Gå til innhold

Teoriprøve: Spørsmål om når det er glattest


Løve

Anbefalte innlegg

Jeg har vært oppe til bilteoriprøve nå, og fikk et spørsmål som jeg tror jeg fikk feil på, men som jeg mener jeg burde hatt riktig på. Spørsmålet lød noe slik som dette:

Når er veggrepet best?

* Minus 10'C

* 0'C

* Veigrepet blir bedre jo glattere det er

 

Jeg mistenker at det "korrekte" svaret er minus 10'C, men jeg svarte 0. Dette fordi vannet ikke fryser på 0'C, men smelter. Men har jeg rett her ved å være litt firkantet ved å mene at det er mindre glatt ved 0'C enn ved minus 10'C siden det ved konstant tempratur på 0'C aldri ville blitt dannet is, og dermed ikke blitt så glatt som på minus 10'C.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det ann å klage på resultat av spørsmål på teoriprøva? Jeg har hørt om jeg kan få vite hva jeg fikk feil, men det går tydeligvis ikke. =/ Dette er jo mer et definisjonsspørsmål enn noe som har med bilkjøring å gjøre. Jeg føler meg egentlig litt lurt når jeg får et spørsmål som kan ha to riktige svar som avhenger av faktorer jeg ikke får opplyst.

Endret av Løve
Lenke til kommentar
Er faktisk 0° C som er riktig. Ved -10 grader så er isen eller snøen mye tørrere og blir ikke like glatt, men når den nærmer seg frysepunktet, så er den full av vann som fungerer som såpe på det glatte føret.

Hva om det er sol, og knusktørr asfalt det er snakk om?

Lenke til kommentar
Men vil jeg på en måte ha rett ved å si at det er mindre glatt ved 0'C enn ved minus 10'C?

Egentlig ikke, ved 0 grader begynner fryst is (o.l) å tine, som igjen medfører vann på veibanen, som igjen medfører mindre veigrep. Heldige meg som fikk kjøre opp i slikt "vær", alltids kos å kjøre opp på stålis og verre er. ;)

Lenke til kommentar
Jeg har vært oppe til bilteoriprøve nå, og fikk et spørsmål som jeg tror jeg fikk feil på, men som jeg mener jeg burde hatt riktig på. Spørsmålet lød noe slik som dette:

Når er veggrepet best?

* Minus 10'C

* 0'C

* Veigrepet blir bedre jo glattere det er

 

Jeg mistenker at det "korrekte" svaret er minus 10'C, men jeg svarte 0. Dette fordi vannet ikke fryser på 0'C, men smelter. Men har jeg rett her ved å være litt firkantet ved å mene at det er mindre glatt ved 0'C enn ved minus 10'C siden det ved konstant tempratur på 0'C aldri ville blitt dannet is, og dermed ikke blitt så glatt som på minus 10'C.

 

Hvis du har tatt bilteorien så får du jo vite om du står og hvilke svar som er riktige og gale? Eller var det slik prøvetest på bilteorikurset? I såfall skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har tatt bilteorien, men gikk litt skeis og strøyk med en feil for mye. :( Jeg tror det var pga. feil på det svaret over. Men jeg fikk aldri vite hvordan det gikk med spørsmålene, bare hvilke temaer de var innefor, blant annet en feil på kjøring på spesiellt føre.

 

Ok, når jeg tok den kunne jeg gå inn hvert individuellt svar og sjekke. Men dette er noen år siden med flere riktige alternativer og masse flere feilmuligheter :)

Lenke til kommentar
Er faktisk 0° C som er riktig. Ved -10 grader så er isen eller snøen mye tørrere og blir ikke like glatt, men når den nærmer seg frysepunktet, så er den full av vann som fungerer som såpe på det glatte føret.

Si meg, leste du spørsmålet?

 

Når er veigrepet best?

 

Jeg vet at vann tiner på 0'C, men hvis det ikke er is der så blir det jo ikke så glatt.

Norge, 0 til -10 grader. For meg framstår det som veldig sannsynlig at vann er med i bildet, enten i fast eller rennende form. Uansett om det 'ikke er vann der', kan det fint ligge en tynn hinne av is på veien.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...