Gå til innhold

Lære om PLS programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standarden du burde følge er IEC 61131-3 den definerer noen språk som du burde ha kjenskap til og disse har man muligheten til å bruke i de fleste PLSer i europa, det var språk etter IEC 61131-3 som vi hadde på skolen.

 

men som Frysning sier så er det variasjon fra produsent til produsent (programmer og litt til)

 

Jeg vet ikke om noen sider, men du kan jo prøve deg litt på wikipedia IEC_61131-3

 

lykke til

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

PLS egner seg godt il prøve feile metoden. Vet ikke hva du kan fra før, men personlig mener jeg man bør ha en liten bakgrunnskunnskap til digitale begreper som OR NOR AND osv. Har du dette anbefaler jeg bare å sette deg ned med en pls noen releer brytere og lamper. Derfra lærer du mye og kunnskapen du får av å klare å styre dette kan brukes til mye, og du kan lage "kompliserte" systemer, med enkle program funksjoner. PLS kan nesten brukes til alt, finnes utallige moduler, er du interesert i dette har produsenten av modulene ofte gode hjelpe dokumenter, med eksempler osv.

 

PLS er ikke noe man kan leses opp til, her er det prøving og feiling og copy and paste som gjelder.

Lenke til kommentar

Så sant som du kan få sagt det =) PLS er prøving og feiling. Har du lyst å prøve deg på noe enkelt, så har Moeller et ganske enkelt program for sine PLSèr inkl simulator. Du får søke litt så kanskje du finner en fullversjon/demo/prøveversjon. vet ikke hva de selv legger ut.

Lenke til kommentar

I forbindelse med kjøp av Omron PLS fikk jeg tilbud om gratis programeringskurs. Dette gjøres vel fordi at jeg da neste gang "selvfølgelig" vil velge og kjøpe PLS fra en leverandør som jeg kjenner og ikke minst snakke om dems produkter. Så, det kan nok hende du kan få ganske grunnlegende kursing fra div. leverandører hvis du ønsker dette.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Men samtidig spørs det veldig hva enn skal. Går du skole og skal bli automatiker ol. så anbefaler jeg på det sterkeste å kose deg med Mitsubishi FX eller Siemens sitt programeringsprogram. Er heftige saker, men enn lærer virkelig mye av det og det er utrolig lærerikt.

 

Men er enn helt i begynnelsesfasen anbefaler jeg noe så enkelt som Moeller sitt.

Lenke til kommentar
Men samtidig spørs det veldig hva enn skal. Går du skole og skal bli automatiker ol. så anbefaler jeg på det sterkeste å kose deg med Mitsubishi FX eller Siemens sitt programeringsprogram. Er heftige saker, men enn lærer virkelig mye av det og det er utrolig lærerikt.

 

Men er enn helt i begynnelsesfasen anbefaler jeg noe så enkelt som Moeller sitt.

 

 

Kjenner ikke til så mange forskjellige, men har brukt siemens litt og mitsubishi FX mye. Jeg vil også derfor anbefale FX'ene, synes disse er lette og forstå og synes det er relativt enkelt å sette seg inn i moduler osv.

Men igjen spørs helt hva du vil og hvor du vil... en annen ting er jo at det ikke er som å velge mellom java og pearl: Kan du den ene får du til den andre.

 

Om jeg skulle anbefalt deg noe ville det vært en Mitsubishi FX2N 8 I/O 24V. Der har du noe fint å starte med, senere kan du bygge ut med AD/DA moduler som er MEGET enkle i bruk. Om du vil lage noe fancy kan du kjøpe et lite touchpanel som kan fungere om operatørpanel til PLS, også dette er relativt enkelt og krever ikke så veldig store kunnskaper. Mulighetene er mange her! Men slikt koster dessverre:/

Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig med deg ;) FX er veldig bra! Her er det jeg mener piratvare er ok. For folk som vil utforske og egentlig ikke får egen nytte av det annet enn kunnskap som bedrifter senere kan høste fruktene av. Er det kommersiell nytte i det derimot, skal det kjøpes lisens. Synes AutoDesk sitt student program fungerer veldig bra på det punktet!

Lenke til kommentar

Joda lisensen er jo en ting.. Jeg mener nå man trenger en PLS også for å lære noe. Og kjøper man PLS så finnes det ofte mange pakkeløsninger med lisens, paneler, moduler, kabler osv. Selv om enkelte programmer har simuleringsmuligheter, synes jeg ikke det kan sammenliges med å programmere en PLS. Desuten er det sinnsykt gøy å leke med:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skall du lære deg å programere ein pls så ville eg ha lastet ned zeliosoft som er eit gratis program der du kan teikna simulere programma din og se om dei fungerer som dei skall. Vis du i tilleg har lyst på prøve programet i realiteten kan du kjøpe ein zelio pls. denne er ein av di billigere plser på markede og blant di mest brukervenlige.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

For de som er interessert i Omrons supportside.

Gå inn på www.myomron.com, lag konto og logg på. Der får dere tilgang til alt av omrons support materiell.

På den norske siden finner dere blant annet kom-igang-hefte for nybegynnere. En trenger ikke ha omron software for å forstå hva det går ut på, men en fordel er det jo. Omrons software er licensbasert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...