MHF Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 Jeg mener selv at det burde være lov å kjøre i opp til 80 km/t med moped. Så og si alle mopeder er jo bygget for mye høyere hastigheter enn 45 km/t! Samtidlig så er det livsfarlig og ligge i 45 i 80-sone...
B4stian Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 Hvis det er livsfarlig å ligge i 45 km/t er det rart at de fleste som omkommer på moped ligger i en høyere hastighet.
RAD1V Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 har jo akkurat vet et krangle topic om dette her. er jo akkurat som å klage å at det ikke er påbudt med fallskjerm når man hopper ut av et fly. noe imot moped? ja så for guds skyld ligg unna!! buss, lett-lappen osv. det er gode alternativ
HondaOlav Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 45km/t = LIVSFARLIG!! Snakker av erfaring!
H80 Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 Hva er det som er farligere med moped (45 km/t) enn sykkel (25-40 km/t avhengig av form)? Man må jo ta moped for det det er, og det er en grunn til at det er ulovlig å kjøre på motorvei, og utilrådelig å kjøre på høytrafikkert hovedvei med moped. Hvis man ønsker et kjøretøy som er egnet for lengre avstander og/eller veier med stor trafikk, har man jo mange alternativer (motorsykkel, bil, buss, trikk). Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Det at man må gjennomgå full trafikkopplæring for å kjøre lett motorsykkel synes jeg er veldig bra. Som tidligere yrkessjåfør har jeg opplevd mye tøysete kjøring i trafikken, og personlig er jeg av den mening at kravene for å få førerkort bør være enda strengere enn i dag. Med strengere krav til førerkort følger selvfølgelig strengere krav til opplæring. Opplæring koster penger, derfor blir førerkortene dyrere. Det passer ikke alltid så bra for 15-åringer, og det er jo trist for de bortskjemte drittungene som er for late til å jobbe, og samtidig ikke er så (u)heldige at de har foreldre som konstant blåser varmluft (og penger) opp der bak på sine håpefulle.
MHF Skrevet 17. november 2007 Forfatter Skrevet 17. november 2007 Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;) Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år
RAD1V Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 (endret) dårlig bussforbindelse, ikke råd til 125, javell!? et faktum du snart burde få øyene opp for er at samfunnet ikke er perfekt for hver eneste en av oss på hver eneste måte, for det ville ikke funka. forklar meg hvorfor det luksus problemet ditt er så mye bedre å klage om enn at jeg for eksempel sier at jeg syntes staten burde gitt meg så mye penger at jeg hadde sluppet å bruke lekse tia mi på å jobbe, hadde de gjort det hadde det nemlig passa mye bedre for meg. jada, har kjør en stund uten trim på mopeden om har skapt noen veldig farlige situasjoner på e-18. går mopedgrensa opp, går prisen på lappen opp, med større effekt vil mopeden gi mer utslipp, og den vil bli dyrere, forsikringa vil gå opp. å vipps! vi har en ny og dårligere utgave av lett lappen. Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;) Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år fy fanken for noe tull! lappen: ca 5-6000 mer enn mopedlappen pluss minus(og man lærer noe om trafikk i motsetning til mopedopplæringa) sykkel, fin-toppstand brukt 4-takt med bedre kvalitet enn de fleste mopeder: for eksempel 20000+-, og ettersom de faller mye mindre i pris enn moped så selger man den igjen for nesten like mye. Endret 17. november 2007 av datastol
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 (endret) Når man først har en moped i garasjen må man få kjøre den etter fartsgrensene som alle andre kjøretøy. Men jeg hadde ikke valgt moped hvis jeg visste det jeg nå vet. Det er forskjell på dem. Bygget for 45 km/t: Bygget for 75 km/t: Sistnevnte har bremser, hjuloppheng og styring for 75 km/t. I praksis en motorsykkel, med ødelagt motor. Å fjerne plomba er å betrakte som en reparasjon. Trimming er noe helt annet, da borrer man opp sylinteren og får den til å yte mer enn den er laget for. Glemmer man å gjøre det samme med bremsene, er den farlig. Endret 17. november 2007 av Kerrigan
