?

 

KUNDE

Hvem sa det?

 

 

CONT’D = Continued

STUDENT

Jeg er så lei av at du sjefer rundt på

alle de ansatte. Jeg vet at jeg kanskje

enda er ny her, men jeg finner meg ikke

i en slik oppførsel.

 

Gammel mann tar et steg nærmere studenten. Nå står de faretruende nært hverandre.

 

STUDENT (Cont’d)

Ikke akseptabelt.

GAMMEL MANN

Jeg er sjefen.

 

Andre ansatte står på trygg avstand og observerer spent.

 

STUDENT

Hvem sa de?

 

POV = Point of view

INT. TANNLEGE ROLF STIANSEN – KVELD

Tannlegen dirrer nervøst sammen med den hyperventilerende Mortensen skyr borren som satan selv.

 

TANNLEGE

Hva i helvete er for noe?

Mortensen

Ser det gale ut doktor?

 

Tannlege POV inn i munnen til Mortensen. Munnen ser ut som et oljeskip har sunket til bunns i munnen og etterlatt seg et gigantisk oljesøl som har spist seg inn i alt av håndfast materiale.

 

Tannlege

Jeg blir overrasket om du kommer til

å overleve dette. Hvor skal jeg begynne,

ikke her, ikke her, men her!

 

Tannlegen ler nervøst for seg selv mens han skyver borren inn i munnen på Mortensen

 

 

Her er en liste over andre faguttrykk som du helst ikke bør bruke så ofte, med mindre du har en god grunn for det.

 

• M.O.S. - No Sound - Ingen lyd i filmen

• CRAB - Camera moves to the right or left - Hele kameraet beveger seg til en side

• PAN - Camera-lense moves to the right or left - Kameraet panorerer fra side til side

• TILT - Camera-lense movies up or down - Kameraet "ser" opp eller ned

• BOOM - Camera moves up or down - Hele kameraet beveger seg opp eller ned

• DOLLY - Camera moves in/out from subject - Kameraet beveger seg fra eller i mot noe

• CU = Close up – Nærbilde.

 

Dette er andre faguttrykk som ikke lenger hører hjemme i et manuskript. Men valgte å ta de med da de er nyttig likevel.

 

• Ultratotalt bilde (UTOT) - Et etablerende oversiktsbilde.

• Totalt bilde (TOT) - Her ser man gjerne et helt hus eller liknende.

• Halvtotalt bilde (HTOT)- Her ser man gjerne bilder av hele personer.

• Halvnært bilde (HNÆ) - Her ser man bilde av folk fra torsoen og opp.

• Nærbilde (NÆ) - Her ser man bilde av ansikt.

• Ultranært bilde (UNÆ) - Her ser man en detalj skikkelig nære, for eksempel et øye.

 

SCENEOVERSKRIFT

En sceneoverskrift skal være som alt annet du skriver i et manuskript kort og treffende. Her er noen eksempler.

 

EXT. KAFE I KJELLER – DAG

EXT. ULLEVÅLL STADIUM – NATT

INT. STUE, KARLS HUS (GAMLE KAIRO) – SAMME DAG

INT. LUKSURIØS FRISØR – 19.40

 

SCENEBESKRIVELSE

Det er her den første store fellen kommer. For de fleste som skriver en scenebeskrivelse gjør dette altfor beskrivende (det er ikke litteratur). Jeg nevner det igjen. Et manuskript handler om å skrive konsist og kortfattet samtidig som du skaper fantasifulle bilder i leserens øyne. Her kommer et eksempel om hvordan det ikke skal gjøres.

 

Eksempel

Vi zoomer inn på et gårdshus. En stille og vakker scene. Røyk stiger sakte ut fra den røde mursteinsfylte skorsteinen samtidig som kuer gresses på de grønne områdene. Det er en tidlig morgen, og solen har så vidt begynt å titte over de grønne gressdekkede fjelltoppene. Hvite gardiner danser rolig i vinduet mens vinden blåser forbi. Inne i huset sover familien til OLA NORMANN (25). Ola Normann er i motsetningen til familien sin, allerede oppe.

