Gå til innhold

Handleliste på B&H


Anbefalte innlegg

Jeg er imponert over at folk som er klar for å diske ut på et 11000kroners objektiv ikke har fått med seg at DX betyr "designet for crop-format".

Er du svært avhengig av å flippe mellom Film/FX og DX så er det foreløpig bare 17-35mm AF-S som klarer biffen med stil. Den har jo til og med aperaturring så du kan smekke den på din urgamle F3 eller FM2 for litt ekstra moro (og massiv ubalanse). Dessuten later det til at de fleste som har brukt begge enes om at 17-35mm optisk sett er et lite hakk over 17-55mm. Med tanke på hvor mye større bildeflate førstnevnte skal dekke blir det jo ikke akkurat mindre imponerende.

 

17-35mm 2.8+ 50mm 1.4+ 70-200mm 2.8 var en rimelig knallhard kombo et par år for filmfolket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man se forskjell på Nikon 18-70 vs Nikon 17-55/2,8 på utprintede bilder i normal str ved et gitt motiv?

 

Du og jeg kan det. Av mine venner og familie regner jeg med at 1 av 100 kan det :) Fotografering er ikke en hobby, det er en galskap :)

 

 

Hehe, galskap for enkelte ja. Mens kjøpelysten min var på sitt maksimum for noen mnd siden, hadde jeg heldigvis lite spenn. Nå har kjøpelysten blitt betydelig mindre. Satser på å ta mange bilder med de objektiver jeg har og bli flinkere til å se motiver. Er ikke så sikker på om jeg hadde sett forskjell ved utskrift av samme motiv/lysforhold.

Lenke til kommentar
Kan man se forskjell på Nikon 18-70 vs Nikon 17-55/2,8 på utprintede bilder i normal str ved et gitt motiv?

Har ingen erfaring med noen av dem, men den åpenbart største forskjellen er at man kan leke med større blenderåpning på 17-55 f/2,8, med de resultater dette gir både i mindre dybdeskarphet og muligheter ved mindre tilgjengelig lys.

Lenke til kommentar
Kan man se forskjell på Nikon 18-70 vs Nikon 17-55/2,8 på utprintede bilder i normal str ved et gitt motiv?

Har ingen erfaring med noen av dem, men den åpenbart største forskjellen er at man kan leke med større blenderåpning på 17-55 f/2,8, med de resultater dette gir både i mindre dybdeskarphet og muligheter ved mindre tilgjengelig lys.

 

Jeg tenker ved samme blenderåpning, motiv og lysforhold. Min påstand er at mange ville ha hatt vanskelig å se forskjell, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Jeg tenker ved samme blenderåpning, motiv og lysforhold. Min påstand er at mange ville ha hatt vanskelig å se forskjell, men jeg er ikke sikker.
Mange ville hatt store problemer å se forskjell på 10x15-prints ja, og selv i A4-format ville nok mange ha problemer. Likevel, mange med litt erfaring ville heller ikke ha store vanskeligheter med å se forskjell dersom fotografen kan sakene sine (og forskjellene i objektivene ikke er kansellert pga. dårlig bruker).
Lenke til kommentar
Skal selv til New York og B&H i påsken neste år. Til dere som har vært der: kan jeg regne med samme priser som i nettbutikken? Så kan jeg begynne å skrive egen handleliste allerede.

 

 

Jeg skal også til NYC påsken 08'. For og ikke få deg en overraskelse bør du sjekke åpningstidene til B&H. De er veldig religiøse (Hasidic Jews),og har ofte stengt i lange perioder.

 

B&H Opening Hours

 

"Passover Sunday, April 20 thru Sunday, April 27 Closed"

Endret av skjesp
Lenke til kommentar
Jeg er imponert over at folk som er klar for å diske ut på et 11000kroners objektiv ikke har fått med seg at DX betyr "designet for crop-format".

Er du svært avhengig av å flippe mellom Film/FX og DX så er det foreløpig bare 17-35mm AF-S som klarer biffen med stil. Den har jo til og med aperaturring så du kan smekke den på din urgamle F3 eller FM2 for litt ekstra moro (og massiv ubalanse). Dessuten later det til at de fleste som har brukt begge enes om at 17-35mm optisk sett er et lite hakk over 17-55mm. Med tanke på hvor mye større bildeflate førstnevnte skal dekke blir det jo ikke akkurat mindre imponerende.

 

17-35mm 2.8+ 50mm 1.4+ 70-200mm 2.8 var en rimelig knallhard kombo et par år for filmfolket.

 

Er det noe krav at man skal kunne alle forkortelsene da? Jobber med folk som har hi-end anlegg til 500k, som nesten ikke vet noen specs på monoblokkene eller hvor dypt høytalerene går..

Jeg har en bil som det er brukt noen hundre tusen på motor og drivverk, men ikke spørr meg om moment og utvekslingen på de forskjellige girene... I mine øyne betyr slike ting lite og ingenting.

For meg betyr det mest at jeg sitter med følelsen av å ha kjøpt utstyr som holder mål, og som jeg kan være glad for at jeg kjøpte i mange år fremover.

 

Grunnen til at jeg ser på det utstyret som er nevnt først i tråden er at jeg ser på diverse andre tråder at det er bra utstyr og selvfølgelig hvor mye jeg sparer på å kjøpe det i USA..

 

Tror jeg kan fotografere i mange år før utstyret blir den begrensende faktoren, men liker å gå for godt utstyr når jeg først skal invistere..

 

Takk til alle for mange svar og forslag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...