Gå til innhold

Canon multifunksjonsskriver - noen anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I forbindelse med at jeg skal opprette hjemmekontor, skal jeg skaffe meg en multifunksjonsskriver til å dekke jobbens behov. Imidlertid må det jo være lov å tenke litt på seg selv også og kanskje velge en skriver som duger for å skrive ut bilder.. :thumbup:

 

Jeg trenger en skriver med dokumentmater, så utvalget begrenser seg litt der.

Jeg har tenkt litt på en av disse:

Canon Pixma MP830

Canon Pixma MX700

 

Den siste er vel mer "kontorvarianten" - og mindre og lettere.

Den første ser derimot ut til ha litt bedre utskriftskvalitet - men hvor mye bedre?

 

Jeg mener også ha lest et sted at slike multifunksjonsskriver som brukes endel, blir litt "slarkete" og gir ikke så god utskrift etter en stund.

Bør jeg heller satse på en hvilken-som-helst multifunksjonsmaskin og kjøpe meg en fotoskriver ved siden av?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

I forbindelse med at jeg skal opprette hjemmekontor, skal jeg skaffe meg en multifunksjonsskriver til å dekke jobbens behov. Imidlertid må det jo være lov å tenke litt på seg selv også og kanskje velge en skriver som duger for å skrive ut bilder..

I jobbsammenheng, er det etter min mening bare laserprintere som duger. Visst finnes det gode blekkskrivere, men de er og blir dyrere i drift. I tillegg tør jeg påstå at det er svært, svært få fotoskrivere som gir like god kvalitet og like billige prints som ved å bestille bilder fremkalt i en lab eller minilab. Det tar kanskje litt lenger tid, men jeg personlig ville aldri vurdert å kjøpe en fotoskriver når det er så billig som det er å fremkalle bilder i lab.
Lenke til kommentar
Hei!

 

I forbindelse med at jeg skal opprette hjemmekontor, skal jeg skaffe meg en multifunksjonsskriver til å dekke jobbens behov. Imidlertid må det jo være lov å tenke litt på seg selv også og kanskje velge en skriver som duger for å skrive ut bilder..

I jobbsammenheng, er det etter min mening bare laserprintere som duger. Visst finnes det gode blekkskrivere, men de er og blir dyrere i drift. I tillegg tør jeg påstå at det er svært, svært få fotoskrivere som gir like god kvalitet og like billige prints som ved å bestille bilder fremkalt i en lab eller minilab. Det tar kanskje litt lenger tid, men jeg personlig ville aldri vurdert å kjøpe en fotoskriver når det er så billig som det er å fremkalle bilder i lab.

 

Enig i at til kontorarbeid er det kun laserprinter som duger.

Denne blir mye billigere i drift, og er beregnet for større utskriftsvolum. I tillegg er de ofte mye raskere.

 

Jeg er derimot ikke enig i at fotoskrivere ikke gir god kvalitet som lab-prints. Dette kommer sikkert an på hvor du bestiller fra, men har mange ganger blitt skuffet over det jeg har fått fra online fotobutikker ihvertfall.

En god fotoskriver gir bilder som er mer enn bra nok. Selv om man går helt nærme bildet, er det vanskelig å skille disse fra bilder fra eksterne leverandører. Det eneste man ofte kan se, er en stiplet linje i bildet etter tannhjulene som drar bildet frem. Men dette må man heeelt innpå bildet for å se.

Men, det er nok litt dyrere å skrive ut hjemme. Særlig hvis du skriver ut mye. Da får man ofte gode priser i online-butikkene.

Fleksibiliteten og tilgjengeligheten ved å ha en egen fotoprinter er derimot kjekt å ha, så ville absolutt ha vurdert en fotoprinter hvis jeg var deg.

 

Jeg har en multifunksjonsprinter hjemme, og er kjempefornøyd med denne (Selv om den er av en litt eldre, og dermed dårligere årgang), men ville nok som sagt ha supplert med en laserprinter hvis du skal ha hjemmekontor.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Jeg er derimot ikke enig i at fotoskrivere ikke gir god kvalitet som lab-prints. Dette kommer sikkert an på hvor du bestiller fra, men har mange ganger blitt skuffet over det jeg har fått fra online fotobutikker ihvertfall.
Har prøvd en del forskjellige, og også minilabben på jobb selvfølgelig. Jeg har *aldri* sett fotoutskrifter fra blekkprinter som er like gode som noen av disse. Har selvfølgelig ikke sett alle fotoprintere heller, men bare tanken på først å kjøpe en printer som absolutt ikke er gratis, for å så bruke mer penger på et print som i beste fall er like godt - det klarer jeg ganske enkelt ikke se den store nytten av. Selvfølgelig - hvis du ofte *må* ha et bilde ute på et kvarter, har det noe for seg, men det er svært få som faktisk trenger det...

 

At du er misfornøyd med en del fototjenester, kan ha sammenheng med at det svært ofte kjøres autokorrektur på disse tjenestene, som automatisk justerer litt på farger og kontrast. Det er små justeringer, men har man brukt mye tid på et bilde, kan det fort bli ødelagt ja. På den annen side har de aller fleste mulighet til å kjøre det uten korreksjoner også - hvis man ber om det. Men det er nok helt klart lettere i en fotobutikk, som kan gjøre/sette igang slike jobber manuelt.