 

CUT TO:

STINES VINDU

 

Vi titter inn vinduet og ser et typisk barnerom. Stine har mer fregner enn verden har fisker. Lakenet til Stine er rosa, og inne på rommet har hun en grønn lekehest som har mistet mye av fargen sin, dessverre. Det finnes ikke bare en grønn lekehest, men også mange andre morsomme leker. Men alle lekene som finnes i rommet er enkle, og ikke noe fiks fakse tekniske eller elektroniske leker, men praktiske leker, som oftest av tre.

 

Alt dette er totalt unødvendig. For det første trenger en ikke en slik lang beskrivelse for å forstå hvordan et gårdshus ser ut, for det andre er det altfor mye unyttig informasjon, som ikke har noe å gjøre med selve historien og plottet. Her er slik det burde ha vært.

 

Eksempel

EXT. GÅRDSHUS PÅ LANDET – MORGEN

I et lunt og isolert sted er et gårdshus. I bakgrunnen er en dal av hveteåkrer fylt med beitende kuer.

 

INT. BARNEROM – MORGEN eller bare BARNEROM

STINE (6 år), fregner og hårfarge som ligner hveteåkrene. Hun sover med en bamse i armkroken.

 

Dette holder mer enn nok, og vekker flotte bilder i øynene på våre lesere. Hold det enkelt og fortell kun ting som er essensielt for historien. Det er mange som forteller så mange unødvendige ting i et manuskript. Se over det du har skrevet, og alt som sier seg selv, bør fjernes. I et nybegynnermanuskript kan jeg nesten garantere at om en profesjonell manusforfatter leser det, vil han si at du bør fjerne minst 70 prosent av alt innholdet. Slik vil du sitte igjen med et kompakt og velflytende manuskript.

 

KARAKTERER

Karakterene i historien din er viktig. Det er spesielt viktig at du ikke legger for mye vekt i karakterer som ikke er viktig for plottet. Da mener jeg at du ikke bør beskrive en uviktig karakter. Større og viktigere karakterer kan du heller gi to linjer eller flere. Men likevel er det viktig at du ikke overskriver. Et manus skal være enkelt og konsist, som jeg nå ved gjentatte ganger har trygt på dere, beklager det, men det er så viktig.

 

Det er også ikke nødvendig å navngi alle karakterene. Faktisk vil jeg anbefale kun å navngi hovedpersonene eller personer som er viktig for plottet. Resten kan du kalle for hva du vil, for eksempel: politimannen, nabodamen, kassadamen etc.

 

Hver gang en karakter blir introdusert i manuskriptet er det viktig at karakteren blir skrevet med blokkbokstaver. Men dette gjelder kun den første gangen. Videre skriver karakternavnene helt vanlig. Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres

 

EXT. PARK – DAG

Dette er POLITIKONSTABEL STEINAR, en tøffere politikonstabel vil du aldri møte. Han er 1.92, mørk, skjeggete og ser ut okse. Han prater sammen med en ung og attraktiv dame.

 

POLITIKONSTABEL STEINAR

Altså, jeg liker ikke å skryte. Du har rett.

Jeg liker å skryte. Men det var ikke poenget her.

 

DIALOG

Når du skriver en dialog er det viktig å tenke på hvordan mennesker snakker sammen. Det er sjeldent at vi sier ting som det er. Og det er enda sjeldnere at vi konfronterer hverandre. Mye ironi og undertoner er stadig i bruk, ofte uten at vi selv merker det.

 

En ting som en manuskriptutvikler bør passe seg for, er å snakke til publikum gjennom karakterene. Dette er aldri populært, og merkes veldig fort. Men noen ganger er det vanskelig å unngå det, men prøv så godt du kan.

 

Ellers vil jeg påpeke at en dialog bør skrives med rom for tolkning. Altså bør du ikke skrive en dialog med overdrevet mange punktum, bare for å illustrere at personen bruker tid til å tenke seg om. Dette er jobben til skuespillerne, ikke deg. Din oppgave er å fortelle hvilke sinnstilstand karakterene er i ikke hva de gjør.

 

TYPISKE NYBEGYNNERFEIL

6. Ikke fortell skuespillerne hvordan de skal kommunisere sinnstilstanden til seerne, men fortell dem hva de skal kommunisere.

Peter ruller med øynene.

Peter hører ikke på. Han kunne ikke brydd seg mindre.

