Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

*LØST* Nettverk og telefon i samme kabel ?


Anbefalte innlegg

Jeg har internett levert av NGT. Da telefonuttaket mitt er i stua, har jeg lagt opp en kabel inn på kontoret slik at jeg kan koble opp ruter der inne istede for i stua. Måten jeg har gjort dette på er å koble opp en sånn nettverkskabelboks (med to kontakter) og laget en 10cm kabel mellom denne og telefonuttaket, strukket kabel inn på kontoret som ender i en tilsvarende boks med 2 kontakter. Her henter jeg ut signalet igjen og inn i ruter fra NGT. Jeg bruker kun en av kontaktene i hver boks, og har koblet alle 4 parene i kabelen til det uttaket som brukes i hver boks.

 

Jeg har nå behov for å legge kabel til min HTPC som er i stua. Istede for å legge en egen kabel hele veien vurderer jeg å benytte det ledige uttaket jeg har i stua og legge kabel der i fra og bort til HTPC'n.

 

Jeg har lest at det går ann å lage 2 nettverkskabler av en og samme kabel dersom du kun skal ha 100mbit da det kun 2 av parene benyttes. Vil det samme være mulig i mitt tilfelle hvor jeg har behov for at telefonlinja inn i huset blir videreført gjennom kabelen inn på kontoret mitt og benytte den samme kabelen for å sende nettverksignaler tilbake til HTPC'n ?

 

Jeg regner med at dette kommer an på hvor mange par en telefonlinje benytter, men hvordan skal jeg i så fall koble de forskjellige parene?

 

Edit: Problemet er nå løst, beskrivelse kan du finne i siste post

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå er det litt vanskelig å forstå oppsettet ditt helt. En tegning hadde absolutt hjulpet...

 

men, det høres ut som du kan gjøre dette ja. Det er to ting som kommer til minne at du må tenke på primært:

 

- En telefon trenger bare ett trådpar (så det er null problem å kjøre det + basic ethernet over samme kabel så lenge det er koblet riktig nei)

 

- En telefon må ha "rette" ledere, mens ethernet bruker twisted pair. Altså i en vanlig ehternet kontakt så er ikke alle lederene som har samem farge nødvendigvis i samme fysiske posisjon i kontakten i andre enden. Det må den være for en telefontilkobling. Det kan altså være du må omtrukturere litt på noen av lederene i kabelen (de som skal lede telefonen) og krimpe på en ny kontakt, men det er jo på langt nært noe uoverkommelig problem om du googler deg opp en guide og holder tungen bent i munnen :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

@covah: Jeg har kanskje forklart det litt dårlig, men den løsningen din kan jeg dessverre ikke bruke. Håper det blir bedre med bildene som er vedlagt.

 

Den blå kabelen (på bilde) eksisterer idag. Det er en videreføring av telefonlinja som kommer inn i stua, slik at den når inn på kontoret. Det jeg ønsker, og som det virker som Stigma sånn halvveis forstå hvertfall ( :) ) er å bruke den kabelen som allerede ligger der idag "begge veier". Altså at jeg kobler om slik at 2 av parene i kabelen går til det ene kontaktpunktet i den ene kontakten, og de 2 andre parene til det andre. Så jeg får 2 nettverkskabler i EN kabel :cool:

 

Bilde med rød og blå kabel er slik jeg ønsker å gjøre det. Er det fortsatt mulig ??

post-24372-1194040467_thumb.png

post-24372-1194040475_thumb.png

Lenke til kommentar

@Stigma .. litt forvirrende det inlegget ditt om "rett" ledere, twisted pair. Det er som regel bare den siste biten fra kontakten din til telefonen din som ikkje er twisted pair. Og i en vanlig ethernet kabel er en gitt farge på samme pinne i begge ender, og den er koblet slik at det er ett par over pinne 4 og 5. Det er kun en krysset ethernet kabel som ikkje har samme farge på pinnene i hver ende, men femdeles er det ett og samme par på pinne 4 og 5.

 

Så med mindre det er snakk om ISDN så kan ethernet kabeler brukes til telefon helt problemfritt (så sant det ikkje er RJ11 kontakter på telefon utstyret).

 

@Nero Burningwr00m

Bare pass på å koble nettverk med ett par på pinne 1 og 2, og et annet par på pinne 3 og 6. Og til telefon kontakten kobler du ett par på pinne 4 og 5. Dette forutsetter at det er en 4 pars kabel du har, og at denne er av god nok kvalitet eller kort nok til å takle 100mbps nettverk. Ideelt sett Cat 5 kabel, men eg har to kabeler hjemme på ca 25 meter som er en eldre 4 pars telefonkabel og den fungerer fint med 100mbps nett.