Lenke til kommentar
Jeg er derimot ikke enig i at fotoskrivere ikke gir god kvalitet som lab-prints. Dette kommer sikkert an på hvor du bestiller fra, men har mange ganger blitt skuffet over det jeg har fått fra online fotobutikker ihvertfall.
Har prøvd en del forskjellige, og også minilabben på jobb selvfølgelig. Jeg har *aldri* sett fotoutskrifter fra blekkprinter som er like gode som noen av disse. Har selvfølgelig ikke sett alle fotoprintere heller, men bare tanken på først å kjøpe en printer som absolutt ikke er gratis, for å så bruke mer penger på et print som i beste fall er like godt - det klarer jeg ganske enkelt ikke se den store nytten av. Selvfølgelig - hvis du ofte *må* ha et bilde ute på et kvarter, har det noe for seg, men det er svært få som faktisk trenger det...

 

At du er misfornøyd med en del fototjenester, kan ha sammenheng med at det svært ofte kjøres autokorrektur på disse tjenestene, som automatisk justerer litt på farger og kontrast. Det er små justeringer, men har man brukt mye tid på et bilde, kan det fort bli ødelagt ja. På den annen side har de aller fleste mulighet til å kjøre det uten korreksjoner også - hvis man ber om det. Men det er nok helt klart lettere i en fotobutikk, som kan gjøre/sette igang slike jobber manuelt.

 

Ja. Mulig jeg har vært litt uheldig med resultatene.

 

Ellers er ikke disse multiskriverne SÅ dyre. Man får jo en brukbar scanner med på kjøpet også, så personlig synes jeg fleksibiliteten er verd pengene.

For store printjobber, er nok uansett fotobutikker det beste. Hvis du i tillegg har utstyret på jobb, skjønner jeg at du er skeptisk :) Da får du sikkert bedre resultater der, til en uslåelig pris.

Lenke til kommentar
Ellers er ikke disse multiskriverne SÅ dyre. Man får jo en brukbar scanner med på kjøpet også, så personlig synes jeg fleksibiliteten er verd pengene.
Jeg tenkte først og fremst på rene fotoskrivere jeg. Multifunksjon er en god idé det, selv har jeg separat scanner og trenger ikke integrert i skriveren. Hadde jeg ikke hatt dét, ville nok en multifunksjon stått høyt oppe på listen. Med laser, vel og merke...
Lenke til kommentar

Takker for mange svar!

 

Jeg har også tenkt på laserskriver. Problemet er at jeg har behov for fargeutskrifter i forbindelse med jobben - ikke fotokvalitet, men utskrift av diverse skjermbilder som jeg lager for kunder. Fargelaserskriver er enn så lenge for dyrt til at arbeidsgiver vil spandere en sånn på meg (utskriftkvaliteten fra en fargelaser holder i massevis til skjermbildene jeg skriver ut) ;)

 

Mengden av utskrifter er heller ikke stor. Multifunksjonsmaskin er mest for å få minst mulig "bokser" på hjemmekontoret.. Sjansen er jo stor for at jeg kommer til å trenge fax, scanner, kopimaskin og printer innimellom, så hvorfor ikke alt-i-ett.

 

Når det gjelder papirbilder, pleier jeg stort sett å sende de inn for å få best kvalitet. Imidlertid er det jo kjekt å kunne skrive ut "det ene bildet" hjemme..

(Litt off topic: Hvor er det folk pleier å sende inn bilder for å få skikkelige papirbilder? Jeg bor i utkant-Norge, så det å stikke innom den lokale fotosjappa er ikke en smidig løsning...)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Til hjemmekontor er det en myte at laserprintere er så mye billigere. Ja, så lenge man skriver ut kun i sort er det nok sant, men med en gang man begynner å skrive farger vil bildet bli et helt annent. For et enmanns hjemmekontor der skriveren brukes til alt fra rent kontorarbeid til utskrift av bilder og bursdagsinvitasjoner kan det være lurt å kikke litt på officejet serien til Hp.

 

Disse printerene gir ok fotokvalitet samtidig som kostnadene ved fargeutskrift ligger inntil 25% under fargelaser. (Tall ihht Hp) I tillegg er jo maskinene vesentlig billigere i innkjøp. Hp Officejet L7580 vil f.eks være et utmerket valg.

http://www.binders.no/web/ePortal/ctrl?act...oc=simplesearch

(da jeg ikke jobber i Binders lenger er det vel ok at jeg linker dit?)

 

Når det gjelder Canon så er vel MX700 etterfølgeren til MP830. I forhold til Hp har vel ikke MX700 nettverksmuligheter og har vel generellt noe mindre funksjonalitet.

Endret av EspenE
Lenke til kommentar
Til hjemmekontor er det en myte at laserprintere er så mye billigere. Ja, så lenge man skriver ut kun i sort er det nok sant, men med en gang man begynner å skrive farger vil bildet bli et helt annent.
Nå vil de fleste kontorbehov være sort-hvitt, men et annet poeng, som for meg er fullstendig avgjørende, er at laserutskrifter er mye mer behagelige å lese enn blekkutskrifter. Blekket trekker inn i papiret, mens toneren blir liggende utenpå på en helt annen måte. Mulig det er bedre om man ikke bruker vanlig kopipapir til utskriftene - men da stiger jo prisen på utskriftene med blekk dramatisk også...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...