Gå til innhold

den gammle pc er raskere en den jeg har nå:S


Anbefalte innlegg

Hmm

Du har lagt inn ny Windows installasjon på den nye vel?

Installert Windows på nytt!

Vis ikkje, gjer det.

Begge er formatert ja.men det er så gammle hardisker at det går ikke ann,på den nye er den på 7Gb den gammle er på 8GB,

den har hardisken nesten full og den gammle har nesten ingen programer på

Lol? Dette er jo helt absurd. Å bruke slike disker på et moderne system er jo som å kaste penger i toalettet. Kjøp nye disker og rapporter tilbake etterpå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du installerer samme sakene på begge maskinen, så oppdager du raskt at den gammle maskinen din overhode ikke er så rask som du skal ha det til.

 

Samme problematikken er med Vista og XP, folk klager over at Vista er treigt, noe som er ganske logiskt egentlig med tanke på hvor mye resurser du egentlig trenger, feks:

 

Vista MÅ ha 512MB ram, min.

du har kanskje intergrert skjermkort, dette tar alt ifra 64MB til 1GB fra rammen på de nye modellene.

 

Så om du kjøper en PC med 2GB minne, så tar de fleste skjermkort, 1GB+det som det selv har, 512MB forsvinner i Vista oppstart, da har du 512MB tilgjengelig til bruk...noe som er utrolig lite for en kontor/spille PC.

 

 

Har Nvidia geforce 6800LE, kjøpte hovedkorte asus,amd 3200 2.2GHz skjermkort vifte til cpu alt for 500kr

Lenke til kommentar
Sjekk at den nye benytter DMA (ikkje PIO) overføring på harddisken (under enhetsbehandling og se på kontrollerkortet). Og viss den disken som er nesten full er i den tregeste maskinen kan du prøve å frigjøre litt plass da windows går ganske sakte om det ikkje er tilstrekkelig plass til swap/pagefile.

 

Hvor ligger kontrollerkortet på enhetsbehandling?

 

Du har en flaskehals, og det er i alle fall ikke CPU/RAM-mengde

Flaskehals?

 

Sjekk at chipsetdrivere for hovedkortet er installert. Og når du sier harddisker på 7g og 8g, snakker du da om partisjoner eller urgamle harddisker som muligens ikke har stötte for DMA og greier?

 

åsem skjekker jeg det?

 

Unnskyld meg, men har du to harddisker; Én på 7 GB og én på 8 GB? De må jo være 12 år gamle! Hvordan i all verden kan du bruke slike harddisker i "nye" maskiner? :wow:

 

Det mest utrolige er vel at de fortsatt sviver... :ermm:

 

legg på 9 år mer:P grunn til at je har så små hardisker er grunn at nylig den gammle på 80 gikk i stykker

 

 

Er det noen som kan svare meg oppe her? ny harddisk idag,gikk bak elkjøp så fant jeg en ny dvd maskin med

dvd brenner i,den skulle kastes grunn til det var at skarten bak var i stykker,jeg tok den med hjem og

åpna den,der så jeg er 80Gb harddisk i:D

Lenke til kommentar
Om du installerer samme sakene på begge maskinen, så oppdager du raskt at den gammle maskinen din overhode ikke er så rask som du skal ha det til.

 

Samme problematikken er med Vista og XP, folk klager over at Vista er treigt, noe som er ganske logiskt egentlig med tanke på hvor mye resurser du egentlig trenger, feks:

 

Vista MÅ ha 512MB ram, min.

du har kanskje intergrert skjermkort, dette tar alt ifra 64MB til 1GB fra rammen på de nye modellene.

 

Så om du kjøper en PC med 2GB minne, så tar de fleste skjermkort, 1GB+det som det selv har, 512MB forsvinner i Vista oppstart, da har du 512MB tilgjengelig til bruk...noe som er utrolig lite for en kontor/spille PC.

