Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anngående trimming av 125cc


Fjellhesten

Anbefalte innlegg

Når det gjelder regler for 125ccm, så er det ganske enkelt. Sykkelen skal ikke ha større slagvolum en 125ccm, og heller ikke yte mer en 15hk/11kw.

 

Hvis du vil at motorsykkelen skal overstige dette, så er trimpotensialet veldig stort når det kommer til 2-takts motorer. Det som er så utrolig fint er at purken ikke kan bevise at din motorsykkel overstiger 15 hk når du blir stoppa. Og for å gi deg bot, MÅ det bevises. Eneste måten og gjøre dette på er og ta deg på dynotralla til Biltilsynet. Hvis du skulle være så uheldig og bli stoppa, og purken mistenker trim. Ja, han kan sender deg på "visning" det betyr at biltilsynet sjekker om den er lovlig. Med andre ord, du får noen dager på deg til og gjøre den original før visningen.

 

Aprilia er egentlig en ganske tungvindt sykkel og trimme i motsetning til EXC, gasgas og husky. De siste leveres med eksosventil, noe som gjør utrolig mye på effekten. Med andre ord fjerner du plomba på en exc får du fort 30-40 hk. fjerner du en RS får du ca 20. Monterer du Eksosventil blir saken en annen. Jeg har selv en blotrimma husky, og må innrømme at det er utrolig morsomt og bli stoppa av purken når han står og glaner ned på effektanlegget og sier "bare kjør videre du.."

 

De gidder rett og slett ikke.

hehe, no one can stop you :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er det ikke max 90db elns også da?

 

I KTM sitt vognkort står maks hastighet 80kmt :p

 

Må først si at jeg ikke er helt sikker på det som har med lyd og gjøre.

 

Nå vet ikke jeg om du har et KTM-vognkort hvor det står 80km/t, Men det stemmer at det er fartsbegrensing på noen av exc'ene. Dette er dog ikke 80 km/t men 75. Noe som også er merkelig er at det er noen som har det, og andre ikke. Både eldre og nyere modeller.

Lenke til kommentar
Hvis du vil at motorsykkelen skal overstige dette, så er trimpotensialet veldig stort når det kommer til 2-takts motorer. Det som er så utrolig fint er at purken ikke kan bevise at din motorsykkel overstiger 15 hk når du blir stoppa. Og for å gi deg bot, MÅ det bevises. Eneste måten og gjøre dette på er og ta deg på dynotralla til Biltilsynet. Hvis du skulle være så uheldig og bli stoppa, og purken mistenker trim. Ja, han kan sender deg på "visning" det betyr at biltilsynet sjekker om den er lovlig. Med andre ord, du får noen dager på deg til og gjøre den original før visningen.

 

 

Feil.

 

Hvis du blir stoppa her i Trondheim med sykkel med trim av politiet, så ber dem deg å kjøre opp til biltilsynet right away med selvfølgelig purken i hælene. Så du rekker nok ikke å ta trimmen din da.

 

Ved mistanke om trim altså. Har skjedd med bekjente av meg.

Lenke til kommentar
Hvis du vil at motorsykkelen skal overstige dette, så er trimpotensialet veldig stort når det kommer til 2-takts motorer. Det som er så utrolig fint er at purken ikke kan bevise at din motorsykkel overstiger 15 hk når du blir stoppa. Og for å gi deg bot, MÅ det bevises. Eneste måten og gjøre dette på er og ta deg på dynotralla til Biltilsynet. Hvis du skulle være så uheldig og bli stoppa, og purken mistenker trim. Ja, han kan sender deg på "visning" det betyr at biltilsynet sjekker om den er lovlig. Med andre ord, du får noen dager på deg til og gjøre den original før visningen.

 

 

Feil.

 

Hvis du blir stoppa her i Trondheim med sykkel med trim av politiet, så ber dem deg å kjøre opp til biltilsynet right away med selvfølgelig purken i hælene. Så du rekker nok ikke å ta trimmen din da.

 

Ved mistanke om trim altså. Har skjedd med bekjente av meg.

 

Har blitt stoppa 3 ganger i Trondheim, Aldri blitt sendt dit. Har heller aldri hørt om noen dette har skjedd med. Men selvfølgelig, det kan hende det er slik.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare toppfart man trimmer for. Aks er det noe som heter..

 

Ok krasjer du i 80, så er du også 99.8% sikkert dau.

99.8% ja.

 

En kompis kjørte ut i ca 80 UTEN kjøre utsyr! jeg lå bak han og var sikker på at det gikk alt annet enn bra.

Men han slapp unna med noen skrubbsår :)

 

Selv har jeg kjørt ut i 40-50, da var det bare og reise seg opp å kjøre videre ;)

Lenke til kommentar
Tenker mye på å skaffe emg en Aprilia RS 125, og denne har jo 15 hk orginalt.

Hvordan kan ejg trimme denne uten at purken merker det?

 

Politiet sjekker jo ikke hele sykkelen ved kontroll...

 

Og hvor ofte har politiet kontroller hvor de setter sykkelen oppå en mølle og sjekker hk?

 

Du vil ikke angre på kjøp av RS så lenge du behandler den godt. Varm opp før du gir på osv. Har selv vært veldig fornøyd med min.

Ved å sette på et FP-anlegg. Altså et uplombert fabrikkoriginalt effektanlegg. Helt identisk med det originale, bare at det er ingen plomber i det og det står MP01 på svana i stedet for MPA0. Jeg har forresten et tilsalgs for tida. PM for info.

Kan også sette på den elektroniske eksosventilen. Og videre også 34mm forgasser og innsug. Men ikke powerfilter.

 

Ikke vær redd for å bli tatt i kontroll med lettsykkel. Sjansene er minimale, og du slipper unna om du klarer å holde trøya kald og ikke innrømmer noe. Står på ramma at RS125 skal produsere 84dB ved 3340 omdreining (tror det var disse tallene), så om purken har måleinstrumentene som trengs, kan de ihvertfall gi deg miljøbot eller hva det heter. Men altså ikke 4400 i trimbot.

 

Har hørt noe om at de nye trallene tar lettsyklene også, men jeg har min tvil. Uansett er det svært sjelden de brukes andre steder enn på biltilsynet, og for å komme dit får du som oftest en Visningslapp, og du rekker og gjøre sykkelen original før testen.

 

 

Dette med 70km/t regelen på EXC var vel noe som gjaldt på 2005 modellene. JD_Scrubs: Jeg forstår ikke hvordan det kan stå 15hk i vognkortet til kameraten din sin sykkel, for disse kommer med 5,7kW originalt. Altså rundt 7,4hk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...