Gå til innhold

Evolution: Climbing Mount Impossible


pengolf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er godt mulig at vi kan overleve helt til alle energikilder i universet er tappet ut. Rett og slett fordi vi har denne diskusjonen, Vi er klare over vår dødelighet, både som individer og som art. Samtidig er vi de siste århundrene blitt såpass sterke at vi har en ubestridt kontroll over planeten. Arten vår er flere hundre tusen år gammel. I flere hundre tusen år tukla vi med kvister og skarpe steiner for å overleve. Det er ingen grunn til å tro at en annen art vil lære seg fram mye fortere enn det.

 

Ellers er 500 millioner år til jorden blir ulevelig VELDIG lang tid. For 10 000 år siden var perspektivet av å krysse en avstand som Atlanterhavet helt på jordet. Dette gjøres nå på under et halvt døgn.

Menneskeheten er unik på en million forskjellige måter. Man skal på ingen måte gå ut fra at reglene som gjelder dyr vil gjelde oss.

Lenke til kommentar
Blir vel ikke flere og flere helseplager selv om naturlig utvalg ikke gjelder i like stor grad lenger. Medisiner og teknologi blir jo bedre og bedre.

Antall folk med medfødte alvorlige plager har nok økt de siste hundreårene, særlig for sånne plager som før var dødelige hvis de ikke ble behandlet. Folk med type 1 diabetes døde gjerne når de kom i puberteten før og fikk derfor ikke så mange etterkommere(noe som antakelig holdt mengden av folk med anlegg for type 1 diabetes nede), nå kan de leve fullverdige liv og få så mange barn de bare gidder.

 

Dette er tildels i ferd med å endre seg. Genteknologi kan hjelpe folk med anlegg for alvorlige sykdommer med å få barn uten disse anleggene. I dag handler det mest om å plukke det ene befruktede egget uten 'uønskede' egenskaper men i fremtiden kan vi kanskje endre arvematerialet vårt direkte?

 

Vi trenger litt forbedring. ;)

 

 

Jeg kan komme på to ting i farta. Det første er å endre vår 'best før' dato. Mennesker over reproduktiv alder er veldig mye mer utsatt for alle slags sykdommer og skader. Fra et evolusjonsmessig synspunkt er det vanligvis helt greit siden individer som er for gamle til å få barn ikke lenger bidrar positivt til artens overlevelse. Typisk nok skiller mennesker seg ut også her. Vi er en av svært få arter hvor besteforeldre har en funksjon, jeg har satt stor pris på mine egne besteforeldre i oppveksten men nå som jeg har små barn setter jeg enda større pris på at mine barn har friske besteforeldre. Dessverre er det sånn at i følge statistikken så kommer de i løpet av få år til å bli ganske skrøpelige så her har fremtidens forskere en jobb å gjøre.

 

Et annet felt vi bør jobbe på er å forberede oss på å forlate vår lille vakre klode. På sikt bør vi spre oss utover i universet og da hadde det vært sabla kjekt om vi for eksempel hadde tålt vektløshet bedre, eller tålte mer kosmisk stråling, eller kunne senke 'klokkefrekvensen' på kroppen så disse lange reisene i verdensrommet hadde gått litt fortere. Vi må rett og slett tilpasse oss verdensrommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...