Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Smeltet stempler årsak?


multimann33

Anbefalte innlegg

Fikk meg en overaskelse når jeg tok av toppen på en IS Turbo. To av stemplene var smeltet, hva er som regel årsaken til det? For lite bensin og feil luftblanding?

 

Stempel smeltet = for varmt, kan vel tyde på at det er mager blanding eller feil tennplugger, eller tar jeg helt feil? Har en kamerat som påstar at jeg har fått tenningsbank, men har ikke hørt noen lyder som tilsier det...

Endret av kennense
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Du svarer vel egentlig på spørsmålene dine selv.. Mager blandig og for kalde tennplugger kan være årsaken, men noe sier meg at det har vært høyt turbotrykk inne i bildet... tenningsbank hørest best ved litt motstand på lavt turtall. Nesten som ventilpekking. Er du i tvil så sjekk tenninga

Lenke til kommentar

ledningsnettet er hentet fra en IS. Men det står "Taurus 3.0L only" på hjernen. Men nå har jeg byttet ut med coswort stempler og råder, og forsterket toppakning til cosworth, justerbar bensintrykksregulator justert til 2.5 bar og standard cosworth intercooler. skulle gjerne hatt en tenningsforskyver, hva er ca pris på dette? Ønskene er jo å kjøre et ladetrykk på ca 1.2 - 1.4 ett sted. Men før stempla tok kvelden, kjørte jeg bare standard oppsett til en IS, ikke gjort noe. Bare montert turboen.

Lenke til kommentar

Haltech F5 tilleggsinnsprøytning er nok den enkleste og billigste løsningen for å løse problem nr.1, bensintilførsel.

 

Tenningsforskyveren til GIK er jeg ikke helt overbevist om. Mener jeg leste om den for noen år siden og fant ut at den ikke fungerte slik jeg hadde håpa på. Uansett er tenningsforskyver definitivt et skritt i riktig retning mot løsning på problem 2, "hvordan fyre ladninga på rett tidspunkt".

 

Ellers har du i alle fall en grei platform å bygge på. Hva enn du gjør, IKKE brenn de nye stemplene på grunn av for lite bensin, det er så kjedelig.

Lenke til kommentar

Hvilke dyser har du tenkt å bruke? Jeg brukte 2 standard cossie 4x4 dyser (lavohmsdyser). F5 klarer max 2 lavohmsdyser eller 4 høyohmsdyser. KRB Trading anbefalte ikke å bruke 2 lavohmsdyser, men det fungerte helt greit hos meg.

 

Dette røret sto rett foran gasspjeldet. Der sto altså dysene. Hadde vel landets reneste innsug :p

2004_0308_190022AA.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...