HondaOlav Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 (endret) dårlig bussforbindelse, ikke råd til 125, javell!? et faktum du snart burde få øyene opp for er at samfunnet ikke er perfekt for hver eneste en av oss på hver eneste måte, for det ville ikke funka. forklar meg hvorfor det luksus problemet ditt er så mye bedre å klage om enn at jeg for eksempel sier at jeg syntes staten burde gitt meg så mye penger at jeg hadde sluppet å bruke lekse tia mi på å jobbe, hadde de gjort det hadde det nemlig passa mye bedre for meg. jada, har kjør en stund uten trim på mopeden om har skapt noen veldig farlige situasjoner på e-18. går mopedgrensa opp, går prisen på lappen opp, med større effekt vil mopeden gi mer utslipp, og den vil bli dyrere, forsikringa vil gå opp. å vipps! vi har en ny og dårligere utgave av lett lappen. Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;) Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år fy fanken for noe tull! lappen: ca 5-6000 mer enn mopedlappen pluss minus(og man lærer noe om trafikk i motsetning til mopedopplæringa) sykkel, fin-toppstand brukt 4-takt med bedre kvalitet enn de fleste mopeder: for eksempel 20000+-, og ettersom de faller mye mindre i pris enn moped så selger man den igjen for nesten like mye. Si meg, hvor tjukk er du i huet ditt?? Lappen på lett MC koster fra 17 000,.- til 20 000,- En sykkel som varer i 1/2 år koster rundt 20 000,- ja, men de fleste vil da kjøpe kvalitet som holder litt lengre og det koster selvfølgelig mere! 40 000,- til 60 000,- Du er faen meg blåst ass! Endret 17. november 2007 av HondaOlav
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 (endret) Den funker fint etter at du er 18 og... Men da vil du kanskje heller kjøre noe annet? Etter en serie heldige omstendigheter, har jeg nå både bil (en ganske representabel en også!) og mopeden. Bruker den jeg føler for hver gang jeg skal noen steder. Derfor har jeg ikke bruk for noen MC. Endret 17. november 2007 av Kerrigan
RAD1V Skrevet 17. november 2007 Skrevet 17. november 2007 (endret) Si meg, hvor tjukk er du i huet ditt?? Lappen på lett MC koster fra 17 000,.- til 20 000,- En sykkel som varer i 1/2 år koster rundt 20 000,- ja, men de fleste vil da kjøpe kvalitet som holder litt lengre og det koster selvfølgelig mere! 40 000,- til 60 000,- Du er faen meg blåst ass! 17-20k? enten så trenger du uvanelig mange kjøretimer eller så er det en helsikes dyr trafikkskole. (tåpelig å regne med grunnkurs i prisen ettersom det er noe man likegodt kan legge det på prisen av billappen) og de sykkel prisene dine er bare helt idiotiske, ta for eksempel yamaha ybr, dobbelt så mye krefter som en uplombert god moped, enorm kvalitet, billigere i drift enn en uplombert moped, den koster 25-28000 sprell ny. trur du man må betale oppimot 60000 for en 125 som skal var 2år, ja da vet du veldig lite. Endret 17. november 2007 av datastol
torslo Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 dårlig bussforbindelse, ikke råd til 125, javell!? et faktum du snart burde få øyene opp for er at samfunnet ikke er perfekt for hver eneste en av oss på hver eneste måte, for det ville ikke funka. forklar meg hvorfor det luksus problemet ditt er så mye bedre å klage om enn at jeg for eksempel sier at jeg syntes staten burde gitt meg så mye penger at jeg hadde sluppet å bruke lekse tia mi på å jobbe, hadde de gjort det hadde det nemlig passa mye bedre for meg. jada, har kjør en stund uten trim på mopeden om har skapt noen veldig farlige situasjoner på e-18. går mopedgrensa opp, går prisen på lappen opp, med større effekt vil mopeden gi mer utslipp, og den vil bli dyrere, forsikringa vil gå opp. å