Gå til innhold

Skal kjøpe ny spill-PC. Veiledning, anbefalninger og erfaring trengs!


Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg har sett litt rundt og funnet to fin fine PCtilbud på www.multicom.no.

Målet mitt er å sakffe meg en PC jeg kan spille de nyeste spillene på uten lagg.

Jeg har spart opp 7500 kroner som jeg skal bruke på dette og har et håp om at det burde være mulig å få noe for den prisen :blush:

 

Som sagt har jeg sett litt rundt og jeg har funnet disse to tilbudene:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....0517290;fl:1702

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....0532950;fl:1702

 

Jeg synes begge disse PCene har en fin pris og ser ut til å ha et fint innhold.

Men, jeg har ikke veldig mye erfaring med dette og vil vite litt mer om hva disse PCene egner seg til.

 

Bruksområder

 

Planen er å bruke disse PCene mest til spill. For øyeblikket spiller jeg World of Warcraft, Counter Strike og diverse andre spill som WC3 og Icy Tower :)

Noe av grunnen til at jeg ønsker meg en ny pc er fordi den jeg har nå ikke kan kjøre "nye" spill som Bioshock og Half Life 2 (Half Life 2 er ikke veldig nytt akkurat, men det funker ikke på denne :p)

Jeg har lyst på en maskin som klarer å kjøre de fleste spill uten lagg og som sjelden henger seg opp.

 

Tilpassning

 

Som dere ser på multicom sine sider, så kan man tilpasse maskinene.

Er det noe spesielt jeg burde ha av spesielle tilpassninger?

Jeg tror i alle fall jeg skal ha FireWire, 22'' wide-skjerm og stillegående vifte.

Men som sagt, noe mer jeg burde få med meg?

 

Sammenligning

Jeg har prøvd å sammenligne de to PCene litt, men jeg kommer ikke så lang vei. Jeg sliter litt med å forstå forskjellen på AMD og Intel Core ol. Hva er best? Og hva burde jeg holde meg unna?

Er jo også litt forskjellige tilpassningsmuligheter på de to forskjellige tilbudene.

Håper noen kunne hjulpet meg litt med akkurat dette så jeg finner ut hvilken av disse to PCene som er rimeligst.

 

Sammendrag

Ja. Først og fremst så lurer jeg på om disse PCene egner seg for spilling?

Så er jo neste spørsmål: I så fall, hvilke av disse egner seg best?

Og det siste spørsmålet er jo da: Hvilke tilpassninger burde jeg ha med i så fall?

Håper på å holde meg rundt 7500,- Helst ikke mer.

 

Er litt trøtt for øyeblikket (nå mens jeg skriver dette) men håper jeg fikk frem det jeg ville ha fram!

Gleder meg til svar!

 

Mvh

Gautegutten

Takker for alle svar!

Endret av Gautegutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg, Gautegutt :)

 

PC-kjøp er en spennende og morsom affære, og tiden før man gjør handelen er ofte den beste.

Iallfall hvis man ikke passer på å finne tak i det som dekker behovet tilnærmet fullt ut.

 

Jeg vet ikke hvor mye greie du har på data, så det er alltids en fare for at man ramser opp noen selvfølgeligheter, men jeg starter nå bare i en ende, så får du heller hoppe over det du vet fra før ;)

 

Budsjettet du har lagt deg på (ca 7 500,-) er ofte den prisklassen det er aller vanskeligst å finne noe man blir fornøyd med. Både fordi det er kort vei (prismessig) ned til en helt grei "surfe-og-video-pc", og fordi det er relativt kort vei opp til en pc som gir deg det du er ute etter. Akkurat nå er du midt i mellom der.

 

Budsjettet til folk skal man ikke tukle med, men i dataverden er det nå engang sånn at det ofte (for ikke å si alltid) lønner seg å gå et par hakk opp i forhold til det man har tenkt seg. Du blir mer fornøyd med handelen og det tar lengre tid før du må oppgradere igjen. Og tro meg, det vil du komme til å ønske innen relativt kort tid hvis du velger en av de pc`ene du har linket til.

 

De testvinnerne er for maskiner rundt kr 6 000,-. Og selv om teksten i annonsen kan tyde på at dette er mye for pengene, så er det, dessverre, ikke i nærheten av å tilfredstille det du ønsker av maskinen du skal kjøpe.

 

De nyeste spill uten lagg og som ikke henger seg opp, som du sier. Da regner jeg med du tenker på Crysis, Call Of Duty 4 osv?

 

De forskjellige maskinene til Multicom ga ikke spesielt gode alternativer for egen tilpassing, etter min mening. I forhold til komplett var det svært få komponenter man kunne velge mellom.

