Gå til innhold

Rune skrift oversetter?


Skogslik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...
  • 3 uker senere...

Hvem er denne Rune som oversetter skrifter?

 

Men til poenget: Det er nok ikke så enkelt at man kan "oversette" direkte mellom runetegn og moderne norsk. Stikk på biblioteket og finne en bra bok om emnet.

Det er faktisk så enkelt at man kan "oversette" direkte mellom runer og moderne norsk, for runer bare er skrifttegnene. Runer ble brukt til å skrive norrønt slik som vi bruker det latinske alfabetet til å skrive norsk.

 

denne siden har jeg brukt selv og funket bra for meg:) her får du også utskrift eksemplar hvis velger det:)

 

http://derhobbit-film.de/rune_generator.shtml

 

den som er for hobbit er den mest vanlige runeskriften der.

Den generatoren der kan du bare glemme med en gang. Greit nok, de fleste av de tegnene er runer, men det er et sinnsvakt rot av eldre, yngre og middelalder futhark.

 

 

Det rådet jeg vil gi trådstarter er å finne noen som kan runer og spørre om de kunne være så snille å skrive ned det du vil ha i runer.

 

EDIT; så først etterpå at dette egentlig var en gammel tråd. Ja ja, poenget mitt står likevel.

Endret av Bagh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter Bagh her. Vær EKSTREMT kritisk til hva for et runealfabet du benytter deg av, da det er mye feilinformasjon på nettet. Skal du ta tatovering, vær 110 % sikker på at du benytter deg av riktige kilder, om du ikke vil bli til latter...

 

Om du virkelig er interessert i runer, kan du f.eks. kjøpe/låne deg boka Håndbok i Norrøn Filologi ( http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=h%E5ndbok%20i%20norr%F8n&p=1&r=1&cid=155410 ), eventuelt I Begynnelsen Var Futhark ( http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=i%20begynnelsen%20var&p=1&r=2&cid=121187 ), selv om sistnevne inneholder litt småfeil her og der. Dette er pensumlitteratur i blant annet Norrønt Redskapsfag, Norrønt Språk og Runologi ved NTNU og er nokså pålitelige kilder, fremfor en random internettside. :)

 

Aller helst gjør som Bagh sier, ta kontakt med noen som faktisk kan runer, en runolog f.eks. og få ting sjekket der, før man begir seg ut på en tilfeldig internettside og får seg en helt feil tatovering som folk vil le av...

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hallo!Fins det noen form for side der man kan skrive inn en norsk settning og få det i runeskrift?Skal kansje ta tatoering og vil ha noe i rune skrift smile.gif

Jeg kan runeskrift men det går ikke an og skrive det på pc :(

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

 

Hallo!Fins det noen form for side der man kan skrive inn en norsk settning og få det i runeskrift?Skal kansje ta tatoering og vil ha noe i rune skrift smile.gif

Jeg kan runeskrift men det går ikke an og skrive det på pc :(

 

Jeg vet jeg svarer 9 år etter at du skrev ditt svar, men man kan skrive runer på pc. :) :) :)

Fellesgermanske runer

ᚠ ᚢ ᚦ ᚨ ᚱ ᚲ ᚷ ᚹ ᚺ ᚾ ᛁ ᛃ ᛇ ᛈ ᛉ ᛊ ᛏ ᛒ ᛖ ᛗ ᛚ ᛜ ᛟ ᛞ

Skandinaviske runer

ᚠ ᚢ ᚦ ᚬ ᚱ ᚴ ᚼ ᚾ ᛁ ᛅ ᛦ ᛋ ᛏ ᛒ ᛘ ᛚ

Endret av Slettet-IHZgkuqNJD
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Rune                           skrift                          oversetter

Det kan hende han mente det som en oppramsing på det han ville ha. Rune, skrift og oversetter.  ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHZgkuqNJD

Tråden er så gammel at norske rettskrivningsregler ikke var forankret i befolkningen.

Det er jo en mulighet, fordi etter svartedauden døde jo mange skrivedyktige.  ;)

Endret av Slettet-IHZgkuqNJD
Lenke til kommentar

Tråden er så gammel at norske rettskrivningsregler ikke var forankret i befolkningen.

Ser dessverre særskrivingsfeil hver bidige dag. Det er nok på fremmarsj. Det har nok mye å gjøre med at det er vanskelig å forklare hvorfor det som later til å være to eller flere ord, egentlig er ett. Fikk selv aldri en god forklaring på dette i grunnskolen, men vil ikke påstå at det er spesielt vanskelig å sette seg inn i det etter gjentatte bemerkninger fra lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...