Gå til innhold

Skal kjøpe gitar - nybegynner


nomore

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har lenge hatt lyst til å begynne å spille gitar. Bortsett fra noe småspilling i musikktimen på skolen for ørten år siden er eg blank. Notene og grepene eg da kunne er forlengst fortrengt.

 

Men så har eg to spørsmål. Hvor mye bør eg legge i gitaren? Eg har ikke lyst til å kjøpe dyr gitar dersom eg skulle miste interessen, men eg vil samtidig ikke kjøpe en så billig gitar at lyden eg får får meg til å miste interessen. Eg har funnet gitarer på nettet til ca 700-800 kr, men er redd det er for billig. Samtidig har eg funnet gitater i butikken til ca 1500-2000. Er dette samme kvalitet som den til 800 kr på nettet, eller vil såpass stor prisforskjell faktisk utgjøre noe i kvalitet?

 

Og bør eg bruke plekter, eller bør eg herde fingrene mine først? Er det evnt noen forskjell i lyden på med eller uten plekter? Når eg tenker meg om er kanskje plekter mest forebeholdt elektriske gitarer med metallstrenger?

 

Det blir for øvrig akustisk gitar eg skal ha meg, med nylonstrenger som en begynnelse. Til å begynne med trenger eg da kanskje kun gitar, stemmer, grepsbok/opplæringsbok og kanskje noen plekter.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

1500-2000kr er en grei start pris,

nylonstrengs gitarer blir brukt med fingrene, men man kan også bruke super light plekter på de.

hva med stålstrengs akkustisk? da blir eventuelt overgangen til el-gitar litt lettere.

men du må ikke starte med akkustisk, jeg begynte rett på el-gitar.

 

det er sikkert noen her som har mer peiling på akk.gitar her som kan hjelpe deg med forskjellige merker.

 

men billig merker som Epiphone er helt greit å kjøpe som nybegynner..

Lenke til kommentar

Det var akustisk som var tanken da. Men eg må ærlig innrømme at eg egentlig ikke vet hva som er direkte forskjellen, bortsett fra (det eg tror) det mest åpenbare, at den ene er elektrisk mens den andre er ikke.

 

Det eg er på jakt etter er å kunne sette meg ned, alene eller med flere, og spille musikk på gitar. Eg tenker ikke noe spesielt på avanserte ting, men mer så enkelt som akustisk kassegitar er(evnt avansert når man er erfaren :) ).

Lenke til kommentar

Da må jeg snakke om det jeg har prøvd, og kan stå inne for.

 

Nylonstrengsgitarer koster mer enn stålstrengere, for at de skal lyde bra. De billigste modellene låter som en papp-eske, og har gjerne noe høy strengehøyde.

 

Skal du kjøpe en rimelig stålstrenger, er 2000 en grei pris. Jeg synes det kanskje er litt lite, men hvis du går i en butikk og kjøper, hører du jo selv hva slags "klang" du får for pengene.

 

De aller fleste gitarer man får kjøpt i butikken, er gode å spille på. Forskjeller kan komme av hva man liker, og hva man er vant med. Av merker jeg synes har gitt mest lyd for pengene, er Ibanez, og Stagg, faktisk. Har spilt på flere gitarer fra andre langt mer kjente merker, som ikke har kunnet måle seg. Fender, for eksempel. Har spilt på et par Stagg- stålstrengere som er helt rå i forhold til pris.

 

"Nettkjøpgitarer" er helt bingo. Selv har jeg kjøpt gitarer på QXL som ikke har vært spillbare, og jeg har en bekjent som har kjøpt gitar på QXL som var utrolig masse gitar for pengene. Man vet aldri på forhånd.

 

Stort sett bør du nok ligge unna de aller billigste variantene på QXL, hvis du vil ha en brukbar gitar.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Kjøp en billig en. Dvs. ikke en på en leketøysbutikk o.l. Men en som ser grei ut og låter fint. Og forresten kjøp en nylonstrengers først, det er mye lettere. Du kommer ikke til å merke mye forskjell på en billig og veldig god gitar i begynnelsen alikevel. Det merker du etterhvert å da er det fantastisk å kjøpe en ny og bedre :D

 

Så 700 kr og oppover ville jeg gjort faktisk.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Du bør vel komme deg over 1000 lappen så du for noe som holder litt...

 

Men som sagt, det er ikke vits å kjøpe seg gitar til 5-6000 kr med engang. Det er nemlig mange som skal begynne å spille gitar - som rett og slett ikke har tålmodigheten. Det å lære og spille gitar og bli brukbar tar for de fleste over 1 år. Og da innebærer det over 1 time øving og spilling hver dag i snitt.

 

 

De som er musikalsk begavet vil ha en kjempefordel, da det er ikke å lære grepene og spille dem som er det vansklige. Det er takt og rytme som og hvordan høyre hånda blir brukt som er alfa omega her.

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at vi hadde stående en god nylonstrenger da jeg begynte å spille, men har troen på at et godt instrument er viktig for å opprettholde motivasjonen. Hvis du tenker å virkelig begynne å spille, så ville jeg lagt litt penger i det, du kan alltids få solgt den igjen hvis du mister interessen. Ta en tur til gitarbutikken og prøv litt forskjellig. De som jobber der kan sikkert gi deg gode råd og veiledning. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...