 

Har du ikkje 4 par, må du vudere å trekke om kabelen, eller evt trådløst nett / ethernet over powerline utstyr

Lenke til kommentar

Nero, tegningen din stemmr med det jeg forespeilet meg fra din forklaring, så ja, dette skal kunne gå fint.

 

Det blir i praksis akkurat det samme som de adapterene som ble linket til her tidligere. Spørsmålet er bare om du har lyst til å kjøpe ferdige adaptere for det eller om du vil mekke kablingen på det selv. Det er jo relativt enkelt dersom du har riktig utstyr.

 

Jeg forstår ikke helt kommentaren din om at du ikke kan bruke de adapterene som ble linket til... de gjør jo nøyaktig det du har tegnet opp for oss..?

 

-Stigma

 

@Stigma .. litt forvirrende det inlegget ditt om "rett" ledere, twisted pair. Det er som regel bare den siste biten fra kontakten din til telefonen din som ikkje er twisted pair. Og i en vanlig ethernet kabel er en gitt farge på samme pinne i begge ender, og den er koblet slik at det er ett par over pinne 4 og 5. Det er kun en krysset ethernet kabel som ikkje har samme farge på pinnene i hver ende, men femdeles er det ett og samme par på pinne 4 og 5.

 

Så med mindre det er snakk om ISDN så kan ethernet kabeler brukes til telefon helt problemfritt (så sant det ikkje er RJ11 kontakter på telefon utstyret).

 

Sorry, her er det gått litt i ball for meg. Det er selvfølgleig helt riktig som du sier, men det gjør jo i grunn bare situasjonen enda enklere for Nero.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for alle svar og takk for at ingen har mobbet tegningen min :!:

 

Når det gjelder de adapterene. Jeg tenkte feil i sted, og jeg ser nå at dette er en løsning jeg kan gå for. Det vil i så fall ikke kreve at jeg gjør noen endriger i oppsettet mitt slik jeg har det idag sant ? Foruten at jeg må kjøpe 2 slike adaptere og kobler en på kontoret og en i stua ?

 

Jeg ser at bjørn.e nevner nevner

Så med mindre det er snakk om ISDN så kan ethernet kabeler brukes til telefon helt problemfritt (så sant det ikkje er RJ11 kontakter på telefon utstyret).

Bare for å komme med en tilleggsopplysning: jeg har ikke noe telefonutstyr, men den kabelen som brukes mellom NGT modem og veggkontakten er en sånn liten kontakt (RJ11 ?? )

 

Vil det snu om på noe her? det fungerer jo fint idag, da den lille kontakten passer fint i en RJ45 veggkontakt.

Lenke til kommentar

Kontaktene har ingen effekt på signalet. ethernet eller telefonsigalet kan like godt ledes gjennom RJ11 (liten telefonplugg) som stor (RJ45), så det er et lite problem å overkomme om det har å gjøre med selve pluggene. En krimpetang er alt du trenger. Du kan til og med "låne" en fra clas ohlson på 30 dagers returretten om du er forsiktig med embalasjen. Jeg er skyldig i å ha gjort det mer enn èn gang hehe... De pakker den såpass "dumt" at du trenger ikke en gang å bryte embalasjen for å "snike" den ut av forpakningen.

 

Det eneste du må tenke på er at RJ 11 kke har mer enn 4 ledere (2 par), mens RJ45 har har 8 (4 par). Rj45 (stor) passer ikke i RJ11 (liten) mens det motsatte fungerer fint.

 

Beklager evt. skrivefeil, da jeg har litt alkohol i systemet fra en sen kveld ;)

 

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg har nå gått til innkjøp av to slike adaptere som det er linket til lengere opp i tråden her. Jeg får det ikke til å fungere når jeg kobler det opp.

 

Først litt om adapterene: De er helt like (altså koblingsskjemaet som er tegnet på dem er like) og det er satt opp sånn:

Kabelende: leder 8 - 1

Uttak 1 - rød: leder (8 - 7 - 5 - 4) fra kabelende til (6 - 3 - 2 - 1) i kontakten

Uttak 2 - Blå: Leder(6 - 3 - 2 - 1) fra kabelende til (6 - 3 - 2 - 1)i kontakten

 

Jeg gjorde så følgende (tegning vedlagt):

1. tar kabel fra telefonuttaket i stua og kobler inn på RØD kontakt på adapter.

2. Kobler kabeldelen på adapteret til veggkontakt som fører til kabel som går inn på kontoret

3. kobler adapter 2 til veggkontakt på kontoret

4. kobler kabel til NGT modem/ruter (RJ11) til rød kontakt på adapter 2.

5. kobler kabel (som skal gi nett til htpc i stua) fra switch, etter ngt modem, til blå kontakt på adapter 2.

6. henter ut dette signalet igjen på blå kontakt på adapter 1 i stua.

