Gå til innhold

Hvis man blir innkalt til millitæret, når isåfall blir det?


Sovesofa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nope er ikke sikker, søkte ihvertfall på vakt og sikring ;)

Du søkte det av egen fri vilje? :ermm:

Da jeg var i militæret på Setermoen så tror jeg de hadde den kjedeligste tjenesten av oss alle. Kan ikke ha vært særlig gøy å sitte i bua å sjekke kjøretøy som drar inn og ut hele tiden, eventuelt stå vakt i tjue blå flere timer i strekk, men folk er jo forskjellige.

Basert på min lille erfaring fra Setermoen så vil jeg tro at du blir kalt inn i august, eventuelt 1-2 måneder før så dere får tilstrekkelig opplæring for å klare å utføre jobben som vakt og sikring når de andre har fullført verneplikten.

Lenke til kommentar
Det er vel 4 skoler i året: Juli, september, januar og mars.

 

 

takk det hjalp meg veldig, vurderer og bestille sydentur i august og hadde vært kjipt om jeg fikk innkalling mens jeg var der :p

 

En kamerat av meg satt i en bu og sjekket biler osv. Han hadde fri annen hver uke da, men de ukene han var inne hadde han det helt okey, var ikke noe stress. Men dette er snart 10 år siden da men.. Ting forandrer seg vel, mulig til det bedre?

 

 

er faktisk sånn turnus ordning enda ;) det som hadde vært fint å fått ;)

 

det dem gjør i bærum er jo å stå å sjekke ID-kort på dem som skal inn, er ikke stort mer enn det.

blir nok mye PS3 der, men har ikke tenkt over at det står verken PS3 eller tv der...

 

 

hadde ikke gjort meg noen ting, hatt ett slækt år :p

Lenke til kommentar
Hvordan er det med innkalling? Skal jeg ikke søke på Høyskole/universitet da siden jeg kansje skal i militæret? Får jeg vite det snart? takker!

Jeg mener å huske at hvis du får ja til skoleplass er det gyldig grunn til å utsette militæret. Eller kanskje det var sånn at man kunne få plassen, så dra i militæret og ha en skoleplass som venter på deg når du er ferdig der.

 

Uansett skader det nok ikke å søke.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med innkalling? Skal jeg ikke søke på Høyskole/universitet da siden jeg kansje skal i militæret? Får jeg vite det snart? takker!

Jeg mener å huske at hvis du får ja til skoleplass er det gyldig grunn til å utsette militæret. Eller kanskje det var sånn at man kunne få plassen, så dra i militæret og ha en skoleplass som venter på deg når du er ferdig der.

 

Uansett skader det nok ikke å søke.

Man har rett til å få utsatt skoleplassen. Er dette ikke mulig for høyskolen/universitetet, får man utsettelse på førstegangstjenesten.

 

Dette gjelder også hvis man blir innkalt en stund etter skolen begynte. Man får f.eks utsettelse på førstegangstjenesten hvis man starter på høyskolen/universitetet etter sommeren og blir innkalt i januar.

 

Så søk i vei.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det med innkalling? Skal jeg ikke søke på Høyskole/universitet da siden jeg kansje skal i militæret? Får jeg vite det snart? takker!

Jeg mener å huske at hvis du får ja til skoleplass er det gyldig grunn til å utsette militæret. Eller kanskje det var sånn at man kunne få plassen, så dra i militæret og ha en skoleplass som venter på deg når du er ferdig der.

 

Uansett skader det nok ikke å søke.

 

 

Man har rett til å få utsatt skoleplassen. Er dette ikke mulig for høyskolen/universitetet, får man utsettelse på førstegangstjenesten.

 

Dette gjelder også hvis man blir innkalt en stund etter skolen begynte. Man får f.eks utsettelse på førstegangstjenesten hvis man starter på høyskolen/universitetet etter sommeren og blir innkalt i januar.

 

Så søk i vei.

Så vidt jeg forsto det har man egentlig ikke krav på utsettelse hvis man har gått på studiet mindre enn ett år. Jeg fikk det fordi jeg går på et studie med veldig få studenter, hvor det ville være ugunstig for både meg og skolen om jeg utsatte det et år, så fagkoordinatoren på universitetet skrev et brev jeg la ved søknaden min om utsettelse.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...