Gå til innhold

110,60km/t i 70-sona - Hva har jeg i vente?


Mauro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Advokaten min ringte meg i dag. Jeg fikk beskjed om at det beste var å godta straffen, som forøvrig ble på 6 måneder uten lappen, og 8500.- i bot. Allerede "sonet" 1 måned, så dette skal nok gå greit. :)

 

Men det jeg lurer på er hvordan det er med teoriprøven og opprkjøringen. Når kan jeg avlegge teoriprøve, og bestille oppkjøring? Har hørt at det er ventetid på oppkjøring nå, så vil helst ha oppkjøringen når straffen har gått ut.

Lenke til kommentar

Har forstått det dithen at du ikke kan ta teorien før tiden er gått, men er ikke helt sikker. Skal snuse etter kilder.

 

 

Til vedkommende over meg: Mister du lappen i prøvetiden må du nok det, jfr. forskrift om tap av førerett for motorvogn:

§ 8-4. Førerett på prøve

 

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1.

Endret av Avskum
Lenke til kommentar

En kjenning av meg fikk ta teoriprøven 1 mnd før sperretiden var over.

 

Så jeg er rimelig sikker på at du kan avlegge teoriprøven 1 mnd før sperretiden er over, og kan da bestille oppkjøring når teoriprøven er bestått. Det blir akkurat som når man tar lappen for første gang, at man ikke får bestilt oppkjøring før teoriprøven er bestått.

Lenke til kommentar

Må ikke man ta hele opplæringen på nytt hvis man mister førerkortet i prøveperioden? Altså, kjøretimer, glattkjøring, osv?

 

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1
Lenke til kommentar
Må ikke man ta hele opplæringen på nytt hvis man mister førerkortet i prøveperioden? Altså, kjøretimer, glattkjøring, osv?

 

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1

slik som jeg tolker det er at man må avlegge de faktiske prøvene på nytt. teoretisk og praktisk. ikke gjennomgå hele opplæringen

Lenke til kommentar
er det ikke en 2 års prøvetid?

hvis han mister lappen innen denne perioden, må han ta oppkjøring på nytt.

Hadde du ikke innrømmet det ovenfor politimann, hadde saken vøri ute av verden. Skal endte vøre filmet eller 2 politimenn som vitne, for at det skal tells som bevis. En politimanns ord alene er like mye verdt som ditt ord i en rettsak. Men ved at du har vedtatt og skrevet under på hva du har gjort, kan du dømmes etter det. 50% over fartsgrensa er en del, og må nok belage deg på ei stønn uten lappen, samt teoriprøve å oppkjøring på nytt. og ei kraftig bot kan du nok også vente deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, en liten oppdatering siden sist.

 

Har mistet jobben pga magel av førerkort nå, så problemet har blitt en realitet. Har et kjempe lån + bot og ingen inntekt.

 

Tenkte jeg skulle ta en telefon til politiet i morgen å spørre om det er mulighet for å få mindre straff, og om jeg kan ta teori prøven så fort som mulig, så jeg kan bestille oppkjøring samme dag som sperretiden går ut. Tror dere jeg kommer noen vei med dette ?

 

Sitter i en jævlig situasjon.

Lenke til kommentar
Speedometeret mitt er omtrent helt riktig. Du kan jo se bilen jeg har i signaturen, så det er ikke en gammel bil med dårlig speedometer, så problemet ligger ikke der.

 

lit OT kansje, men verdt å nevne.

 

jeg har en 1982 Audi som orginalt har 14 tommers felg, har nå 17", og den viste 100% riktig på en av måle sakene vegvesenet har langs veien, fattern har en Volvo S70 med orginale hjul, og den viser nesten 10 for mye. :)

 

men kjipt å miste lappen, å gå å vente/grue seg på ny oppkjøring, mista lappen selv i 9mnd, og måtte ta oppkjøring på nytt (ikke teori) og samtidig mister du jobben, veldig kjipt, men du har foråpentligvis lært, det har jeg, kjører sjelden over fartsgrensa (eller jo, det gjør jeg, men aldri så mye att lappen kan ryke), eller gjør andre ting som fører til tap av førerkort. jeg mista lappen for farlig forbikjøring

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...