Gå til innhold

Kjølepasta på undersiden av Cpu?


Roug

Anbefalte innlegg

Har hatt litt uflaks med en cpu jeg har liggende her, en E6600, har vist fått kjølepasta på undersiden, jeg har fjerna det, men ser enda områder med litt mørkere farge enn den vanlige grønnfargen, er dette farlig? er den ødelagt?

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett er det såpass små strømmer som går i en CPU, jeg tror ikke du vil ha noe problem.

 

Det er heller store strømmer i en CPU, noen titalls ampere, men det er lav spenning som sånn sett er mer relevant for lekasjestrømmer. Jeg har dessuten ikke noe tro på at det blir noen som helst laksje etter å ha tørket bort pasta. Forutsettningen er selvsagt at det er tørket grundig.

Lenke til kommentar
Du mener det er noen titalls ampere inne i PC-en imot prosessoren?

Nei. CPU sluker opp mot 100 ampere.

 

130W/1.3V = 100A

 

Det er vel omtrent det en versting CPU sluker selv ved standard spenning.

Dette er fordelt over svært mange paralelle linjer men det er likefullt den totale mengden strøm som går gjennom.

 

 

Tror nok det er mA det er snakk om, ikke A :roll:

Lenke til kommentar
Du mener det er noen titalls ampere inne i PC-en imot prosessoren?

Nei. CPU sluker opp mot 100 ampere.

 

130W/1.3V = 100A

 

Det er vel omtrent det en versting CPU sluker selv ved standard spenning.

Dette er fordelt over svært mange paralelle linjer men det er likefullt den totale mengden strøm som går gjennom.

 

 

Tror nok det er mA det er snakk om, ikke A :roll:

 

Så du mener med andre ord at max effektforbruket til en quad cpu er på 130mW. Kan du gi meg en link til den CPUen for den vil jeg ha.

Lenke til kommentar
130W/1.3V = 100A
Tror nok det er mA det er snakk om, ikke A :roll:

Det er litt mer tungvint å skrive det på den formen men hvis man absolutt vil det så blir det 100000 mA.

 

Jepp, det er faktisk snakk om så store strømstyrker i en CPU. Dette skal gå inn gjennom ca 1/3 av bena (Vcc) og ut gjennom ca 1/3 av bena (Gnd). Med andre ord overfører kontaktpunktene under CPU-en sammenlagt bortimot 200 A.

 

Men tilbake til trådens emne: At det har blitt litt grått på kontaktpunktene tyder på at de har oksidert litt. Det er ikke bra fordi det gir spenningsfall. Det er mulig ulempen er liten men det kan føre til økt ustabilitet. Jeg ville vasket av undersiden med rødsprit og sett om det hjalp. Hvis ikke så ville jeg lagt den i Ketchup en halvtimes tid. Eddikksyra i ketchupen vil etse bort oksidsjiktet. Sitronsaft fungerer sikkert like bra. Etter syrebehandlinga ville jeg skylt skikkelig av den og tørket den før den ble brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...