 

 

Har Nvidia geforce 6800LE, kjøpte hovedkorte asus,amd 3200 2.2GHz skjermkort vifte til cpu alt for 500kr

hm, du kunne ha spart de 500kr til ny hd. :O

Lenke til kommentar
spm 1.Sjekk at den nye benytter DMA (ikkje PIO) overføring på harddisken (under enhetsbehandling og se på kontrollerkortet)

hvor skjekker jeg dette?har leita men finner ikke frem

En utgammel 8 gb stor harddisk er uansett så treig at dette neppe vil ha noe å si overhodet.

spm 2.åsen Sjekker at chipsetdrivere for hovedkortet er installert?

Du kan se i enhetsbehandling / device manager om det er noen gule utropstegn, f.eks.

Lenke til kommentar
spm 1.Sjekk at den nye benytter DMA (ikkje PIO) overføring på harddisken (under enhetsbehandling og se på kontrollerkortet)

hvor skjekker jeg dette?har leita men finner ikke frem

En utgammel 8 gb stor harddisk er uansett så treig at dette neppe vil ha noe å si overhodet.

spm 2.åsen Sjekker at chipsetdrivere for hovedkortet er installert?

Du kan se i enhetsbehandling / device manager om det er noen gule utropstegn, f.eks.

 

 

det er ikke noe 8 Gb lenger.80Gb nå.ganske nye HD

l

skjekke om et var noen gule utropstegn,var 3 stk

1 var lydkorte

2var intregrert

3var Universal serial BUS(USB).kontroller

Lenke til kommentar

80 gb disker er jo ikke akkurat "nye" :S

 

Ikke for å være frekk eller noe, men jeg har litt problemer med å ta dette seriøst. Hvordan kan en person klare å kjøpe forskjellige deler til PC-en sin, sette de sammen til en pc og alikevel ikke skjønne at en 8gb disk er flaskehalsen i en pc :S

 

8gb disker kom for ca. 15 år siden(mainstream markedet), ikke 21.

 

Hvis jeg skal ta din post seriøst, så vil jeg råde deg til å heretter kjøpe ferdig installerte PC-er.

 

(hvis du virkelig vil ha ett råd i forhold til hva du skal gjøre for å fikse for PC-en din, så er vel det første rådet å kjøpe en ny harddisk og ikke plukke en opp fra en pc i søpla)

Lenke til kommentar

her er en liten guide om hvordan du finner chipsettet hovedkortet ditt har:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageI...mp;ArticleID=90

 

og om det viser seg at du har VIA chipset så finner du software her:

http://www.viaarena.com/?PageID=2

Velg Windows versjonen fra lista, så "Chipset or Platform driver" på neste sida. Det ligger også USB driver der siden den hadde gult utropstegn.

 

Kjør på med prosjektet ditt. Du lærer nok mye mer enn du vil vite om maskina på dette :-)

Lenke til kommentar
80 gb disker er jo ikke akkurat "nye" :S

 

Ikke for å være frekk eller noe, men jeg har litt problemer med å ta dette seriøst. Hvordan kan en person klare å kjøpe forskjellige deler til PC-en sin, sette de sammen til en pc og alikevel ikke skjønne at en 8gb disk er flaskehalsen i en pc :S

 

8gb disker kom for ca. 15 år siden(mainstream markedet), ikke 21.

 

Hvis jeg skal ta din post seriøst, så vil jeg råde deg til å heretter kjøpe ferdig installerte PC-er.

 

(hvis du virkelig vil ha ett råd i forhold til hva du skal gjøre for å fikse for PC-en din, så er vel det første rådet å kjøpe en ny harddisk og ikke plukke en opp fra en pc i søpla)

 

 

Hva mener du med forskjellige til pc?

 

den hardisken er ikke gammel

Lenke til kommentar

Den harddisken er i alle fall ikke ny!

80GB disker er gamle! PATA er en gammel standard som forsvinner mer og mer.

Det er ingen tvil om at disken har vært og fortsatt kommer til å være problemet.

 

Jeg har ingen tips til deg foruten om, slutt å plukk søppel, det er en grunn til at saker blir kastet.