 

5. Overskriving. Det er viktig at det du skriver er kort og presist.

 

4. Ikke skriv ting som egentlig sier seg selv

Fritjof og Mona sitter på et tomannsbord i en eksklusiv restaurant for overklassen, utsikt over blått hav.

Fritjof og Mona er på en eksklusiv restaurant med utsikt over havet.

 

3. Skriv presist og riktig

Hva inn i #%¤&¤%& gjør du her?

Hva i helvete gjør du her?

 

2. Bare skriv om ting som kan vises med et kamera

Ekteparet Storvold bor i et vanlig hus. Fritjof og Mona jobber begge to sporadisk. Fritjof er ganske stille, og leser ofte, mens Mona aldri leser i det hele tatt. I det siste har en urolighet bygget seg opp mellom dem, og det hele startet den gangen Mona drakk seg full på julebordet.

 

Det er nesten ingenting i det som står over som kan brukes. Det er på grensen til en novelle, og langt fra noe manuskript. Ingenting av det som står ovenfor kan skytes med et kamera. Ting som dette må oppnås gjennom dialogen. Hvordan kan vi se at Mona aldri leser bøker. Har hun et skilt hvor det står, jeg leser aldri bøker. Nei, slike ting må komme fram gjennom handling og dialog.

 

1. Husk at manuskriptutviking handler ikke om å skrive, men om omskrivning.

Øvelse gjør mester.

Endret av Arsenal_RULES
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mente det jeg skrev, men kan prøve å utdype det.

 

Hvis vi sammenligner et filmmanuskript med en roman for eksempel oppdager vi flere ting. For det første er et manuskript som sagt ikke en fullverdig historie, men nærmere en slags byggeplan til en historie. I et manuskript overlater en mye til leserens fantasi, i mye høyere grad enn i en roman, hvor alt skal beskrives på en fargerik og fantasifull måte.

 

Mangler du talent for å ordlegge deg på en unik og spennende måte har du ikke sjanse i for eksempel romansjangeren. Mens i et manuskript kan du komme ganske langt selv om du mangler talent for å ordlegge deg på en unik og spennende måte, fordi dette ikke er i fokus i samme grad. Da historien i seg selv er det som er viktigst.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Har innbilt meg at objekter, rom og ting skal skrives med store bokstaver. Slik at det blir:

 

ALEX beveger seg inn i STUEN hvor han ser GITAREN sin som han begynner å spille på.

 

Dette skal altså ikke gjøres?

 

Forresten bør det nevnes at manus ikke skal inneholde datoer utover evt. datoer som har med historien å gjøre ;) Dvs. Ingen dato på titteloversikten.

 

Btw Arsenal_rules, det er ikke du som har skrevet den? Hvem, hvor er det hentet fra?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

1. Du skal ikke skrive alle OBJEKTER, ROM og TING med store bokstaver. Kun dem som er viktig for plottet i historien, eller elementer som er viktig i sin helhet.

Derimot skal karakterer skal skrives med store bokstaver, men kun når de blir introdusert for første gang. Ellers skrives de som vanlig.

 

2. Sikkert riktig.

 

3. Tar det som et rart kompliment :)

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar

1. Ok. Takk for svar.

 

2. Det er hvertfall det jeg har lest her, og det virker logisk når en leser det:

On your first page, put your name and address in a

single-spaced block on the left. Don't include copyright

information or a date; the former is a mark of the amateur

and the latter will inevitably get you into trouble when

you forget to change it between revisions or the manuscript

sits on an editor's desk for a year and starts to look a

little stale.

Kilde

 

3. Jeg tenkte mer på det at du skriver "Skrevet av NoXstar" er det et alias? For meg var det en smule forvirrende, selv om det ante meg at det var deg.

 

 

Dette er forøvrig absolutt en god guide. Problemet er bare at jeg bakerst i hodet vet det meste av dette, men jeg har veldig lett for å skrive for mye, men det er vel noe jeg bare må jobbe med. ;)

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Det er meg ja, har jo ikke samme navn... Hadde helt glemt det.

 

Alltid litt greit med en oppfriskning. Når det gjelder overskriving, så kjenner jeg meg veldig igjen i det du sier. Utrolig lett å begynne å "forklare" alt for leseren. Vanskelig å holde det enkelt egentlig. Hater når folk sier dette til meg, men det for å så være: øvelse gjør mester.

