Gå til innhold

Logikken i lysmålingen (350D)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kom til å tenke på en tråd jeg skulle starte i sommer. Det har seg sånn at jeg var på fototur, tok en hel haug med bilder. Plutselig fant jeg ut at jeg skulle prøve hvordan kameraet fungerte på automatikk-modus (for første gang faktisk). Det var kraftig sol, ettermiddag, sterkt lys og vann var motivet. Til min store overraskelse fikk jeg lukkertid 1/500 og f/22. Diffraksjon blir synlig når man runder f/13, og f/22 er jo skandaløst. Hva er problemet med å gå noen lukkertrinn opp, for å senke diffraksjonen man får ved f/22. ISO var 100. Hvorfor ikke 1/4000sek og f/8? (hvis jeg ikke har bommet totalt her, så vil det gi lik eksponering?) Jeg vet jo at lysmåleren er såpass "enkel" at den kun skal passe på at det er 18% grått i bildet, men hvorfor ikke velge raskere lukkertid for å få mindre blender?

 

Prøvde ved flere ulike anledninger, ulike vinkler, mot og ifra solen, men jeg fikk bare ikke lukkertiden raskere enn 1/500. Er Canons automatikk såpass dårlig? Har aldri brukt den før (bruker manuelle innstillinger enn blender/lukkerprioritet), men kunne aldri tenke meg at den skal være så utrolig "dum"..

 

Innspill, noen? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Kom til å tenke på en tråd jeg skulle starte i sommer. Det har seg sånn at jeg var på fototur, tok en hel haug med bilder. Plutselig fant jeg ut at jeg skulle prøve hvordan kameraet fungerte på automatikk-modus (for første gang faktisk). Det var kraftig sol, ettermiddag, sterkt lys og vann var motivet. Til min store overraskelse fikk jeg lukkertid 1/500 og f/22. Diffraksjon blir synlig når man runder f/13, og f/22 er jo skandaløst. Hva er problemet med å gå noen lukkertrinn opp, for å senke diffraksjonen man får ved f/22. ISO var 100. Hvorfor ikke 1/4000sek og f/8? (hvis jeg ikke har bommet totalt her, så vil det gi lik eksponering?) Jeg vet jo at lysmåleren er såpass "enkel" at den kun skal passe på at det er 18% grått i bildet, men hvorfor ikke velge raskere lukkertid for å få mindre blender?

 

Prøvde ved flere ulike anledninger, ulike vinkler, mot og ifra solen, men jeg fikk bare ikke lukkertiden raskere enn 1/500. Er Canons automatikk såpass dårlig? Har aldri brukt den før (bruker manuelle innstillinger enn blender/lukkerprioritet), men kunne aldri tenke meg at den skal være så utrolig "dum"..

 

Innspill, noen? :)

 

 

Jeg har lagt merke til det samme, kameraet vil helst ha lukkertiden ned til rundt 1/125s til 1/250s, og går ikke av veien for å bruke bittesmå blendere.

Det har jo ikke noe med lysmålingen, men hvordan kameraet er programmert.

 

Kameraet vil nok prioritere annerledes om man setter det på sports-programmet.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde nettopp det samme på Nikonene mine. Satte kameraene i P (det eneste full-auto programmet på D200) og høy ISO, og spotmålte lyset på en halogenpære med en 50/1.8 og en 18-70.

 

Resultatene var bedre - man lå og vakte rundt f/11-13 og lukkertider på rundt 1/640, men jekket jeg opp ISOen mer endte jeg rundt f/20 med lukkertider på mellom 1/1250 og 1/1600. Ikke helt bra.

 

Som erlingba påpeker, så er ikke dette en svakhet ved lysmålingen, men ved programautomatikken. Underlig valg fra Canon, men heller ikke Nikon er knallbra. F/22 er en sikker måte å få uskarpe bilder på.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg har fundert litt over dette. Canons valg er forsåvidt helt uforklarlig - det er bare borti natta, så der kan jeg ikke forstå at det er noen "filosofi" ute og går.

 

Nikonene oppførte seg noe bedre (f/13 og 1/640 må sies å være et helt kurant valg for program auto), og jeg kan tenke meg at logikken er at siden P kan "shiftes" (vri på kommandohjulet, så vil P velge enten å prioritere lukkertider eller blender avhengig av hvilken vei du vrir - jo mer du vrir, jo mer blir én side prioritert), så er det greit å velge en eksponering som ligger litt "midt i" både på lukker og blender. Jeg brukte mye P på D70'en før, og normalt lå jeg da på blendere mellom 5.6 og 11, og helt greie lukkertider. Ok valg, som viser at automatikken vet at det er lurt å blende ned et par steg, men ikke mer.

 

Lysforholdene med å punktmåle på en halogenpære er jo litt spesielle. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm, jeg prøvde nettopp med 20D'n min..

Fokuserte i P mot sola (er i Uruguay og her er det fint vær :tease: )

 

20D'n nekta å gå over f/16 v 1/4000. Litt i og rundt solen varierte den mellom f/11 - f/14, med, som sagt, f/16 som høyeste. Nå klarer jo 20D'n 1/8000 på korteste lukkertid mot 350D'ns 1/4000 (hvis jeg ikke husker helt feil).

 

Hvorfor 350D'n oppfører seg så forskjellig mot 20D'n har jeg ikke forklaring på.

Jeg har siste firmware 2.0.3 på kameraet mitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...