 

Ok, disken fungerer kanskje, men hvorfor har ingen fra elkjøp plukket den? fordi dem ser ingen verdi i den. Samme er det på jobb til oss, ser vi verdien i noe som skal kastes på jobben plukkes det. Men ting som kastes har en tendens til å være eldre eller dårlige, eller for all del ødelagte !

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Den harddisken er i alle fall ikke ny!

80GB disker er gamle! PATA er en gammel standard som forsvinner mer og mer.

Det er ingen tvil om at disken har vært og fortsatt kommer til å være problemet.

 

Jeg har ingen tips til deg foruten om, slutt å plukk søppel, det er en grunn til at saker blir kastet.

 

Ok, disken fungerer kanskje, men hvorfor har ingen fra elkjøp plukket den? fordi dem ser ingen verdi i den. Samme er det på jobb til oss, ser vi verdien i noe som skal kastes på jobben plukkes det. Men ting som kastes har en tendens til å være eldre eller dårlige, eller for all del ødelagte !

 

 

 

 

jeg tok Hardisken fra en sån en, skart tilgangen var ødelagt,men det behøver ikke at hardisken skal være i stykker.linke er under her....

 

 

 

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...jMAAAEOV.I03xiL

Lenke til kommentar
Den harddisken er i alle fall ikke ny!

80GB disker er gamle! PATA er en gammel standard som forsvinner mer og mer.

Det er ingen tvil om at disken har vært og fortsatt kommer til å være problemet.

 

Jeg har ingen tips til deg foruten om, slutt å plukk søppel, det er en grunn til at saker blir kastet.

 

Ok, disken fungerer kanskje, men hvorfor har ingen fra elkjøp plukket den? fordi dem ser ingen verdi i den. Samme er det på jobb til oss, ser vi verdien i noe som skal kastes på jobben plukkes det. Men ting som kastes har en tendens til å være eldre eller dårlige, eller for all del ødelagte !

 

Aiai, det var da voldsomt...

 

Den 80GB disken kan da fungere utmerket, noe det å virker som den gjør?

 

Det trenger ikke være søppel selv om det er kastet, ei heller verdiløst.

Det har jo stor verdi for trådstarter som nå slapp kjøpe seg en ny disk.

 

Dessuten lærer han jo masse av dette, så synes det er flott og synes man kan komme med råd og tips istedenfor..

Lenke til kommentar
Den harddisken er i alle fall ikke ny!

80GB disker er gamle! PATA er en gammel standard som forsvinner mer og mer.

Det er ingen tvil om at disken har vært og fortsatt kommer til å være problemet.

 

Jeg har ingen tips til deg foruten om, slutt å plukk søppel, det er en grunn til at saker blir kastet.

 

Ok, disken fungerer kanskje, men hvorfor har ingen fra elkjøp plukket den? fordi dem ser ingen verdi i den. Samme er det på jobb til oss, ser vi verdien i noe som skal kastes på jobben plukkes det. Men ting som kastes har en tendens til å være eldre eller dårlige, eller for all del ødelagte !

 

Aiai, det var da voldsomt...

 

Den 80GB disken kan da fungere utmerket, noe det å virker som den gjør?

 

Det trenger ikke være søppel selv om det er kastet, ei heller verdiløst.

Det har jo stor verdi for trådstarter som nå slapp kjøpe seg en ny disk.

 

Dessuten lærer han jo masse av dette, så synes det er flott og synes man kan komme med råd og tips istedenfor..

 

 

fungerer greit den.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er vel ikke at harddisken ikke fungerer, men at PC-en din er treig. Prøver å si at det er stor sjans for at PC-en din er treig pga. at du har en gammel harddisk. En 80 gb harddisk er typ, 3-4 genereasjoner+ gammel. PC-en din nå er vel litt som en BMW M3 med en lada motor i...

Lenke til kommentar
Problemet ditt er vel ikke at harddisken ikke fungerer, men at PC-en din er treig. Prøver å si at det er stor sjans for at PC-en din er treig pga. at du har en gammel harddisk. En 80 gb harddisk er typ, 3-4 genereasjoner+ gammel. PC-en din nå er vel litt som en BMW M3 med en lada motor i...

 

Hardisken kan ikke være gammel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...