Gå til innhold

Legg ut bilder av deres hjemmestudio


TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Artig tråd. Har ikke så mye å vise fram jeg da, men håper flere legger ut bilder :) Disse bildene er fra litt tidligere i år:

 

DSC05147_400.jpg

 

DSC05150_400.jpg

 

DSC05148_400.jpg

 

Om oppsettet kan jeg si at jeg ikke er helt fornøyd... Det ender alltid med at man begynner før man har full finansiering og godt nok gjennomtenkte planer på plass, og planlegger å oppgradere det ene og det andre etter hvert. Skjermen der er jo håpløs å bruke til noe fornuftig, og høyttalerløsningen er elendig. Dessuten har det dukket opp noen problemer i forhold til kabling og plassering av ting, på grunn av noen lite forutseende hobbysnekkere ;)

 

Hovedproblemet er uansett at jeg ikke lengre har skikkelig tid til å sette meg ned med musikalske prosjekter, uansett hvor lyst jeg har. Jeg er også søkk lei mus og tastatur og knotete knapper på skjerm, så når jeg setter meg ned går halvparten av tiden bort til å irritere seg over det. Jeg må ha en annen mikserløsning... Har jo en ok Live-mikser stående, men for min del forsvinner litt av poenget når jeg ikke kan gjøre alt digitalt og lagre det i PC-en. Ikke fordi jeg nødvendigvis mener det er bedre, men fordi det er enklere, mer fleksibelt og gir flere muligheter for min del. (Får følelsen av å kaste stein i glasshus nå, men dere forstår sikkert hva jeg mener hvis dere vil ... :))

 

Nå skal jeg selvsagt ikke bare legge skylde på utstyret, men en kombinasjon av de løsningene jeg har og tiden jeg har til rådighet, gjør at jeg ikke benytter hjemmestudioet så mye som jeg skulle ønske akkurat nå.

 

Men tilbake til det som tråden handlet om: Bildene viser mitt hjemmestudio omtrent slik det ser ut i dag :)

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det. Det tar seg ikke så verst ut, men spesielt praktisk er det ikke. Helt OK altså, men på byggetidspunktet var utstyret, behovet og ideene noe helt annet.

 

Når det gjelder "keyboard-bordet", så ble det bare sånn ;) Hadde en stund et stativ stående foran bordet, men det tok jo bare unødvendig plass. Og som du ser - keyboardet passer jo perfekt på bordet, hehe. Men skal nok anskaffe meg et ordentlig stativ, er bare litt i tvil om hvilket. Dessuten skal nok et av, eller begge, Roland-keyboardene på bildet også byttes ut.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Fint studio rom da Vegard!

 

God plass til å utfolle seg. Om ting er "usymetrisk" satt opp, ja ja :)

Det viktigste er jo å finne et system som fungerer.

Synd om man ønsker å tilbringe mye tid der og ikke får mulighet..

Selv har jeg tider hvor jeg ikke gjør annet en studio. Nå er jeg i den perioden, og bruker nok hele vinteren der. 3 år siden sist jeg gjorde noe kreativt der.. tiden går opp og ned, og kreativitet er noe som kommer. Ikke noe som er konstant, slik er det nå for meg :)

 

Håper flere legger ut bilder av sine studioer, synes det er kjempegøy å se hvordan andre har det, og ikke umulig at man kan finne løsninger man selv kan "kopiere" :)

artig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Pent Studio. Pene gitarer også. Ikke ofte man ser en G&L strat (går ut fra at det er det) her til lands.

 

Geir :)

Yes, det er en G&L Legacy USA special order med birdseye-lønne hals og grafitt-nut. Fant den i en liten butikk i en søvnig liten by i New Mexico ifjor høst. En fyr som skulle lære seg å spille gitar hadde bestilt den fra G&L, og når han etter litt mistet interessen satte han den ut til salg i denne butikken for 1000$. Det var da ca. 5200kr. Den er i helt perfekt stand, ikke en eneste ripe eller noe. Nesten uspilt. Fantastisk gitar :)

 

Imidlertid er Tokai LS320'en (nede i midten) som er perlen i samlingen. Jeg vil tro den også er et sjeldent syn her i landet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mange tøffe studioer her, har selv tenkt å sette opp et hjemmestudio og lurer på om noen har råd, vil ha et billigt som funker bra. Hva vil pris osv bli? MÅ kunne ta opp Fiolin, Gitar, Synthisizer og vokal, trommer kan jeg vel få på programm?, Hadde vert fint med en liste eller noe sånn, gode råd :)

 

 

Samuel :)

Endret av samst94
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Oioi! Denne tråden har visst gått meg hus forbi. Ikke at jeg har så mye å skryte av enda, men om noen få dager begynner ting å komme på plass. Har startet med instrumenter, så nå er det på tide å begynne å recorde litt. Lister opp noe av det jeg har, samt en bildemontasje av det jeg har bestilt de siste dagene. Bilde av rommet mitt kommer siden. :)

 

Instrumenter:

- Diverse gitarer. 8-9 elektriske.(For det meste billige gitarer som er skaffet ved tilfeldigheter opp igjennom tidene av min far)

- 2 Ibanez akustiske gitarer.

- En bass.

- En ukulele

- Korg SP-200 el-piano.

- Alesis Micron synth.

- Mapex trommesett m/Zildjan cymbaler og Yamaha hw.(Rimelige serier)

- Kawai-orgel fra 70-tallet.

 

+ Diverse gitar/bass-forsterkere og et større kabinett m/forsterker.

 

Annet:

TerraTec DMX 6Fire USB lydkort.

Behringer BCR2000 USB MIDI-kontroller.

Korg nanoPAD.

Roland GS-6 gitareffektprosessor.

 

Dette ankommer posten om få dager:

- Mackie CFX-12 MKII mikser.

- Acme GN-202 33cm svanehalslampe.

- JTS JS-1T stormembranmic.

- Stagg MIS-2022BK Mikrofonstativ.

- Stagg MC-066XX/NKH Mikrofonkabel x 2.

- Icon PF-01 Pop filter.

- Proel RECORD400S Multikabel(8 jack/8 jack).

- TerraTec Phase 88 PCI for rackmontasje.

 

post-72056-1249476771_thumb.png

 

Samlet pris på dette: 9500,-. Rimelig fornøyd!

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter mye frem og tilbake og problemer med å få tak i Mackie'n gikk jeg heller for en annen mixer. STK VS-1442 FDR. Kremmikser! Her er da første bildet av mitt lille rom:

post-72056-1250461446_thumb.jpg

Litt dårlig kvalitet, men det får gå. :)

 

Edit: Kjøpt litt mer utstyr: Behringer Ultravoice VX2496 og Behringer Autocom Pro MDX1400. 500 kr pr enhet. :)

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Jeg tenkte jeg kunne spørre her istedenfor å lage en ny tråd.

Jeg har vurdert lenge å lage mitt egene lille "studio" ganske lenge nå, men har ikke helt kommet igang enda. Men nå tenkte jeg skulle ta i ett tak!

 

Her starter vi helt fra scratch.

Det jeg må ha mulighet til er å ta opptak av gitar / bass og vokal i første omgang. Trenger ikke være samtidig, bare ha muligheten til det. Ville gjerne også ha hatt muligheten til å ta opp trommer, men dette er ikke like viktig. Budsjettet blir nok rundt 6 lapper på komponentdelen.

 

Det jeg har sett på, som virket lettest, er en studiopakke fra sound1. ( http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=4833 ). For så å kjøpe på ekstra mikrofoner osv, selfølgelig.

 

Men det så ut, i mine øyne, som et ganske greit oppsett. Pluss at mikseren har USB tilkobling til pc, det er vel ganske greit? Trenger jeg lydkort imellom? Siden jeg ikke har så veldig mye peiling selv så har jeg ikke kjempelyst til å begynne å bestille forskjellige komponenter som ikke passer sammen (eller lignende), derfor virker denne pakken grei. Men jeg kan jo ta feil :)

 

Inspill på dette? Er den pakken så bra som jeg tror, eller får jeg lite for pengene?

 

 

Håper på tilbakemeldinger på akkuratt dette!

