Gå til innhold

Hvordan sette alle 6 viftene for opptimal luftgjennomstrømning?


Moderat Bruker

Anbefalte innlegg

Sliter litt med kabinettvifter, vga-vifte samt CPU-vifte - og konfigurering av disse.

 

Hvilken vei skal de forskkjellige viftene blaase? Jeg har totalt 6 vifter i kabinettet. 4 case fans, en for vga coolern og en for cpu coolerm.

Disse er merket hhv. (med mitt forslag i parantes)

 

edit - hvordan faar jeg lastet opp bilder brukt i tidligere traader?

 

1 (Innsug)

2 (Innsug)

3 (Ut)

4 (Ut)

5 (Innsug gjennom rillene og ut vifte nr 3)

6 (Her sliter jeg litt...men tror vel ogsaa den skal suge oppover i kabinettet?)

 

Det er kanskje av viktighet at i rommet bak vifte 1 vil det bli plassert 3 harddisker som nok vil redusere luftinntaket

 

Haaper dette er grei nok info for en kjapp tilbakemelding

Endret av maypenray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig foretrekker jeg å ha litt overtrykk i kabinettet samt suge luft inn igjennom støvfilter slik at innsiden holder seg rent og pent. Mindre vedlikehold med andre ord. Når det legger seg støv på viftebladene støyer de mer og kjøleeffekten blir litt redusert. I tillegg ønsker du å hente luft der den er kald (lavt, foran/siden) og blåse den ut der den er varmest (høyt, bak ved strømforsyningen). De fleste strømforsyninger har en vifte som tar luft fra kabinettet og blåser den ut bakover. Mine utblåsningsvifter er alltid under strømforsyningen og CPU viftene mine peker da enten rett bak eller mot strømforsyningen, litt avhengig av hva som er mulig og hvordan det ser ut rundt CPU.

 

Etter en god del eksperimentering har jeg funnet ut at dersom flere vifter trekker i samme retning bør de settes med stigende kraft slik at den bakerste flytter mest luft. Dette gir best kjøleeffekt i forhold til støy.

 

Det kan hende det er lurt å fjerne en eller flere PCI plater for å slippe ut varm luft fra grafikkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...