Gå til innhold

Anbefal meg et RAID 5-kapabelt kontrollerkort

Fredrik-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det der har jeg faktisk tenkt litt på. Er det egentlig noe i veien for å sette SAS disker på en vanlig SATA kontroller. Slik jeg har forstått det, så er det i ihvertfall fullt mulig å sette SATA disker på en SAS kontroller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det der har jeg faktisk tenkt litt på. Er det egentlig noe i veien for å sette SAS disker på en vanlig SATA kontroller. Slik jeg har forstått det, så er det i ihvertfall fullt mulig å sette SATA disker på en SAS kontroller.

Akkurat nå kjører jeg en 4 port SAS kontroller med 2 stk 15k SAS disker i raid-0 pluss at jeg har 2x750 gb SATA disker i raid-0 på samme kontroller samtidig :D

Dette går helt smertefritt!

Skrevet
Går vel smertefritt helt til en disk ryker.. (RAID-0)

Dette er bare "pure speed" mellomlagring. Det som jeg vil ha sikkerhet på, har jeg på raid-5 og 6 :)

Skjønner ikkje at folk maser hele tiden på at raid-0 er så veldig usikkert. Kunne nesten tro at folk trodde at raid-0 er lifsfarlig, og vil garantert ryke etter bare noen uker. Har hatt raid-0 oppsett i mange år, og ingen disker har røket i raid enda. Faktisk ingen disker som er nyere enn 3 år klikket. Kan jo være at jeg alltid har overdiminsjonert psu og vifter bake ALLE diskene.

Ikkje noe qtec psu her nei :D

Det er jo like ille om man har èn singel disk på 500 gb ryker, enn om man har 2x250 gb i raid-0 som ryker ;)

Virker som det har blitt en trend her på forumet at raid-0 ER usikkert, mens alt annet er sikkert? Raid-1 hjelper ikkje akkurat noe bedre mot lynnedslag i huset, brann, vannlekkasje, tyveri og andre syke ting som kan skje med en pc/harddisk :D

Brukerfeil og uvitenhet er vel noe av den største trusselen mot hardisker ville jeg tro :p

Skrevet (endret)

Det er ikke mulig å bruke SAS-disker på en vanlig S-ATA-kontroller, men som Nizzen sier, det motsatte går fint. Derfor kan det kanskje lønne seg å betale litt mer for en SAS-kontroller.

RAID 0 er greit nok det, så lenge en bruker skikkelige disker, samt at en ikke bruker det til data som må taes vare på. I så måte er SAS-disker et godt valg, da disse skal være svært driftssikre.

Endret av enl
Skrevet

Litt touchy dette med RAID-0 ja :)

Så lenge man har sikker lagring i tillegg så er det jo helt konge til behandling av store filer.

Men en maskin basert på kun RAID-0 er ikke noe for meg i allefall.

Skrevet
Tipper jeg satster på det samme som Ueland, RAIDet til bjorn.e var nok ikke ferdig syncet. For så dårlig ytelse er umulig å få til.

Kremt .. maskina var satt opp med 256MB Ram - gammel vane antar eg! Merka at det tok litt tid å få i gang VMWare, og så gikk lyset opp..

Men selv med 2GB Ram stoppa lesehastigheten opp på rundt 35MB/s, og skrivinga forble rundt 3.5MB/s, dvs den starter på rundt 16MB/s og faller til ca 3MB/s etter noen få sekunder. Men systemet oppfører seg lignende ved ved bruk av en enkelt disk - så diskkontrolleren er nok litt ute å sykler.

Skrevet
Kremt .. maskina var satt opp med 256MB Ram - gammel vane antar eg! Merka at det tok litt tid å få i gang VMWare, og så gikk lyset opp..

Men selv med 2GB Ram stoppa lesehastigheten opp på rundt 35MB/s, og skrivinga forble rundt 3.5MB/s, dvs den starter på rundt 16MB/s og faller til ca 3MB/s etter noen få sekunder. Men systemet oppfører seg lignende ved ved bruk av en enkelt disk - så diskkontrolleren er nok litt ute å sykler.

Hmm, hvis du kjører dette i VMWare så kan jeg se problemet, har vært borti samme problemet med dårlig I/O kapasitet selv om host systemet i utgangspunktet ikke skulle hatt noen problemer med å pushe hvertfall 10ganger så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...