Gå til innhold

crysis og dx10. virkelig?


Gjest Slettet+130498

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+130498

altså på andre dx10 spill hvor jeg har dx10 på og alt på maks lagger det som faen, jeg kunne ikke engang spille lost planet for PC-en knela med alt på maks, hellgaste london lagger som et uvær med dx10 og alt på fult, mens crysis der kjører jeg alt på fullt og det er så vidt det er tendens til lagg.

 

så her kommer da mitt spm.

er det ekte dx10 i crysis eller det bare dx 9 de har utnyttet maks og kalt dx10?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

ja men hvis det skal være så krevende hvorfor lagger da ikke på langt nær så mye som alle de andre dx10 spillene? har også i tankene siden de med xp også får kjørt alt i very high og det ser like bra ut som på vista hvor kommer da dx10 inn?

Lenke til kommentar

Den såkaldte DX10 i demoen er ikke-eksisterende. Som nevnt, så kan man endre på config filene og få _AKKURAT_ samme grafikk i XP som Vista. Og ettersom det er umulig til dags dato og kjøre DX10 i XP, så er det nok bare DX9.

 

Men ryktene sier at retail vil ha en "Ultra High" option, spesielt laget for Vista og DX10, men jeg tviler sterkt. Men på en annen side så har jeg ikke mistet håpet, for alle filemene og trailers fra Crysis ser mye bedre ut enn 1600x1200 16AA og Very High :blush:

Lenke til kommentar
Den såkaldte DX10 i demoen er ikke-eksisterende. Som nevnt, så kan man endre på config filene og få _AKKURAT_ samme grafikk i XP som Vista. Og ettersom det er umulig til dags dato og kjøre DX10 i XP, så er det nok bare DX9.

 

Men ryktene sier at retail vil ha en "Ultra High" option, spesielt laget for Vista og DX10, men jeg tviler sterkt. Men på en annen side så har jeg ikke mistet håpet, for alle filemene og trailers fra Crysis ser mye bedre ut enn 1600x1200 16AA og Very High :blush:

 

Den er så absolutt ikke-eksisterende. Man kan endre configfilene ja, men det blir ikke akkurat samme fordi. Har sett en del sammenligninger og det er også andre ting som er annerledes i DX10 som f. eks lyssetting bl.a. Dette er jo også sikker mulig å få til i DX9, men det er ihvertfall i demoen ikke helt likt.

Det betyr ikke at koden for DX10 ikke er DX10 av den grunn. Det er jo der ettersom det faktisk bruker DX10. Det er jo fult mulig å få til samme resultat med forskjellige APIer, men dette er det samme som å sammenligne at resultatet med en husvegg malt med én spesiell type maling ikke kan oppnås med en annen type maling også. ;)

Lenke til kommentar
altså på andre dx10 spill hvor jeg har dx10 på og alt på maks lagger det som faen, jeg kunne ikke engang spille lost planet for PC-en knela med alt på maks, hellgaste london lagger som et uvær med dx10 og alt på fult, mens crysis der kjører jeg alt på fullt og det er så vidt det er tendens til lagg.

 

så her kommer da mitt spm.

er det ekte dx10 i crysis eller det bare dx 9 de har utnyttet maks og kalt dx10?

 

ossen for du lost planet til og lagge så mye med et 8800gts kort....jeg kjører jo nesten lost planet på maks, og det er med et 8600 kort...

har du riktige drivere?

Lenke til kommentar
Jeg lagde denne nå, øverste linje er med DX10 moden til XP, under er "real" dx10 i vista. Så, fortell meg om disse forskjellene nå. Jeg syntes bildene er farlig like.

 

NB: STORT BILDE

post-61663-1194191601_thumb.jpg

 

Som innlegget over deg sier betyr ikke bruk av to forskjellige api'er at det faktisk ser forskjellig ut. Det blir jo akkurat som spill man kan velge mellom DirextX og OpenGL som er MYE mer forskjellig enn DX9 og DX10, de ser stort sett like ut. Forskjellen er at en del instruksjoner støttes i DX10 som ikke støttes i DX9, men det betyr ikke at det ikke kan gjøres med DX9 med noen eventuelle workarounds som kanskje er mer ressurskrevende.

Lenke til kommentar

Kan vi legge denne død nå? Det er ikke noen hemmelighet at Crysis ser bra ut både med DirectX9 og 10. Det er heller ingen hemmelighet at .cfg-filene kan endres for å få Very High innstillinger selv med DirectX9 og Windows XP.

 

Det er ingen vits å diskutere om det er DirectX10 i Crysis, for det er det. Om det har noe for seg i forhold til DirectX9 er ikke sikkert, men at Crysis benytter DirectX10 er et faktum, og lite grunn til å diskutere fram og tilbake.

 

Annen diskusjon om Crysis, ytelse, grafikk, etc kan vi vel egentlig ta i noen av de andre trådene som allerede er her.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så begynner DX10 mer og mer å se ut som ett salgstriks, for å selge vista og hardware. Det gir verken bedre grafikk eller bedre ytelse, tvert om på det siste. Det vi sikkert kommer til å se er at utviklere låser enkelte grafiske instillinger til DX10 slik at vi konluderer med "wow, dette går bare ann i DX10, DX10 is amazing!", når det utmerket kunne vært gjort i DX9, like lett.

Endret av Vin_Kaleu
Lenke til kommentar

DX10 vil ikke gjøre grafikk bedre enn DX9 på en liten stund enda siden svært få (eller noen) spill har makset ut DX9. DX10 vil heller ikke gi mange prosent bedre ytelse.

 

Det DX10 gjør bedre enn DX9 ligger under selve skallet. Det er ikke synlig for andre enn de som programmerer grafikken og lager grafikkortene. "Unified architecture" og fjerning av "Cap bits" som forenkler hele programmeringen er kanskje det viktigste.

 

Håper ingen er overrasket over at DX9 kan gi samme grafikk som DX10 i dag.

Lenke til kommentar
Jeg er overasket fordi det er en hel mediaindustri (inkludert microsoft og nvidia/ati) som hauser opp DX10 som det beste for sluttbrukeren "since sliced bread", mens det egentlig er for utviklerne det er bra?

Japp. Det bør ikke være overraskende. Ati/nVidia har jo hauset opp ting som gir lite ekstra til sluttbrukeren tidligere (AGP 8x, DDR2 for skjermkort, høye minnehastigheter (men liten busbredde) osv). Microsoft er vel heller ikke kjent for å unnlate å spille på de kortene de har.

Det kalles markedsføring. Det er slemt, grusomt og ofte totalt bak mål. Get used to it. :p

 

Edit: Get used to it, men sett deg alltid inn i den reelle virkeligheten. Jeg hører aldri på disse markedsføringsutsagnene. Se bare på DX10 sida til microsoft. host... BS... host... Les og lær om hva som virkelig skjer bak mediaskjoldene til selskapene. Se på hva teknologiene faktisk gjør. Da slipper man å bli overrasket. Gang på gang...

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...