Nå blir man alltid litt låst når man skal konfigurere maskinene selv, og det følger ofte med en del ting man ikke har så veldig mye bruk for. Dette fører selvsagt til at prisen blir noe høyere enn hvis du f.eks kjøper separate deler og setter den sammen selv, eller får hjelp fra noen hvis du syns det er skummelt :)

 

Du har sikkert lyst å få maskinen i hus og komme i gang med spillingen fortest mulig, men når du har spart deg opp så mye penger, så syns jeg du skal vente litt til, ønske deg noen kroner til jul (hvis du ikke får ordnet det før) og vente til du kan kjøpe en skikkelig gamer-pc.

Det er ikke mange tusenlappene som skal til i forhold til det du har nå!

 

Men for å gå over til selve maskinene da, hvis du likevel ønsker å kjøpe nå og holde deg til den prisen.... :)

 

Forskjellen på Intel og AMD er vel at Intel er hakket bedre, og litt dyrere. Smaken er som baken, men Intel er vel det mest populære for tiden. Og prisene synker stadig på de aller beste prosessorene. Men forskjellen er ikke så stor at du bør "holde deg unna" AMD.

 

Jeg vet ikke hvilken av de maskinene som egner seg aller best til spill, men sannsynligvis den dyreste, selv om forskjellen ikke er veldig stor.

 

Som sagt så var det litt vanskelig å komponere en egen maskin på Multicom, så jeg har laget en ny til deg.

Den er konfigurert ut ifra denne maskinen hos Komplett.

 

Og her er resultatet (som gjerne må kommenteres av andre - jo flere, jo bedre :) ) med linker til de viktigste komponentene:

 

Ps! Den er uten tastatur, mus og høyttalere. Du har kanskje noe fra før du kan bruke? Hvis ikke er det bare å ta en snartur på Expert ;) eller evt legge de til selv på dette oppsettet.

 

Kabinett

Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU

 

Hovedkort

MSI K9AGM2-FIH, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

 

Prosessor

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2

 

Minne

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

 

Skjermkort

Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent

 

Skjerm

Videoseven 22" LCD D22W11 TCO-03

 

Også resten som følger med, bl.a dvd-brenner, harddisk og Windows Vista Home Premium;

 

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero 7 OEM 1i Programvare OEM

CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD

Norman IC,1 år lisens, Virus Control

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

USB2 multikortleser 3.5" sort

LG DVD-brenner GSA-H58N IDE Black OEM

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

MS Win Vista Home Premium Norsk

MS COA Label Windows

MS MANUALS Win Vista Home Premium

MS ROYALTY Vista Home Premium

Garanti 3 år - Sende inn

Support Komplett.no - Komplett sin

 

Totalt: Kr 7 684,- + frakt = ca 7 850,-?

 

Hvis du nå skulle gå for denne løsningen, så går du bare inn på denne linken (samme som lenger oppe) og haker av for de komponentene jeg har satt av. Evt andre løsninger hvis det skulle passe bedre, så klart :)

Hovedkortet lar seg dessverre ikke overklokke (iflg den omtalen som det er linket til) hvis du skulle få lyst til det.

Dette er heller ikke noen super løsning.

 

Jeg regner nesten med at du ikke er veldig interessert i å kjøpe deler og skru sammen selv?

Men som sagt så tener du en del på det, og de komponentene du da ville fått er de samme som spill-entusiastene velger. Mer eller mindre iallfall. Og prisen er ikke skrekkelig høy heller.

 

Har laget en liten handlevogn til deg i farta, slik at du ser hva prisene ligger på. Du må selvsagt ha et operativsystem i tillegg, og selvsagt mus og tastatur. Og en skjerm ja :D

Og er det noe annet jeg ikke har tatt med, så skrik ut. Seint på natta her :tease:

 

Her er handlevognen med de utvalgte delene.

 

Det kan selvsagt byttes litt her og der, og det er ikke det aller, aller sprekeste. Men i forhold til de Multicom maskinene så blir det som natt og dag, eller det som verre er ;)

 

Håper du skjønte noe av dette her, og at du fikk en viss idé om hva som skal (må) til for å kjøre de nyeste spillene uten altfor mye trøbbel.

 

Happy hunting iallfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen! Takk for svar. Du hjalp meg masse der, men noen småting igjen enda.

 

Det første du hadde "satt sammen" fra komplett så veldig bra ut i mine øyne.

Men vil den fungeretil spill som Crysis og Bioshock? Og vil jeg få den ferdigbygd?