 

Jeg får ikke synk på NGT modemet. :cry:

 

Jeg har også forsøkt å koble kabelen som skal videreføre "telefonsignalet/internettsignalet" til NGT ruteren på blå kontakt i begge ender også, uten at det hjalp.

 

Jeg har også forsøkt å gjøre det litt annerledes (Tegning 2). istede for å kjøre "2 kabler over 1", så tok jeg det andre veien, altså "1 kabel over 2". Altså tok jeg å satte adapter 1 rett i telefonuttaket i stua, slik at det "splitter" signalet i to kabler, kobler 2 nettverkskabler mellom adapter 1 og adapter 2 og bruker et skjøteledd i enden av adapter 2 for å koble til kabelen til NGT modem.

Dette gir meg synk så lenge det er kabel mellom de RØDE kontaktene på adapteret. Her bruker jeg altså IKKE kabelen som jeg har strukket selv mellom stue og kontor.

 

Er det jeg som kobler feil i tilfelle 1, eller er det noe galt med kabelen jeg har strukket selv ? Er det noe mer jeg må teste for å finne ut om det er noe galt på utstyret noe sted?

 

Håper egentlig på et enkelt svar ala " du må jo koble slik ...." :cool:

post-24372-1194129282_thumb.png

post-24372-1194129295_thumb.png

Lenke til kommentar
Hei igjen

Jeg har nå gått til innkjøp av to slike adaptere som det er linket til lengere opp i tråden her. Jeg får det ikke til å fungere når jeg kobler det opp.

 

Først litt om adapterene: De er helt like (altså koblingsskjemaet som er tegnet på dem er like) og det er satt opp sånn:

Kabelende: leder 8 - 1

Uttak 1 - rød: leder (8 - 7 - 5 - 4) fra kabelende til (6 - 3 - 2 - 1) i kontakten

Uttak 2 - Blå: Leder(6 - 3 - 2 - 1) fra kabelende til (6 - 3 - 2 - 1)i kontakten

 

Jeg gjorde så følgende (tegning vedlagt):

1. tar kabel fra telefonuttaket i stua og kobler inn på RØD kontakt på adapter.

2. Kobler kabeldelen på adapteret til veggkontakt som fører til kabel som går inn på kontoret

3. kobler adapter 2 til veggkontakt på kontoret

4. kobler kabel til NGT modem/ruter (RJ11) til rød kontakt på adapter 2.

5. kobler kabel (som skal gi nett til htpc i stua) fra switch, etter ngt modem, til blå kontakt på adapter 2.

6. henter ut dette signalet igjen på blå kontakt på adapter 1 i stua.

 

Jeg får ikke synk på NGT modemet. :cry:

 

Jeg har også forsøkt å koble kabelen som skal videreføre "telefonsignalet/internettsignalet" til NGT ruteren på blå kontakt i begge ender også, uten at det hjalp.

 

Jeg har også forsøkt å gjøre det litt annerledes (Tegning 2). istede for å kjøre "2 kabler over 1", så tok jeg det andre veien, altså "1 kabel over 2". Altså tok jeg å satte adapter 1 rett i telefonuttaket i stua, slik at det "splitter" signalet i to kabler, kobler 2 nettverkskabler mellom adapter 1 og adapter 2 og bruker et skjøteledd i enden av adapter 2 for å koble til kabelen til NGT modem.

Dette gir meg synk så lenge det er kabel mellom de RØDE kontaktene på adapteret. Her bruker jeg altså IKKE kabelen som jeg har strukket selv mellom stue og kontor.

 

Er det jeg som kobler feil i tilfelle 1, eller er det noe galt med kabelen jeg har strukket selv ? Er det noe mer jeg må teste for å finne ut om det er noe galt på utstyret noe sted?

 

Håper egentlig på et enkelt svar ala " du må jo koble slik ...." :cool:

 

 

Viss jeg har skjønt riktig hva du har gjort her så er det en måte å skaffe seg selv problemer med syncen på modemet med....:)

 

Ruteren som du har fått fra NGT, skal (og bør) stå ved telefon uttaket ditt. Viss du har telefon, så må du bruke splitter, og så gå videre til telefon og ruter.

 

Det du i praksis her gjør er at du forlenger kabelen som kommer fra sentralen, noe som kan være av varierende lengde og kvalitet, og er stor sansynlighet for at du vil få problem med Sync.

 

Bedre om du setter opp ruteren med tlf-inntak, og kjøper deg en switch som du kan kable deg videre rundt i huset fra...

Lenke til kommentar

Hei Maweric

Nå vet jeg ikke om du har lest alle postene her, men det er riktig det du sier om at det blir en forlengelse av kabelen til NGT modemet. Men slik har jeg hatt det i lang tid, og det fungerer glimrende.

