Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anngående trimming av 125cc


Fjellhesten

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Til neste år skal jeg ha meg lett-MC og lurer litt på dette ang. trim da jeg kanskje skal kjøpe sykkelen i høst/vinter.

 

Altså, de eneste reglene får lett-MC er maks 125cc og maks 15 hk, am I right?

 

 

Tenker mye på å skaffe emg en Aprilia RS 125, og denne har jo 15 hk orginalt.

Hvordan kan ejg trimme denne uten at purken merker det?

 

Politiet sjekker jo ikke hele sykkelen ved kontroll...

 

 

 

Og hvor ofte har politiet kontroller hvor de setter sykkelen oppå en mølle og sjekker hk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvor ofte har politiet kontroller hvor de setter sykkelen oppå en mølle og sjekker hk?

et slikt apparat til å ta med seg ut på kontroller har de ikke fått enda om jeg ikke er helt utdatert, så det er veldig vanskelig å bli tatt for trim, de kan mistenke deg pga for høy lyd for eksempel, men da må du bare gjøre den original og på visning for å motbevise de.

Lenke til kommentar

Kjørte mye rundt på småtrimma lettsykkel for en stund siden, blir egnetlig så og si aldri stoppa, kjørte 4-takt jeg da, men på en 2-takt så kan jo ett effektannlegg gi mye "rarere" lyd, no som igjen kan tiltrekke seg onkel blå, men om du blir oppdaga kommer helt ann på politimannen/kvinnen som stopper deg, har han/hun peiling så blir du busta, har de ikke kan du kjøre videre.

 

men det somer no shit med trimma sykkel er at hvis du kræsjer og forsikringsselskapet finner ut at du kjørte ulovelig kan du få regress... men, det er vel en risiko og ta antar jeg

Lenke til kommentar

Okey.

 

Så da er det lyden og synlig trimsett jeg burde passe meg for. Har ikke lyst på å ha en kjempe høy lyd, men heller en smud og "rask" lyd :p

 

Men hva kan jeg trimme den med da?

 

Et lite, halvdiskre effektanlegg(potte osv) ?

CDI sperre ?

Plombe ?

Kjøre noe med forgasseren ?

 

 

 

Det er jo egentlig 34 hk i en aprilia rs 125 orginalt, så hvordan kanjeg slippe fram effekten uten at det blit tydelig synlig eller bråkete?

Lenke til kommentar
Okey.

 

Så da er det lyden og synlig trimsett jeg burde passe meg for. Har ikke lyst på å ha en kjempe høy lyd, men heller en smud og "rask" lyd :p

 

Men hva kan jeg trimme den med da?

 

Et lite, halvdiskre effektanlegg(potte osv) ?

CDI sperre ?

Plombe ?

Kjøre noe med forgasseren ?

 

 

 

Det er jo egentlig 34 hk i en aprilia rs 125 orginalt, så hvordan kanjeg slippe fram effekten uten at det blit tydelig synlig eller bråkete?

altså..de kan jo ikke si du har trim og gi deg bot utifra lyden...fjern plomba eller kjøp effekt "svane" og ha på original lyddemper..

Lenke til kommentar

Kjøp et beskjedent eff. anlegg det ikke oser trim av, par mm større gasser, sylinder om du vil men helst uten 140cc ++ inngraveringen. Også gjemmer du ei turtallssperre et lurt sted

 

Btw så er purken mye strengere på mopedtrimming enn de er på lettsykkel trimming

Endret av WD40
Lenke til kommentar
Angående det siste du sa WD40 så tror jeg det er veldig sant.

 

Men ja, blir nok å ta ut plomba og CDI-sperra + et diskre effektanlegg, gidder ikke bytte sylinder eller borre.

 

 

 

Men jeg skal altså gjemme en turtallsperre som jeg slår på når jeg ser purken?

 

Veit ikke om det finnes til sykkelen din men, ja slik at den sperrer på et visst turtall og du oppnår mindre fart hvis de skulle teste den på tralla

Lenke til kommentar

En i klassen har en diskre politiknapp, han erstattet fjernlysknappen med en tenningssperre :)

 

Altså, når fjernlys knappen er aktivert, kjører sykkelen som bare fy, og når han deaktiverer den så aktiverer han sperra, skjønner?

 

Men da har han ikke parkeringslys, men hva skal man vell med det? :p

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
turtallsperrer har en tendens til å fucke opp lettsykler :p Ville heller satset på programerbar cdi da. da har du en som er til å kjøre fort og en til å kjøre med 15hk. Er bare en knapp du vipper ...

Hvis man kjører med det over tid er det vell sånn?

 

 

Men hva hvis man trykker den inn hver gang man setter fra seg sykkelen på skolen, eller ser politiet?

Lenke til kommentar

Når det gjelder regler for 125ccm, så er det ganske enkelt. Sykkelen skal ikke ha større slagvolum en 125ccm, og heller ikke yte mer en 15hk/11kw.

 

Hvis du vil at motorsykkelen skal overstige dette, så er trimpotensialet veldig stort når det kommer til 2-takts motorer. Det som er så utrolig fint er at purken ikke kan bevise at din motorsykkel overstiger 15 hk når du blir stoppa. Og for å gi deg bot, MÅ det bevises. Eneste måten og gjøre dette på er og ta deg på dynotralla til Biltilsynet. Hvis du skulle være så uheldig og bli stoppa, og purken mistenker trim. Ja, han kan sender deg på "visning" det betyr at biltilsynet sjekker om den er lovlig. Med andre ord, du får noen dager på deg til og gjøre den original før visningen.

 

Aprilia er egentlig en ganske tungvindt sykkel og trimme i motsetning til EXC, gasgas og husky. De siste leveres med eksosventil, noe som gjør utrolig mye på effekten. Med andre ord fjerner du plomba på en exc får du fort 30-40 hk. fjerner du en RS får du ca 20. Monterer du Eksosventil blir saken en annen. Jeg har selv en blotrimma husky, og må innrømme at det er utrolig morsomt og bli stoppa av purken når han står og glaner ned på effektanlegget og sier "bare kjør videre du.."

 

De gidder rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...