Gå til innhold

Ny maskin med Vista 64 og gamle IDE hardisker - Installasjon


Anbefalte innlegg

Tjenare

 

Har lest gjennom de foerste 22 siden av dette forumet uten aa funnet svar - mulig er set selvklart aa banalt men jeg spoer likevel - so here goes -

 

Er i ferd med aa bygge ny (for det meste spill) maskin hvor jeg skal installere Vista Home Premium 64bit paa en stk ny Samsung 500gb sataII harddisk.

1) Hvor mange partisjoner anbefales det fra forumet? Og hvor store?

 

Fra min gamle pc skal jeg ha med meg to IDE hardisker paa hhv 250 og 300gb. Her ligger det mye rart av bilder, programmer etc som jeg selvsagt oensker videre tilgang til fra Vista. Kan nevne at mitt hovedkort (se sign) har en IDE utgang (2disker)

2) Vil det by paa problemer at disse diskene allerede er tilkoblet maskinen ved 1st gangs installasjon av Vista? Eller boer jeg plugge til disse etter at Vista er installert

3) Kan det vaere noen tilgangsproblemer til disse diskene og ders innhold fra Vista?

4) Er det noe Slave/Master problematikk aa tenke paa i saa henseende?

 

Det er foreloepig det jeg lurer paa, takker saa mye paa forhaand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ville hatt minimum 2 partisjoner, en til OS og så mange du selv ønsker til resten. Selv deler jeg inn diskene mine etter type; Musikk, spill, programmer, film, DVD osv. 3 partisjoner er kanskje lurt? Til vista kan du ta en 20GB partisjon så har du en del å gå på.

 

2. Du bør ha kun harddisken du skal ha OS på plugget inn når du skal legge inn OS/formatere, men det trengs ikke om du ikke ønsker det.

 

3. Skal ikke være det nei.

 

4. Kan være, men det er enkelt å fikse ved å se på etiketten til HDDen der det står hvor jumperen skal stå (ved siden av strøm/IDE kontakt) for de forskjellige modusene. Er du heldig så står det cable select eller noe i den dure på en av de så om du setter begge HDDene på det så er det ikke mer å tenke på.

 

Edit: Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar ;)

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
1. Ville hatt minimum 2 partisjoner, en til OS og så mange du selv ønsker til resten. Selv deler jeg inn diskene mine etter type; Musikk, spill, programmer, film, DVD osv. 3 partisjoner er kanskje lurt? Til vista kan du ta en 20GB partisjon så har du en del å gå på.

 

2. Du bør ha kun harddisken du skal ha OS på plugget inn når du skal legge inn OS/formatere, men det trengs ikke om du ikke ønsker det.

 

3. Skal ikke være det nei.

 

4. Kan være, men det er enkelt å fikse ved å se på etiketten til HDDen der det står hvor jumperen skal stå (ved siden av strøm/IDE kontakt) for de forskjellige modusene. Er du heldig så står det cable select eller noe i den dure på en av de så om du setter begge HDDene på det så er det ikke mer å tenke på.

 

Edit: Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar ;)

 

Hjertelig takk for svar P-in-P

1) Kun 20gb til Vista? Er ikke det meget lite. Baade ut fra at disken er paa 500gb samt at jeg nok vil ha en del store spill inst samtidig?

 

2) Ikke helt sikker paa om jeg forstaar hva du mener....

 

3) OK

 

4) Den nye disken paa 500gb hvor vista skal vaere er en sata disk og de to andre diskene maa dele en IDE port paa hovedkortet. Hvilke jumper-settinger boer disse to gamle diskene vaere ut fra at det vel ikke er noen jumper instillinger paa de nye sata diskene? Henger vel ogsaa litt sammen med spm nr 2...

 

Takk igjen

Lenke til kommentar

1. Jeg mente at du skulle ha bare operativsystemet på 20GB, samt plugins og mest brukte programmene. Da vil jeg tro at det skulle være mer enn nok.

 

Dette er lurt å gjøre dersom du får feil på operativsystemet og blir nødt til å formatere. Da mister du kun operativsystemet og ikke alt det andre du har liggende der.

 

2. Jeg mente at du bare skulle ha S-ATA disken tilkoblet i det du legger inn Vista for deretter å sette inn de gamle når du er ferdig.

 

Dette er lurt å gjøre hvis det er slik som det er på XP. Der får du ofte windowsfiler liggende på andre partisjoner/disker om du ikke har tatt dem ut før du legger inn operativsystemet. Det blir også ofte litt krøll med stasjonsbokstavene.

 

Men dette er bagateller så det er på ingen måte nødvendig å gjøre, bare enklere i mitt syn.

 

4. Satadisken trenger du ikke å gjøre noe med, med tanke på jumpere og slikt. Sata sitter på en egen kontroller og vil ikke blande seg bort i hva IDE diskene dine gjør.

 

På IDE diskene trenger du en master og en slave om de skal være på samme kabel (eller cableselect). Den ytterste kontakten på IDE kablen er Master og da må den HDD-en du kobler til den ytterste være satt til master via jumperen. Den andre kontakten på IDE kabelen er da Slave og den andre disken må da settes til slave.

 

Men som sagt så er det bare å sette begge IDE diskene til Cable select dersom du har den muligheten. Da vil maskina selv sette den ene til master og den andre til slave og du slipper å tenke mer på saken.

 

Muligens litt kronglete formulert men du får si ifra så skal jeg prøve å utdype litt bedre :thumbup:

 

Edit: Rydda opp litt så det skulle bli enklere å lese.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Alt meget klart naa - takk for det - en liten ting bare....

 

Men som sagt så er det bare å sette begge IDE diskene til Cable select dersom du har den muligheten. Da vil maskina selv sette den ene til master og den andre til slave og du slipper å tenke mer på saken.

 

Muligens litt kronglete formulert men du får si ifra så skal jeg prøve å utdype litt bedre :thumbup:

 

Hvordan setter jeg IDE Diskene til Cable Select? Den ene er en Maxtor 6B300S0 og den andre er en ST3250824A - om det hjelper....

Takk igjen

Lenke til kommentar
4. Satadisken trenger du ikke å gjøre noe med, med tanke på jumpere og slikt. Sata sitter på en egen kontroller og vil ikke blande seg bort i hva IDE diskene dine gjør.

 

På IDE diskene trenger du en master og en slave om de skal være på samme kabel (eller cableselect). Den ytterste kontakten på IDE kablen er Master og da må den HDD-en du kobler til den ytterste være satt til master via jumperen. Den andre kontakten på IDE kabelen er da Slave og den andre disken må da settes til slave.

 

Tror jeg ble klokest av detta jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...