Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lover angående fest og fyll


Yavel

Anbefalte innlegg

hei jeg lurer på hvor det er mulig og finne no om fest og fyll i lovene.

jeg vet at man har lov til og ha 2 uanmeldte fester i åre og at viss man er over 16 ikke er grunnen til at festen blir stengt.

men en gang så følte jeg meg uretferdig behandlet pga politiet stengte festen vi hadde fordi det sto folk på utsiden av huset som vi hadde kastet ut fordi at de ikke var gamle nok eller at de bare lagde bråk er det noen som vet om de har lov til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei jeg lurer på hvor det er mulig og finne no om fest og fyll i lovene.

jeg vet at man har lov til og ha 2 uanmeldte fester i åre og at viss man er over 16 ikke er grunnen til at festen blir stengt.

men en gang så følte jeg meg uretferdig behandlet pga politiet stengte festen vi hadde fordi det sto folk på utsiden av huset som vi hadde kastet ut fordi at de ikke var gamle nok eller at de bare lagde bråk er det noen som vet om de har lov til det.

Sålenge naboene klager,så kan politiet "stenge" en fest,eller at fest-deltakere eller andre assosiert med festen forstyrrer den generelle ro og orden.

Lenke til kommentar
hei jeg lurer på hvor det er mulig og finne no om fest og fyll i lovene.

jeg vet at man har lov til og ha 2 uanmeldte fester i åre og at viss man er over 16 ikke er grunnen til at festen blir stengt.

men en gang så følte jeg meg uretferdig behandlet pga politiet stengte festen vi hadde fordi det sto folk på utsiden av huset som vi hadde kastet ut fordi at de ikke var gamle nok eller at de bare lagde bråk er det noen som vet om de har lov til det.

Sålenge naboene klager,så kan politiet "stenge" en fest,eller at fest-deltakere eller andre assosiert med festen forstyrrer den generelle ro og orden.

Jeg kan ikke fatte eller begripe hvor du tar det fra at en kan ha to fester per år..

Lenke til kommentar

En kamerat av meg her(nesten nabo) har klart å begrense seg til to fester i uken.

Når festene er i ukedagene eller er ekstra overdrevne så klager naboene og da kommer politiet. Dersom det er ukedag blir så festen stengt. Er det helg så blir festen sjeldent stengt ved første politibesøk, med mindre det er noe større ting på gang. Andre gangen bør man ikke være der når de kommer(og de kommer stort sett to ganger).

Med andre ord tror eg det varierer en god del fra sted til sted hvordan politiet reagerer, men også på hvem som arrangerer og hvem som lager bråk.

 

En annen gang var eg vakt for en nyttårsfeiring hvor vi var nødt til å kaste ut en god del folk. Av sikkerhetsmessige årsaker ringte vi politiet for å gi beskjed om dette og samtidig informere de om at de som var kastet ut ikke forlot området men stod utenfor å lagde bråk. I to-tre tida på natta ble det mye slosskamper, drikking, rakketskyting og tilsvarende bråk utenfor. Tross flere forespørsler etter patruljebiler kom det aldri noen for å gjøre prevantivt arbeid, før vi samtidig måtte ringe etter ambulanse til et par som ble skadet. Da fikk vi kjeft og skylden for at det var samlet seg mange personer som lagde bråk(98% av gjestelisten befant seg i lokalet vi leide hele kvelden).

 

Personlig er et ofte på forskjellige typer fester og av en eller annen grunn er eg ofte på feil sted til feil tid. Uansett har eg lært meg at trynefaktor er alfa-omega hva politi angår. Eg har aldri blitt anholdt, aldri blitt "avhørt" i forbindelse med bråk og aldri misstenkt for noen form for ordensforstyrrelse, selv om eg ser politiet nesten hver gang eg er ute(og eg er sjeldent edru). Dette var vel egentlig det eneste on-topic rådet eg kunne komme med utenom masse off-topic vas.

 

Ellers mener eg å huske følgende(om det er lover vet eg ikke, men stort sett går det bra om man følger disse "huskereglene"):

- På ukedager skal det være ro og orden etter kl 11.

- I helgene skal det være ro og orden etter kl 1(fredag og lørdag).

- Når man spiller musikken så høyt at det er bedre å være hos naboen en hos deg på fest, så er det mest sannsynlig for høyt. Skru ned da politiet sikkert er på vei uansett.

- Så lenge man ikke kjører bilen eller forstyrrer sjåføren kan man drikke underveis(om det er greit for sjåføren).

- I taxier lønner det seg å spørre sjåføren høflig på forhånd angående åpne flasker.

- Skal flere ta taxi og spleise på regningen? Avklar dette på forkant og la en ta seg av betalingen.

- Drikke man bærer på offentlige steder skal være forseglet(og man bør være gammel nok til å drikke det)

- Søppelkurver, planter, benker, skilt, askebeger og diverse andre gjenstander som står langs veien MÅ ikke under noen omstendigheter flyttes etter inntak av alkohol. Ja, du har sikkert funnet en bedre plassering, men eier eller politi er garantert uenig.

- Ikke krangle med dørvakter. Blir man stoppet i døren så gjør man lurt i å snu. Da har man i det minste en mulighet neste gang, eller på et annet sted samme kveld(rykter sprer seg fort).

- Selv om man bare MÅ pisse, ikke gjør dette utenfor et utested, i nærheten av et utested, på en taxiholdeplass, på en bussholdeplass, på personer(politi, vakt, kamerater, ukjente), på biler(taxier, politibiler, sjåfører, ukjente), i blomsterbed(ja det er jødsling, men allikevel forbudt) eller i askebeger.

- Selv om man tror man klarer å snike seg bort på et helt idiotsikkert sted så er det allikevel veldig åpenbart hva man har gjort når man ikke sniker seg tilbake. Dropp det først som sist.

- At man må pisse er ikke en åpenbar grunn til å komme inn noen sted. Og ikke lag bråk om det.

- På fester hvor man ser at hvertfall en/ei er under 18/16 år er det lite lurt å prøve seg. Inviter de heller med på utestedet så får man bekreftet alder en gang for alle, eller utelukket. Og slipper de inn og de er fortsatt "under-age" så handlet man hvertfall i god tro.

- Ikke spill "god kamerat" eller "ekstra god kamerat" med sjåfører, taxisjåfører, vakter, servitører eller politi for personlig vinning. Det er så åpenbart, eller mer, som man selv tror dagen etterpå.

- Dersom vakter eller politi spør etter informasjon i forbindelse med kamerater eller episoder, IKKE LYV! Si gjerne at man ikke vil forklare seg, at du ikke husker noe, eller ikke klarer å ta igjen detaljer. Men å lyve lager man bare problemer for seg selv.

- Om politiet graver etter informasjon, eller truer med å taue deg inn for "ordensforstyrrelse" eller "hindring av politiets arbeid" så har man uansett plikt til å oppgi bosted, navn, fødselsdato, fødselsår og arbeidsstilling. Ikke mer, og ikke mindre.

- Ikke legg igjen Visakortet i baren.

- Politiet kan taue deg inn dersom de tror du er til fare for deg selv eller andre. Ser du politi, ta deg sammen.

- Som festdeltaker er man ofte påvirket og ikke 100% tilregnelig. Ikke vær så påståelig i forbindelse med politiet før man i det minste er edru. dessverre veier ofte en polititjenestemanns sitt ord mer en en påvirket festdeltakers.

 

Ut over dette er eg også intressert i konkrete regler rundt dette :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...