Gå til innhold

Valg av speilrefleks. Nikon D80?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal snart gå til anskaffelse av mitt første dSLR :)

Har litt erfaring fra før ift. bruken av speilreflekskameraer, har bl.a. fotografert en del med min brors D50. Så den generelle bruken er grei, men det er tekniske spesifikasjoner o.l jeg er usikker på, og hva som er lurt å gå til anskaffelse av iht. mitt bruk.

 

Jeg har sett meg ut Nikon D80. Tenker at jeg kjøper en kit, ant. med 18-70mm objektiv, men kunne tenke meg å kjøpe et ekstra objektiv, evt. en ekstra blitz eller noe annet utstyr. Er student, og har vel ca. 10k å rutte med. + -. Så det blir vel mest nødvendig basis-utstyr nå, også kan jeg spe på litt med mer utstyr når jeg blir rik. :roll:

 

Er veldig glad i å ta portrettbilder, samt landskapsfotografier. (makro er jo også kjempespennende, men en skikkelig makrolinse får jeg vente litt med, har jo ikke råd til hele fotobutikken med en gang). Er det noen som har noen annbefaleringer/tips i forhold til objektiver (el. blitz/utstyr)?

 

Noen som kan si noe generelt om D80, noen erfaringer, er det et bra...tja... erfaren-nybegynner-kamera? Eller finnes det andre kameraer som er vel så bra?

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt kamera, og med 18-70 kitobjektivet har du og ett objektiv som overgår de fleste i denne prisklassen. Ellers har det allt du trenger av automatikk, og det er avansert nokk til å lettvint overstyres manuellt, evt. gjøre allt manuellt. Sleng på en sb400 og ett greit uvfilter + ok snutebag og du klarer å holde budsjettet og har det meste man trenger. Trenger du mere tele, eller videre vidvinkel kan du vurdere å ta med ett objektiv ekstra, men hvis ikke holder 18-70-en lenge.

 

Selv er jeg veldig fornøyd med mitt D80, godt grep og plenty av funksjoner. Angrer nesten på at jeg valgte 18-135 - men av og til kan den ekstra alsidigheten være grei å ha.

Lenke til kommentar

Hei, har ikke erfaring med D80, bare D70s, Det er klart et kamera du kan vokse med en stund, men det vil jeg tro du kan med D40 også, en D80 vil jo spise mesteparten av budsjettet ditt!

Har også 18-70 linsa, som er et kjempebra allround-objektiv å starte med.

Dårlig macro ja, men jeg har en gammel Micro Nikkor i tillegg som fikser den saken.

Ville vurdert sterkt en D40 (evt D40x), og heller kjøpt en linse til senere (prøv zoomen en stund først og se hva du trenger!!) eller en blitz. Det koster en del med alt "det andre" du trenger også, som veske, filtre, stativ, minnekort etc etc...

Du klarer deg lenge med 6 megapixler på D40! Og det bør være et flott kamera å lære med...

Linsene og det andre beholder du jo når du oppgraderer huset senere...

 

Ulempen med D40(x) er hvis du ønsker å bruke en god fastlinse som ikke har innebygget autofokusmotor, som f.eks Nikkor 50mm 1.8 som mange anbefaler. Men en slik kremlinse er jo fin å fokusere manuellt også da.

Du har jo Sigma sin 30mm 1.4 da, men den er 3x så dyr...

Lenke til kommentar

Har du vurdert Canon 40D?

 

Det skal visst være veldig, veldig bra - ifølge testene, og det koster ikke så mye , bare 9000kr på billigste nettbutikk nå.

 

Det er et GODT hakk opp fra D80.

 

Kjøp deg noe brukt optikk, så har du en kongeløsning!

 

(Jeg kjøpte forresten Nikon D80 selv i forrige uke pga pris, fikk det nytt for 6000kr på JapanPhoto. Angrer allerede litt på at det ikke ble 40D)...

Men som det allerede er blitt nevnt i denne tråden, mange av de gamle husene, D80, D200 etc, kommer til å falle i tiden fremover.

 

 

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar
Har du vurdert Canon 40D?

 

Det skal visst være veldig, veldig bra - ifølge testene, og det koster ikke så mye , bare 9000kr på billigste nettbutikk nå.

 

Det er et GODT hakk opp fra D80.

 

Kjøp deg noe brukt optikk, så har du en kongeløsning!

 

(Jeg kjøpte forresten Nikon D80 selv i forrige uke pga pris, fikk det nytt for 6000kr på JapanPhoto. Angrer allerede litt på at det ikke ble 40D)...

Men som det allerede er blitt nevnt i denne tråden, mange av de gamle husene, D80, D200 etc, kommer til å falle i tiden fremover.

 

 

mvh Thorstein Korsvold

 

Hei,

 

Som en liten kommentar til den evige Nikon/Canon-debatten, så er utvilsomt 40D et kjempebra kamera som muligens gir mest for penga for glade amatører pr. i dag - MEN - problemet med å velge Canon for amatører på budsjett er objektivutvalget for EF-S , i hvert fall dersom man ønsker å bruke original optikk. Nikon tilbyr et utvalg normal-zoomer i amatørsegmentet som er overlegne Canons 18-55 eler 17-85 i pris/ytelse , for meg ble dette utslagsgivende da jeg kjøpte mitt D70/18-70 for et par år siden. Canon tilbyr et utmerket 17-55mm 2.8 IS, men dette er relativt dyrt. Man bør vektlegge objektivvalg minst like mye som valg av selve kamerahuset.