Er ikke så veldig sugen på å bygge selv, rett og slett siden jeg ikke vet noenting om hvordan det gjøres.

 

Takk for svaret

Endret av Gautegutten
Lenke til kommentar

Multicom PCene du linker til er ingen kraftbomber. Den intel baserte PC-en er klart bedre med dedikert skjermkort.

Dinside gjorde nettopp en vurdering av PC-er i 6000-kroners klassen. Du kan lese den HER

 

Som en sa lengre oppe har du et vanskelig budsjett for kravene du stiller. Du kan få veldig mye bedre PC for bare en tusenlapp mere. Se for eksempel på DENNE som burde henge med i de fleste spill. Den har også bra overklokkingspotensiale. Merk at mus/tastatur, høytalere og operativsystem mangler. Jeg vet ikke om Amentio (som har alle varene til billigste totalsum) bygger for deg, men de fleste netbutikker gjør dette for 300-400 kr.

Lenke til kommentar
Det første du hadde "satt sammen" fra komplett så veldig bra ut i mine øyne.

Men vil den fungere til spill som Crysis og Bioshock? Og vil jeg få den ferdigbygd?

Er ikke så veldig sugen på å bygge selv, rett og slett siden jeg ikke vet noenting om hvordan det gjøres.

 

Den jeg satt sammen fra Komplett er, som jeg sa, ikke noen super løsning. Det var bare et litt bedre (?) alternativ til de to fra Multicom, hvis du likevel ønsket å handle nå og til ca den prisen du har satt opp.

Den vil nok heller ikke klare Crysis eller Bioshock.

 

Den fra Komplett vil de sette sammen for deg ja, og i tillegg installere Vista for deg...hvis jeg ikke tar feil.

Så den får du "fiks ferdig" og klar til bruk. Det er inkl i den prisen altså, ikke noe tillegg der.

 

Kjøpe separate deler er jo det beste for deg, både ang pris og ytelse, selv om du syns det høres litt vanskelig ut.

Men det kan jo hende noen her inne på hardware-forumet bor i nærheten av deg og vil hjelpe deg å skru den sammen. Skulle ikke forundre meg :thumbup:

 

Hvis jeg skal prøve meg på et råtips ang spillbarhet på de fire løsningene, dvs de to fra Multicom, den fra Komplett som jeg satt sammen og den handlevognen jeg lagde, så blir det omtrent sånn;

 

spillxb2.jpg

 

Dette er ikke 100% korrekt altså, men hvis du går utifra Crysis f.eks, så er det vel noe i nærheten av dette.

Kanskje alle de tre dårligste faktisk er litt overvurdert i dette bildet også? :)

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Hehe, ok :)

Det ser da ut som at det beste er å spare opp litt til og deretter kjøpe noe for 8000-9000 og bygge selv.

 

Det du sier om at noen sikkert bor i nærheten er nok mulig. Jeg bor i Asker som ligger rett ved siden av Oslo, så er vel mange i nærheten av her jeg bor.

Men nå må jeg jo først skaffe meg resten av pengene. Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Jeg ville så absolutt valgt en løsning som innebærer et 8800 skjermkort (om det er GT, GTS eller GTX er mindre viktig). 8600 som er nevnt tidlig i tråden er relativt svakt sammenlignet med 8800 kortene.

 

8800GT er et veldig bra kort sålenge du holder deg til "lave" oppløsninger. Crysis er det selvfølgelig nesten ingen som kjører bruktbart på høye oppløsninger sålenge alt av detaljer skal på. Dog kan du godt kjøre Crysis på lav oppløsning, men med alle detaljer på High eller høyere. Dette bør gå bra med både GT og GTX (8800 serien skjermkort).

 

Om du velger å bygge selv, få noen til å hjelpe deg, eller kjøper hos en butikk som bygger for deg er mindre viktig. HL2 og Bioshock bør fungere greit uansett skjermkort (8800 serien).

Lenke til kommentar
Når Nvidia's nye skjermkort kommer (GeForce 9800 GTX Eller noe sånt), Kan det klare crysis på high eller høyere i 1680x1050 ? (tror du)

 

For det første, hvem spør du?

 

Og for å svare på spørsmålet ditt, det er det per dags dato ingen som vet. Andre enn muligens NVIDIA selv.

 

Det er dog nok av tråder på forumet her om Crysis og oppløsninger/performance etc. Så du kan jo kanskje sjekke i en av de, og se hvilken fps folk får med 8800GTX i den oppløsningen. Dette blir jo off-topic, og bør ikke diskuteres her.