Endret av Arsenal_RULES
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Fin gammel guide men har et par innvendinger jeg ikke er helt enig i samt et par forslag til endringer.

 

...Dette er POLITIKONSTABEL STEINAR, en tøffere politikonstabel vil du aldri møte. Han er 1.92, mørk, skjeggete og ser ut okse. Han prater sammen med en ung og attraktiv dame...

 

Dette er faktisk helt greit men et par småfeil, du kommer med karakterbeskrivelser som forhindrer veldig mye. Høyden og kroppsbygningen. Et talent som leser skriptet vil veldig gjerne forespeile seg i rollen. Du burde faktisk kuttet etter "En tøffere politikonstabel du aldri vil møte. Han prater sammen med...". Det gir et fint bilde av konstabelen samtidig som den åpner rom for tolkning av karakteren.

 

En annen ting som mange sier er å unngå etvær fagutrykk når du skriver for dette ødelegger flyten i scriptet. Som f.eks du skrev:

 

"Tannlege POV inn i munnen til Mortensen. Munnen ser ut som et oljeskip har sunket til bunns i munnen og etterlatt seg et gigantisk oljesøl som har spist seg inn i alt av håndfast materiale."

 

"Tannlegen titter inn i munnen til Mortensen(...". Her har man etablert et POV uten å fysisk brukt POV samtidig som det ikke bryter opp i flyten i skriptet.

 

En annen ting du burde spesifisert er at det du forklarer her er spec script. Det er flere typer script, den mest vanlige er faktisk spec script og de har en helt annen fremgangsmåte enn f.eks et shooting script hvor MOS, POV og andre utrykk er veldig ofte brukt. Aldri bruk utrykk om du kan komme unna det, hadde et script hvor jeg brukte SERIES OF SHOTS en gang og MONTAGE lengere nede. Når jeg leste det igjen, etter at det hadde ligget i 2 uker å "putre" dunket jeg hodet i veggen og skrev om hele sulamitten. Sparte noen sider faktisk samtidig som jeg fikk en bedre flyt i mine øyne.

 

Så sist men ikke minst, antall sider. Et script bør aldri overgå 120 sider. En regel er at 1 side script tilsvarer 1 minutt film. Ingen produsenter kjøper opp et script som overgår 2 timer film uten at det er veldig god grunn til det (filmen selger godt av seg selv). Over 2 timer vil tilsvare at du får 1 mindre visning per dag i salen. Screening i kino er alfa og omega. Mye bedre å holde seg under 120 sider og faktisk bli lest fremfor å skrive 130 sider godt script og bli forkastet. De sier at mange av de profesionelle leserne blar fort gjennom for å se hvor mange sider scriptet er i og forkaster alle scriptene som overstiger 120 sider.

 

Er selv rimelig ny med dette og har bare så vidt skrapet på oversiden, men vil anbefale dere som vurderer denne veien å lese "The screenwriters bible" av David Trottier. Meget god bok.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Når jeg skriver scripts går jeg følgende frem:

 

1. Historien. Lager meg en kort oversikt over historien. Forsøker å dele dramaturgien inn allerede her men ikke ofte jeg klarer det.

 

2. Karakter prosess. Leser gjennom historien, hvilken karakterer trenger jeg, hvem er antagonisten min, historien hans, protagonisten, historien hans. 99% av dette havner aldri i scriptet men en underbygget karakter med følelsen av liv vekker scriptet mer til liv enn noe annet.

 

3. Scene setup, Celtx har en del hvor du kan legge inn headingen og enkel beskrivelse av hva som skjer i den scenen. Den er nå jeg virkelig forsøker å få dramaturgien til å sitte.

 

4. Script time. Nå starter jeg å skrive selve scriptet, første versjon vel å merke. I denne versjonen skriver jeg fra hjerte og bryr meg lite om dialogsetting, lengde, action etc. Får det bare ned på papir.

 

5. Lar det ligge å svelle i kanskje 2-3 uker mens jeg gjør noe annet, leser bok, skriver bok, hva enn jeg kommer på. Deretter tar jeg opp scriptet og leser det før jeg går til punkt 6.

 

6. Script surgent. Nå river jeg scriptet fra hverandre, alt skal gjennom lupens nådeløse blikk, ingen ting er bra nok, alt må endres.

 

Går somregel gjennom 3-5 versjoner av scriptet før jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...