Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm ang kjøp av bil privat


sirtommen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå har det seg slik at jeg skal kjøpe bil privat. Dette er en 2005 mod Audi A3 til 250000.

Det er en kjøp mellom private, og derfor lurer jeg på følgene.

 

1. Hvilke rettigheter har jeg som kjøper?

2. Hvis noe skjer en uke etter at jeg har kjøpt bilen, hva skjer? (motorhavari, evt andre (ikke bruker provoserte) feil).

3. Hvem "bør" betale NAF bruktbil testen ?

4. Heftelser på bilen, hvordan forsikre meg om at de blir fjernet?

5. Fordeler og ulemper med å bruke NAF Kjøpskontakt?

6. Andre offesielle kontrakter jeg kan bruke?

7. Hvordan kan jeg tilføye punkt i kontrakten, og hvordan blir de gjeldene iflg lov og rett?

 

 

Dette var kanskje en del spm, men jeg tror kanskje det er flere som lurer på dette. Kanskje vi kan komme frem til en god mal her til slutt, som kan bli Sticky? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Nå har det seg slik at jeg skal kjøpe bil privat. Dette er en 2005 mod Audi A3 til 250000.

Det er en kjøp mellom private, og derfor lurer jeg på følgene.

 

1. Hvilke rettigheter har jeg som kjøper?

2. Hvis noe skjer en uke etter at jeg har kjøpt bilen, hva skjer? (motorhavari, evt andre (ikke bruker provoserte) feil).

3. Hvem "bør" betale NAF bruktbil testen ?

4. Heftelser på bilen, hvordan forsikre meg om at de blir fjernet?

5. Fordeler og ulemper med å bruke NAF Kjøpskontakt?

6. Andre offesielle kontrakter jeg kan bruke?

7. Hvordan kan jeg tilføye punkt i kontrakten, og hvordan blir de gjeldene iflg lov og rett?

 

 

Dette var kanskje en del spm, men jeg tror kanskje det er flere som lurer på dette. Kanskje vi kan komme frem til en god mal her til slutt, som kan bli Sticky? :)

 

1. Du har i praksis ingen rettigheter etter at du har tatt over bilen. Biler selges som regel som "as is".

2. Du må selv dekke reparasjonene.

3. Kjøper dekker normalt naf-test, om denne ikke er tatt i forkant av selger.

4. Enten få kontraktsfestet at heftelsene skal slettes, eller at du selv innfrir disse. Ved et kjøp av en bil på f.eks. 200.000 og bilen har en gjenstående salgspant på 100.000 så kan du betale 100.000 til banken og resten til selger.

Lenke til kommentar

 

 

Hei,

 

Nå har det seg slik at jeg skal kjøpe bil privat. Dette er en 2005 mod Audi A3 til 250000.

Det er en kjøp mellom private, og derfor lurer jeg på følgene.

 

1. Hvilke rettigheter har jeg som kjøper?

2. Hvis noe skjer en uke etter at jeg har kjøpt bilen, hva skjer? (motorhavari, evt andre (ikke bruker provoserte) feil).

3. Hvem "bør" betale NAF bruktbil testen ?

4. Heftelser på bilen, hvordan forsikre meg om at de blir fjernet?

5. Fordeler og ulemper med å bruke NAF Kjøpskontakt?

6. Andre offesielle kontrakter jeg kan bruke?

7. Hvordan kan jeg tilføye punkt i kontrakten, og hvordan blir de gjeldene iflg lov og rett?

 

 

Dette var kanskje en del spm, men jeg tror kanskje det er flere som lurer på dette. Kanskje vi kan komme frem til en god mal her til slutt, som kan bli Sticky? :)

 

 

1. Som nevnt selges det som regel "as is". Men i teorien når man kjøper av privat person så gjelder kjøpsloven...

2. Du ender nok opp med hele regningen. Evt kan du kontakte en NAF jurist for hjelp/tips.

3. Bør deles mellom kjøper & selger. Er en "billig" forsikring for store overraskelser.

4. Disse blir som regel fjernet når du overtar bilen. Jeg har pleid å få garanti fra banken om at selger har slettet heftelse. Pleier ikke være noe problem.

5. Har brukt denne noen ganger nå. Dekker det meste. Aldri hatt problemer med den.

6. Dunno...

7. Jeg har pleid å tilføye ting nederst på kontrakten. Er plass til det på NAF sin kjøpskontrakt.

Lenke til kommentar
Altså, med andre ord så er det ikke lurt at jeg krysser "ja" på "Bilen selges som den er"?

 

Hvis selger bryter kontrakten, feks han ikke fjerner heftelsene, kan jeg da heve kjøpet?

 

"ingen" privatpersoner selger biler med garanti - så et kryss fra eller til vil ikke ha så mye å si. Hvis du er så innmari redd for å få ekstrakostnader ville jeg i så fall spesifisert at bilen ikke selges "as is" og at eventuelle motorproblemer osv. skal dekkes av selger (noe jeg tviler sterkt på at du får til). SKjønner egentlig ikke helt hva du er så redd for, har ikke Audi 3 års garanti?

 

Du kan føye til diverse "salget forutsetter at salgspant blir slettet" og andre forutsetninger i kontrakten. Da vil kjøpet være "ugyldig" sett i en dommers øyne dersom kontrakten blir brutt.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

§ 19. Ting solgt « som den er ».

 

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

§ 17. Varens egenskaper.

 

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

(b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;

© ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;

(d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

 

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-004.html#17

Oh, er visst en tråd som tar for seg det allerede: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=860447

Endret av Sirhaavard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...