BL Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 (endret) Her er mitt gamle Zeiss Contaflex fra 1967. Det er med lystett bakstykke (skiftemagasin), slik det kan byttes film midt i rulla. Det ble for tungt å drasse på i fjellet! Endret 29. november 2007 av BL
modin Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Det hadde vøri noe det, modin Min far brukte mye penger på utstyr men fotograferte ikke så mye med tanke på hva slags utstyr han hadde, så hans F2 er ganske så strøken (eneste er den berømelige photomicen). Dog må det sies at jeg foretrekker min Nikkormat, den har både smoother film opptrekker, fungerende lysmålerer og er mer kompakt. Jeg trodde det var du som var kilden jeg hadde det fra at Capa brukte Nikon, men i hvertfall så bekreftet et raskt søk på google at han døde med en Nikon S i sin hånd, så det stemmer da i hvertfall. Det må vel være slik de fleste fotografer drømmer om å dø... med en Nikon S i hånden altså, men ikke i en alder av 40 år. Nikon laget jo alerede Leica komtatibel opptikk slik at deres normal standarden og dermed vandringen på målsøkerens overføringstag fra et punkt til et annet var tilpasset Leica sin 51.6mm og ikke Contax sin 52.3mm standard. Noe som sørget for fokuserings avik mellom Contax og Nikon. For å gjøre forvirringen komplett laget russerne Leica screw mount opptikk, som var basert på Contax konstruksjoner med deres normal på 52.3mm noe som gjør at mye fantastisk god russiske opptikk har fått ufortjent dårlig skussmål av leica entusiaster som mener at den er soft i virkeligheten er det bare de elendige leica kameraene som ikke kan fokusere skikkelig
modin Skrevet 29. november 2007 Skrevet 29. november 2007 Det var vel punchline i en av mine tråder for et par år tilbake. Etter WW2 så dro Capa til Hollywood, og ble kjent som portrett og glamourfotograf. Det var et liv som ikke passet den erfarne krigsfotografen, selv om han fikk trøst hos vakre, svenske Ingrid. Derfor benyttet han første og beste anledning til å havne i frontlinjen igjen, da Koreakrigen startet. Det burde han ikke gjort, for han endte opp med å bli drept av en landmine etter svært kort tid. Jeg må bare komentere denne; politisk stabilitet er vel aldri spesielt lukrativt for en krigsfotograf PS. Ikke ta den for seriøst, det er vel ingen pasifisten Capa satt mer pris på enn en periode uten store internasjonale konflikter.
christofferv Skrevet 17. desember 2007 Forfatter Skrevet 17. desember 2007 Mange fine kameraer fra "gamledager" her.. Personlig synes jeg at de må enten være ekstra gamle, eller helt nye. De kameraene som er i fra 1960-1970 og oppover synest jeg ser litt snåle ut rett og slett.. Synest da at det passer bedre med et boxcam f.eks på peishylla hehe.. PS: Det er bare min mening, så no affence! hehe
modin Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Mange fine kameraer fra "gamledager" her.. Personlig synes jeg at de må enten være ekstra gamle, eller helt nye. De kameraene som er i fra 1960-1970 og oppover synest jeg ser litt snåle ut rett og slett.. Synest da at det passer bedre med et boxcam f.eks på peishylla hehe.. PS: Det er bare min mening, så no affence! hehe Det tror jeg bare er din personlige mening, Leica M3, spesialversjoner, Nikon FM gullversjon etc. er hel klart kameraer som gjør seg svært godt på bokhyllen. Den tradisjonelle speilrefleks designen fra 60,70 og begynnelsen av 80 tallet med pentaprisme (uten blitz eller lignende som tuller til kameraets klare linjer, og perfekt mekanikk er helt klart vakkert og hverken stygt eller rart. Vet ikke helt hvor fint et brownie boks kamera egentlig er på bokhyllen, selv setter jeg helt andre kameraer fra samme ære langt høyere enn den sorte boksen som er laget i millioner av eksemplarer. Leica III, Contax etc, er vel langt mer verdifult og vakkert ingienør arbeid.
PMnormal Skrevet 23. desember 2007 Skrevet 23. desember 2007 Rolleiflex eller Rolleicord er kanskje det vakreste man kan sette på hyllen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå