Gå til innhold

Mini brukertest av XPS M1330 (andre inviteres til å bidra.)


^xRun^

Anbefalte innlegg

Fikk min Dell XPS M1330 notebook 1. november, etter å ha bestilt 17. oktober.

XPS er performance og design serien fra Dell, og dette er en lekker sub-notebook (ultraportabel) på ca. 2 kilo med like god ytelse som en normal desktop PC på mange punkter.

 

Her er et pent bilde av herligheten hjemme hos meg:

xps_web.jpg

Maskinen har en 13.3" LED-belyst LCD-skjerm i wide format, med en optimal oppløsning på 1280x800.

Min kom med 2.2GHz T7500 Santa Rosa prosessor, 2GB RAM, 160GB 5400rpm disk, GeForce 8400M med 128MB RAM, Dell sitt draft-n wlankort, og har ellers en 8X duallayer slot-in DVD-brenner, Bluetooth, HDMI-utgang, D-Sub VGA utgang, IEEE 1394 FireWire tilkobling, 2 stykker USB2 tilkoblinger, 5-i-1 kortleser, to headsettutganger og en mikrofoninngang, og selvfølgelig strøminngang.

Maskinen fås i dag i sort og rødt. Jeg valgte den sorte fargen. Nevnte konfigurasjon ligger like i overkant av 12000 kroner.

 

Førsteinntrykk:

Maskinen er lett, men ikke for lett med sine 2 kilo. Skjermen ser kanskje litt liten ut hvis man kjører de svære default ikonene i vista, men hvis du skifter til klassiske ikoner kommer det seg. Maskinen virker rask og responsiv, og tastaturet og pekematten ser bra ut. Fit and finish er bra, noe jeg forventer fra XPS-serien.

 

Ytelse:

Jeg har kjørt litt Photoshop, litt lydredigering, og en god del videokoding på maskinen allerede.

Den slår min vanlige PC ned i støvlene med 2-3 ganger raskere koding enn en Pentium D 2.8GHz CPU med 2GHz Ram.

Likeså er den litt tregere på disk-intense oppgaver, for eksempel under kjøring av filtre på timelange opptak i Soundforge, og bruker der kanskje ørlite lengre tid enn desktoppen, fordi desktoppen har 7200rpm disk, og notebooken kun 5400rpm disk.

 

Har kjørt 3DMark06 på den, og fikk litt skuffende 1600 poeng som resultat der, so det er klart ikke noen utpreget gaming maskin, men heller en ganske rask notebook med potensiale til å bli spilt på. Ved avspilling av video i full HD (eller HDV 1080x1440) vil bildet ta en kort halvsekunds pause omtrent hvert 5. sekund, men spiller ellers av lyd og bilde ganske greit. Anbefaler likevel brukere til å kjøre video i standard oppløsning, ikke full HD.

 

I bruk:

Som nevnt tidligere, maskinen er responsiv og rask, og gir øyeblikkelig respons på musklikk og tastetrykk. Tastaturet er av en god type som er en fryd å skrive på, Ctrl og Fn-tastene har riktig plassering, og tastene er i full størrelse. Pekematten er senket en millimeter ned i chassis og reagerer godt på fingring. Den har scrollefelt både vertikalt og horisontalt, og som virker veldig godt. Knappene under pekematten trykkes litt dypt ned, men gir god respons. Ingen av tastene på maskinen støyer nevneverdig. DVD-spilleren derimot, den skurer litt under innsetting og utmating av plater, men i drift støyer den ikke mer enn normalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...