Gå til innhold

Bildekritikk: Bare en liten blåmeis


Gissan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sikkert veldig vanskelig å tenke på når du tar bildet, men jeg hadde likt om du hadde flyttet deg ørlite granne mot venstre, så det blir noe luft mellom fuglen og greina bak.

også litt dumt at fulgen er midstilt i bildet.

men ellers synes jeg fargene er veldig fine på bildet

Lenke til kommentar

For min del fungerer det overhode ikke med den greina (som fuglen ikke sitter på så klart). Utrolig forstyrrende element. Hadde den vært en liten uskarp kvist et stykke bak meisen hadde det vært noe annet, men her dekker den jo nesten halve bildet. Utenom dette ser det ut til å være et helt greit artsportrett, fint lys.

Lenke til kommentar
Hei og takk for kommentarer.

 

Ser at dette kan bli litt for ordinært egentlig.

 

Ferik: Hodet er midtstilt, men selge fuglen er ikke det. Mer cropping på venstre side av bildet er jo ikke mulig, da jeg må kutte halen. Mener du det er for lite luft til venstre i bildet?

 

jeg ser hva du mener, ville ikke fungert med så my mer kutting nei.

for lite luft mellom fuglen og greina bak egenltig, det er nesten ikke noe mellomrom...

Lenke til kommentar

Jeg forsto det slik at ferik ville ha bildet tatt fra en litt annen vinkel. Slik at den bakerste greina hadde kommet mer til venstre i bildet, og du hadde fått luft imellommeisen og den andre greina. Det er jeg egentlig enig i.

 

Nå ser det jo ut som om det ikke var dette han mente alikevel, men en helt ordinær cropping ^^

Lenke til kommentar
Jeg forsto det slik at ferik ville ha bildet tatt fra en litt annen vinkel. Slik at den bakerste greina hadde kommet mer til venstre i bildet, og du hadde fått luft imellommeisen og den andre greina. Det er jeg egentlig enig i.

 

Nå ser det jo ut som om det ikke var dette han mente alikevel, men en helt ordinær cropping ^^

 

var det du sa først jeg mente, var ikke meningen å være så utydelig :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvorfor har du plassert deg slik at en hel gren (Som også er meget tydelig) dekker hele venstre side?

 

- Ser ut som om du har croppet mye.

- Deler av hodet er utbrent. (Ikke kveruler her)

- Mener jeg kan se masse støy, er jeg alene?

- Den grena ødelegger hele greia.

- Tviler på at fuglen er 100% i fokus der det skal være.

- Kvadratisk format passet ikke. Høyden ødelegger bildet mer siden det faktisk framhever greina bak.

 

+ Komp med tanke på venstre vs Høyre og grena meisen sitter på.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva det ødelegger at deler av hodet er utbrent? Hva kunne han ha gjort? Ellers er eksponeringen veldig fin. Området som er utbrent er også veldig lite.

 

Kan være enig med kritikken om støy, så du er nok ikke den eneste som ser det. Mulig dette har kommet fordi du har lagt på ekstra blur i ettertid? Det vet jeg ikke, EXIF?

 

Ellers har jeg ikke endret min mening, syns ikke det er noe godt bilde. Litt for ordinært :)

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hva det ødelegger at deler av hodet er utbrent? Hva kunne han ha gjort? Ellers er eksponeringen veldig fin. Området som er utbrent er også veldig lite.

 

Det er ofte de små utbrente partiene som plager mest. En del av hele fotograferingen er å være på rett sted til rett tid, og da må man beregne at solen er så sterk. Hadde han f.eks plassert seg et annet sted der solen ikke kom til på motivet, ville det blir bedre. Han kan forresten lett redde de partiet, nettopp fordi det er så lite. Om det er RAW vel og merke. JPG kan bli verre.

 

Kan være enig med kritikken om støy, så du er nok ikke den eneste som ser det. Mulig dette har kommet fordi du har lagt på ekstra blur i ettertid? Det vet jeg ikke, EXIF?

 

En blur minimerer jostøy, så burde ikke være det. Tipper det kommer av for mye cropping.. og undereksponert bilde.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg syns fortsatt ikke det utbrente partiet ødelegger noe spesielt. At det kan reddes er vel en sak, og hvis det kan det, så bør det jo gjøres, mens syns ikke det er noen stor fare. Alle fotografier behøver ikke være teknisk perfekt ^^

 

Fuglebilder av slik type bør være det...

 

Med tanke på at Blåmeisen er så vanlig som den er, bør det tekniske være på topp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...