Lenke til kommentar
Men hva er egentlig forskjellen på chrlod sin handlekurv og cheeba sin? Var jo nesten samme prisen i tillegg til at det var en skjerm til 2000 i chrlod sin :p

 

Handlevognen med skjerm har et hovedkort til ca 500,-. Og har et relativt godt kabinett med 500watt PSU. Mens den andre handlevognen har kabinett uten PSU og en 600w PSU i tillegg. Samt at hovedkortet der koster 1000,- mer enn i den andre vognen. Det er også dyrere skjermkort i handlevognen uten skjerm.

 

Ellers er det bare mindre forskjeller.

 

Jeg har personlig ikke erfaring med Antec Sonata III, men en kollega av meg kjøpte nettopp dette. Han er veldig fornøyd. Godt å bygge i, og grei støydemping etc. Det finnes sikkert tusen tester av dette rundt på nett.

 

 

Selv har jeg Asus P5K sammen med en Intel C2D E6850 prosessor, 2stk 1GB brikker med PC6400 minne fra Crucial og et 8800GTX skjermkort. Alt sammen i et Antec P182 Special Edition kabinett og en 500GB Seagate harddisk. PSUen min er "bare" på 520watt, men den holder i massevis til mitt oppsett. Tror derfor ikke du vil trenge en 600watt PSU. Sonata III med 500watt vil være nok.

 

Intel C2D E6750 er mye billigere enn 6850, og er derfor et bedre kjøp. Den yter bare litt dårligere, og dette kan "lett" klokkes opp hvis behovet melder seg.

 

Asus P5K er et veldig greit hovedkort, og også dette er det veldig mange tråder om allerede her på forumet. Det koster lite, men er helt greit. Hvilket minne du skal velge er nesten en smakssak, men selv bruker jeg bare Crucial BallistiX minne. Det koster ikke mye, og yter relativt bra. Det samme gjelder harddisker i dag. Det er mer smak og behag, enn faktisk forskjell. Velg en størrelse som passer deg, og den produsenten du liker best. Jeg sverger personlig til Seagate.

 

chrlod sin handlevogn vil derfor få min stemme her, siden blant annet PSU og hovedkort i den andre handlevognen er veldig overkill til ditt behov og ikke minst budsjett. Du får mer for pengene med chrlod sin handlevogn.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Bare for opplysningens skyld: 500 W er mer enn nok til en slik PC. Strømforsyningen er også av bra kvalitet. Ta en titt på dette:

 

OC Modshop

The power supply does as advertised, delivering very high efficiency, with excellent power regulation and quiet operation at all load levels.

No frills, rock-solid performance, dual 12v rails, just a good power supply.

-4 out of 5 stars-

 

TechAddicts

Techaddicts.net would like to give this power supply a 9 out of 10 rating and the 'Recommended' Award for its excellent value, quietness, and performance.

 

DragonSteelMods

Well, it's Antec and it's stable under load, what more can be said? Seriously though, the EarthWatts is a great PSU that anyone would be happy with to have powering their system, while it might not be flashy it does get the job done, and does it efficiently and with stability. Having the 80Plus certification, Active PFC , and RoHS all combine to make a great PSU.

DragonSteelMods gives the Antec EarthWatts 500Watt PSU a 4.5 out of 5 score.

 

Jonnyguru.com

So there we have it. The Antec EarthWatts EA-500 500W power supply doesn't put out as much power as a lot of the power supplies we've been seeing lately, but it does put out enough for any one video card no matter how high end, and I would venture to say that it could easily support a pair of Nvidia 7x or ATI x1900 cards. It doesn't look like much, but it's quiet, efficient and has a very stable +12V output and you won't need a load shark to get the funds together to buy one.

The Good:

*Very stable +12V.

*Very efficient.

*Very quiet.

*Very affordable.

The Bad:

*Nothing really "bad" about this unit unless you're going to hold it's looks against it.

Performance 9.5

Aesthetics 6

Value 10

Functionality 8

Total Score 9

 

 

Her er noen bilder fra Antec EarthWatts EA-500 vs Gigabyte Odin 550W

 

The first efficiency test’s “Load” value was done with an overclocked processor and the graphics card at stock speeds while running Company of Heroes. The values are the highest peak power draw over the 1 hour test period.

24046aab68a62059.jpg

 

The second efficiency test’s “Load” value was done with an overclocked processor and a heavily overclocked (both 2D and 3D overclocked to the same value) graphics card. Company of Heroes was played while Orthos was running on the processor in the background.

24046aab68a5ebd1.jpg

 

The third efficiency test was run with 2 8800GTS 320MB cards in SLI running at stock speeds with the processor overclocked to 2.6Ghz. Company of Heroes was then run for 1 hour to determine load values.

test3.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...