 

hilsen Eirik

Lenke til kommentar

"Godt kamera, og med 18-70 kitobjektivet har du og ett objektiv som overgår de fleste i denne prisklassen. Ellers har det allt du trenger av automatikk, og det er avansert nokk til å lettvint overstyres manuellt, evt. gjøre allt manuellt. Sleng på en sb400 og ett greit uvfilter + ok snutebag og du klarer å holde budsjettet og har det meste man trenger. Trenger du mere tele, eller videre vidvinkel kan du vurdere å ta med ett objektiv ekstra, men hvis ikke holder 18-70-en lenge.

 

Selv er jeg veldig fornøyd med mitt D80, godt grep og plenty av funksjoner. Angrer nesten på at jeg valgte 18-135 - men av og til kan den ekstra alsidigheten være grei å ha."

 

Enig med med han her, på alt untatt det om SB-400, ubrukelig blitz, bruker heller popup blitzen... =)

Lenke til kommentar
Hei,

 

Som en liten kommentar til den evige Nikon/Canon-debatten, så er utvilsomt 40D et kjempebra kamera som muligens gir mest for penga for glade amatører pr. i dag - MEN - problemet med å velge Canon for amatører på budsjett er objektivutvalget for EF-S , i hvert fall dersom man ønsker å bruke original optikk. Nikon tilbyr et utvalg normal-zoomer i amatørsegmentet som er overlegne Canons 18-55 eler 17-85 i pris/ytelse , for meg ble dette utslagsgivende da jeg kjøpte mitt D70/18-70 for et par år siden. Canon tilbyr et utmerket 17-55mm 2.8 IS, men dette er relativt dyrt. Man bør vektlegge objektivvalg minst like mye som valg av selve kamerahuset.

 

hilsen Eirik

 

Du må jo ikkje kjøpe EF-s objektiv heller då. Det er jo ingen problemer å bruke EF-objektiv

Lenke til kommentar
Jeg kommer mest sannsynlig å kjøpe etpent brukt D200 om et par mnd, D300-planen er forskjøvet fram...

Jeg vil tro at du kommer til å bli fornøyd allikevel. Det blir jo en en del god del snadder i forhold til D50; bl.a. mulighet for å bruke eldre Nikon-optikk.

 

Tom

 

Hei,

 

Som en liten kommentar til den evige Nikon/Canon-debatten, så er utvilsomt 40D et kjempebra kamera som muligens gir mest for penga for glade amatører pr. i dag - MEN - problemet med å velge Canon for amatører på budsjett er objektivutvalget for EF-S , i hvert fall dersom man ønsker å bruke original optikk. Nikon tilbyr et utvalg normal-zoomer i amatørsegmentet som er overlegne Canons 18-55 eler 17-85 i pris/ytelse , for meg ble dette utslagsgivende da jeg kjøpte mitt D70/18-70 for et par år siden. Canon tilbyr et utmerket 17-55mm 2.8 IS, men dette er relativt dyrt. Man bør vektlegge objektivvalg minst like mye som valg av selve kamerahuset.

 

hilsen Eirik

 

Du må jo ikkje kjøpe EF-s objektiv heller då. Det er jo ingen problemer å bruke EF-objektiv

 

Det finnes også en del brukbar tredjeparts-optikk fra Sigma, Tamron og Tokina.

Lenke til kommentar

Jeg har også planer om et D80 i nærmeste framtid. Kjøper bare huset, sammen med en Tamron 17-50mm f/2.8. Lest mye om dette, og fått veldig gode tilbakemeldinger. Mye av bildekvaliteten ligger tross alt i optikken og ikke i huset, og derfor velger jeg D80, fremfor et Canon 40D som jeg tidligere hadde planer om. Et spørsmål til andre her på forumet. Vil det være smart av meg å kjøpe et Nikkor 50mm f/1.8 i tillegg til Tamron-zoomen, eller er dette bare smør på flesk? Tenker i så fall senere å kjøpe en Nikkor 85mm f/1.8, og tele og macro når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Jeg har også planer om et D80 i nærmeste framtid. Kjøper bare huset, sammen med en Tamron 17-50mm f/2.8. Lest mye om dette, og fått veldig gode tilbakemeldinger. Mye av bildekvaliteten ligger tross alt i optikken og ikke i huset, og derfor velger jeg D80, fremfor et Canon 40D som jeg tidligere hadde planer om. Et spørsmål til andre her på forumet. Vil det være smart av meg å kjøpe et Nikkor 50mm f/1.8 i tillegg til Tamron-zoomen, eller er dette bare smør på flesk? Tenker i så fall senere å kjøpe en Nikkor 85mm f/1.8, og tele og macro når den tid kommer.

 

Om brennevidden passer deg er det ikke smør på flesk... Det er et meget godt objektiv om du blender opp litt... (Jeg har lagt ut noen eksempelbilder på akkurat dett)

 

For meg blirbrennevidden verken fugl eller fisk, så jeg bruker den ikke mye... En 30mm eller 85mm hadde vært bedre for meg...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Bruker den foreløpig en god del, med det er fordi dette er maks tele på min mors 400D. Så det er litt vanskelig å avgjøre nå, da jeg ikke har noen form for større tele i baklomma forløpig. Men derfor tenker jeg også at en 85mm er smartere å kjøpe først, da jeg garantert kommer til å få bruk for den, hvis jeg f. eks har en tele på 100-200mm, og trenger et lite mellomrom mellom 50mm og 100mm ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...