Lenke til kommentar
Det jeg har sett på, som virket lettest, er en studiopakke fra sound1. ( http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...Produkt_ID=4833 ). For så å kjøpe på ekstra mikrofoner osv, selfølgelig.

 

Men det så ut, i mine øyne, som et ganske greit oppsett. Pluss at mikseren har USB tilkobling til pc, det er vel ganske greit? Trenger jeg lydkort imellom? Siden jeg ikke har så veldig mye peiling selv så har jeg ikke kjempelyst til å begynne å bestille forskjellige komponenter som ikke passer sammen (eller lignende), derfor virker denne pakken grei. Men jeg kan jo ta feil :)

 

Hei

 

Jeg er ingen hjemmestudioguru selv, men jeg kan jo si MIN mening alikevel. :)

 

For å kommentere den pakken du linker til:

 

Når det gjelder selve programmet: Jeg har inntrykk av at de fleste bruker enten Cubase eller Logic Pro... dette sier jeg på grunnlag av at de jeg har møtt og blitt kjent med som holder på med hjemmestudio stort sett bruker Cubase eller Logic Pro. For min del har det betydd at jeg enkelt har fått hjelp hvis jeg lurer på noe. Det er godt mulig et det er mange som bruker Cakewalk, men JEG har til dags dato ikke møtt på ett menneske som bruker det.

Men det skal sies... skal du ha nyeste utgave av Cubase koster jo det "noen" tusen... men det finnes enklere utgaver der ute som koster "slikk og ingenting". :) Om de enklere utgavene dekker dine behov er jo en annen sak... kan for lite om dem til å si noe om det.

 

Mikseren syns jeg virker NOE overkill. Skal du mikke opp et trommesett for å spille inn trommer er man jo avhengig av en mikser... så i ditt tilfelle kan det jo være kjekt å ha hvis du har planer om det i nær fremtid.

Ser ikke ut som du trenger noe lydkort i mellom mikseren og PC'n.

Den har jo også digitaleffekter står det - og det kan jo være kjekt. Men bruker du f.eks Cubase kan du spille inn vokalen (og forsåvidt instrumentene) helt uten klanger og denslags og legge det på med plugins'ene som ligger i programmet.... eller du kan laste ned gratis plugins eller bruke så mye penger du vil på råflotte kjøpe-plugins av alle mulige typer.

Selv begynte jeg med et rimelig eksternt M-Audio lydkort av denne typen: http://www.m-audio.com/products/en_us/MobilePreUSB.html

Det har 2 tilkoblinger for instrumenter eller mic, samt phantom power til mic'en.

Fungerer helt utmerket til mitt bruk.

 

Mic'en kjenner jeg ikke til... og det er jo kul umulig å finne noen info om disse SLX-produktene på nettet. Googler man det kommer det nesten utelukkende opp resultater fra nettopp Sound1.

 

Hodetelefoner må man ha... men jeg ville også ha investert i et par høvelige studiomonitorer.

Styr unna de billigste Behringer-monitorene! MS-20, MS-40 eller hva de heter. Jeg kjøpte meg et par sånne for et års tid siden... og leverte dem tilbake dagen etter. Helt ubrukelige!

Kan vaaarmt anbefale KRK-monitorer. Ser at Sound1 selger KRK RoKIT RP6G2 for 1690,- pr. stk. Det er et VELDIG godt kjøp!!!

 

Vel... det var noen innspill fra meg.... så kan de som har greie på det komme med sine! :D

Lenke til kommentar
Ser ikke ut som du trenger noe lydkort i mellom mikseren og PC'n.

 

Det var akkuratt DET Jeg var ute etter, TAKK :D

 

Hodetelefonene blir nok byttet ut med en av denon sine etter hvert. Sikkert noe àla Denon AH-d2000.

Det samme gjelder studiomonitorer , skal kjøpe noe alà B&W eller Dali etterhvert (Nei, disse er ikke aktive, men jeg kjører med forsterker imellom). Har jobbet på Hifi-klubben før, så jeg får nok ordnet en god pris på de :)

 

Tusen takk for svaret, Espenepse!

 

Da blir det nok en slik pakke på meg, snart. Også hodetelefoner/monitorere til bursdag!

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...