 

Problemet nå er at jeg sliter med signaler til HTPC'n min via trådløs. Det er forsåvidt beskrevet i denne tråden hvor du også kan finne en plantegning av leiligheten min. Jeg ønsker IKKE å legge en ny kabel fra kontoret og inn til HTPC'n i stua. Jeg vil benytte den allerede eksisterende kabelen til både og forlenge kabelen til modemet OG så sende nettverkssignaler til HTPC'n i stua.

 

Det å sette ruteren i stua er en løsning som jeg helst vil unngå da det medfører at jeg må ha NGT ruter og min egen 3com ruter (som jeg har satt opp bridge i mellom fordi modem/ruter saken fra NGT er katastrofalt dårlig) oppå kjøleskapet samt at det er litt knot med strøm osv der ute.

Lenke til kommentar

Bare skummet igjenom tråden, så om jeg er langt ute på jordet så beklager jeg.

 

Ser at du splittet kabelen for å få igjennom to signaler. Problemet med at du ikke får synk er i at adapteret ikke slipper igjenom noe på pinne 4 og 5. ADSL signalet fra NGT til modemet ditt kommer på dette parret, så det vil stoppe i den første splitteren din.

 

Enten må du ha et adapter som 1-2-3-6 på et utak, og 4-5 på et annet. Ellers må du rute om signalet slik at det går på f.eks. 1 og 2 gjennom splitterne, og tilbake til 4-5 før det går inn i modemet.

Lenke til kommentar

@Bif_JJ: Så i veggkontakten, hvor telefonlinja kommer inn så er det signalet på pinne 5 og 4 jeg trenger, og det signalet forsvinner når jeg kobler det i RØD/BLÅ kontakt på adapteret mitt da begge disse kun henter signal fra 6 - 3 - 2 - 1 ??

 

Det vil i så fall bety at jeg ikke kan bruke disse adapterene "out-of-the-box" ?

 

Hva om jeg lager en liten ledningssnabb hvor jeg lar det som er på pinne 4 og 5 i den ene enden gå over på pinne 1 og 2 og så kobler denne i adapteret ? og så gjør tilsvarende i ander enden før jeg kobler det i NGT ruteren ?? det bør vel fikse saken i så fall? Telefonen bruker jo bare 2 ledere, så det holder vel strengt tatt at jeg bruker 2 ledere i kabelen?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du skal med di adapterene da du ikke treger di.

Koble som dette.

Par 2 og 3 på det ene uttaket og par 1 på den andre fra den røde kabelen(den mellom stua og kontoret ditt)Den 10cm kabelen gjør du ingenting med.

 

 

post-16269-1194198392_thumb.jpg

 

post-16269-1194198646_thumb.png

 

slik kobler du inni veggboxen

post-16269-1194198976_thumb.png

post-16269-1194198791_thumb.png

Endret av taz
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Dette så jo egentlig ganske lovende ut. Så signalet jeg trenger kommer på pinne 4 og 5 (par 1) i telefonkontakten?

Så om jeg da har forstått alt rett så er planen da å sende dette ene paret over den ene kontakten og pinne 1 - 2 - 3 - 6 (par 2 og 3) over den andre ?

 

Stemmer i så fall den siste tegningen din taz ? :hmm:

 

Dette skal i så fall testes rett etter at jeg har fått skrevet ferdig første innlegg av en worklog jeg har begynt på idag: Kubisk serverkabinett i tre :cool:

Lenke til kommentar

Stemmer den,husk at dette er tilkoblingene inni boxen og ikke kontakten(pluggen).

nr 1 og 2 inni boxen er pinn 4 og 5 på kontakten(di 2 i center)

Det er dette paret som brukes til telefon.

 

pluggen

post-16269-1194198646.png

 

Inni veggboxen

post-16269-1194198791.png

Her er 1-2 par 1,3-4 par 2 osv.

Som du ser så kobles disse ikke likt,bare følg fargene.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Da har jeg fått koblet om i boksene mine, og det fungerer helt utmerket :new_woot:

 

For å oppsummere hva som ikke fungerer med de adapterene, så er det at de ikke videresender noe signal som kommer på pinne 4 og 5 (par 1) i en kabel. Heller ikke signal på pinne 7 og 8 (par 4). Dette kan du i så fall løse ved enten å lage en liten kabel som lar signalet på pinne 4 og 5 i den ene enden, komme på pinne 1 og 2 i den andre enden, eller ved å følge tegningene til "taz" for hvordan du kan koble i en tp boks.

 

Vil takke alle som har bidrat i denne tråden og jeg setter nå saken som løst :)

 

PS: Workloggen som jeg skrev om i en tidligere post kan dere forøvrig finne her

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...