vipps! vi har en ny og dårligere utgave av lett lappen. Til og med for 16-åringer har staten et kjempefint alternativ; nemlig lett motorsykkel. Ikke alle som har råd til og betale nesten 20.000 for lappen og opp i mot 50/60-tusen for motorsykkelen;) Og jeg synes selv det er domt og ut med over 50.000 for noe man har i 2 år fy fanken for noe tull! lappen: ca 5-6000 mer enn mopedlappen pluss minus(og man lærer noe om trafikk i motsetning til mopedopplæringa) sykkel, fin-toppstand brukt 4-takt med bedre kvalitet enn de fleste mopeder: for eksempel 20000+-, og ettersom de faller mye mindre i pris enn moped så selger man den igjen for nesten like mye. Si meg, hvor tjukk er du i huet ditt?? Lappen på lett MC koster fra 17 000,.- til 20 000,- En sykkel som varer i 1/2 år koster rundt 20 000,- ja, men de fleste vil da kjøpe kvalitet som holder litt lengre og det koster selvfølgelig mere! 40 000,- til 60 000,- Du er faen meg blåst ass! men du kjomikk'n.. eg betalte: 10000,- for lappen 4500,- for kliss nytt kjøreutstyr 1800,- for kvalitetshjelm hos bullfighter 18000,- for virago'n i bra stand til nå har eg kosta på virago'n 500,- til ventiljustering og tatt ett par olje skift.... ligger ikkje veldig mykje over 30000,- her... motsettning til kompis som kjøpte moped til 26000,- og tillegg fekk lappen på rundt 6000,- lett-mc har bedre opplæring enn moped, uansett hvordan du snur og vender på sykkelen...
Svinat Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 10 000 for lappen er vel veldig billig. Da har du funnet en billig kjøreskole og hatt behov for få kjøretimer. En annen ting du må legge til i prisen din er dyrere forsikring og høyere årsavgift. Blir fort en del mer penger enn det ser ut som i begynnelsen.
RAD1V Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 torslo: ja hvem av du og kameraten med moped til 26000 betaler mest i forskikring? og hvilken trur du går færrest tusen ned i pris på to år, mopeden eller viragoen?
ekwathne Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Mopedgrensen er latterlig. Dere som sier dere uening, prøv, prøv å kjøre 45km/t i trafikken.
Sewero Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 45km/t er farlig, farlige forbikjøringer oppstår og mopedene ligger de på siden av veien? Nei, de blir opplært nå til å ligge i midten. Noen tar seg til vettet og legger seg på siden men ikke mange.
Mannen med ljåen Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 (endret) Å legge seg til siden er ikke å ta til vettet. Det er å beskytte eget liv. Det er ikke langt fra veiskulderen til grøfta, og den holder jeg meg unna. Det finnes mange biler som tror at mopeder ikke har krav på hele kjørebanen. Men det har de, på lik linje med alle trafikanter. Når disse bilene kjører forbi, gjør de det som om mopeden ikke var der. Klaring på 30 CM er farlig. Kjør gjerne forbi, men kryss den gule midtdeleren når du gjør det! Å fjerne plomba er å ta til vettet. Endret 19. november 2007 av Kerrigan
RAD1V Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Mopedgrensen er latterlig. Dere som sier dere uening, prøv, prøv å kjøre 45km/t i trafikken. selvsagt blir det farlige situasjoner med sinte bilister når man kjører i 45. men som jeg argumenterte for over syntes jeg ikke den bør endres. (ja, jeg har kjør en hel del i 45) går mopeden din bare 45 så bør du absollutt ikke kjøre på veier med mye trafikk.
Sewero Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Gleder meg til jeg får bil Skal kjøre i 30 foran mopper og se hvordan de liker det
HondaOlav Skrevet 19. november 2007 Skrevet 19. november 2007 Gleder meg til jeg får bil Skal kjøre i 30 foran mopper og se hvordan de liker det Vær så god! Da kjører jeg bare forbi deg. Da kjører du jo bare for å provosere din idiot! Å legge seg i midten av veien minsker risikoen for å bli forbikjørt, dermed blir det mer trafikksikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå