Gå til innhold

Hva syns du om USA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor det?

 

Fordi det er barnslig, generaliserende og unødvendig.

 

Så det er ikke det unødvendig å generalisere en yttringsmening før du har hørt begrunnelsen?

Synes det er en smule barnslig og billig...

 

Det er en smule barnslig og billig å si at noe suger og ikke oppgi forklaring. Dette er diskusjon.no og ikke meningsytring.no og dermed synes jeg det er fair å pålegge noen å argumentere for sin påstand, ihvertfall i denne graden der han tar en nasjon på 300+ millioner mennesker under en kam.

 

Venter spent på en begrunnelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og der kom vårt forums eget "Dawkins"-utsagn.

Hva i all verden har Dawkins med saken å gjøre?

 

Dawkins var plassert i ". Forumets tråddødarargument er å slenge ut påstander om at motparten er "raddis".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Og der kom vårt forums eget "Dawkins"-utsagn.

Hva i all verden har Dawkins med saken å gjøre?

 

Dawkins var plassert i ". Forumets tråddødarargument er å slenge ut påstander om at motparten er "raddis".

Og hva betyr det? Jeg skjønner fortsatt ikke hva det har med Dawkins å gjøre.

 

 

Sett på maken? Jeg har hatt et drypp, eller sannsynligvis en liten serie med drypp. Navnet er jo Goodwin.

:blush:

Lenke til kommentar

Jeg er vel over gjennomsnittet fan av USA, uten at beundringen min blir overdrevet nesegrus. Har reist der en del og har gode venner der.

 

Noen aspekter jeg liker med det amerikanske samfunnet:

 

1 Demokratisk sinnelag. Det er ikke bare politikere stiller til valg i USA, men også sheriffer, rådmenn, embedsmenn, dommere og så videre. De fleste ledere av offentlige institusjoner velges og det er mye fokus (i media bl.a.) på disse valgene. De har ikke parlamentarisme, men velger sin regjering direkte. Det er et enormt fokus på primærvalgene. I realiteten er det sant at det bare er 2 partier som kan vinne valgene i USA, men disse partiene har et enormt "spenn". I så måte kan to regjeringer fra samme parti være som natt og dag.

 

Og har vi i Norge, f. eks., mer enn to reelle valg? Rødgrønt eller en borgerlig koalisjon eller ... hva da?

 

2 Folk er svært høflig og imøtekommende.

 

4 Innstillingen til "frihet" er omfattende; i USA er frihet en verdi i seg selv. Her for eksempel den utskjelte våpenloven, hvor amerikanere vurderer friheten til å kunne eie våpen viktigere enn tryggheten ved en streng våpenlov. Eller friheten til å disponere sine egne penger som man vil heller enn universiell velferd.

 

5 Desentralisering. Mange lover er bestemt på delstatsnivå, noe som gir et stort mangfold innenfor samme land. Se på for eksempel kontrasten mellom Las Vegas og Salt Lake City.

Lenke til kommentar
Sett på maken? Jeg har hatt et drypp, eller sannsynligvis en liten serie med drypp. Navnet er jo Goodwin.:blush:

Hva har dette med Goodwin å gjøre?

Tipper det er Godwins lov:

 

As an online discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one.

 

Som vel generaliseres litt, slik som i "Som en online diskusjon blir lengre, går sannsynligheten for en sammenligning med ekstremister av noe slag til en."

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar
4 Innstillingen til "frihet" er omfattende; i USA er frihet en verdi i seg selv. Her for eksempel den utskjelte våpenloven, hvor amerikanere vurderer friheten til å kunne eie våpen viktigere enn tryggheten ved en streng våpenlov. Eller friheten til å disponere sine egne penger som man vil heller enn universiell velferd.

Slik at du vet det så har du større frihet i Norge.

Lenke til kommentar
4 Innstillingen til "frihet" er omfattende; i USA er frihet en verdi i seg selv. Her for eksempel den utskjelte våpenloven, hvor amerikanere vurderer friheten til å kunne eie våpen viktigere enn tryggheten ved en streng våpenlov. Eller friheten til å disponere sine egne penger som man vil heller enn universiell velferd.

Slik at du vet det så har du større frihet i Norge.

 

Dette er virkelig sant, snakker av erfaring.

Lenke til kommentar

usa er et dobbelmorals land, der grunn loven er helt på tryne.

husker ikke helt vilken paragraf det var men i føle grunnloven kan du ha våpen som "beskytelse", setter du dette på spisen kan du ha en atom bombe i bakhagen :D

 

og så har vi jo de straffe dømte, 300 i fengsel, 4 livstids dommer og så slenger vi på med 2 henretelser :love:

personelig har usa gått forlangt og er ikke et land jeg ville ha bodd i, grunnen til dette er at så og si alle i hele usa har et våpen og jeg ville derfor ikke helt stolt på om naboen min ville ha skutt meg, det er vel derfor de er så paranoid.

 

og en ting ti jeg vil tilføye, du må betale får å være på sykehuset :cry: , var jeg en fatig liten promp og ble skutt hadde jeg ikke hat råd til å dra på sykehuset dermed ville jeg ha død

Lenke til kommentar
usa er et dobbelmorals land, der grunn loven er helt på tryne.

husker ikke helt vilken paragraf det var men i føle grunnloven kan du ha våpen som "beskytelse", setter du dette på spisen kan du ha en atom bombe i bakhagen :D

Atombombe i bakhagen ja. Du vet at kjernefysiske våpen er ulovlig i USA?

Men ja, du har lov til å ha våpen i USA, dog ikke alle for lov til dette. Det er faktisk ikke så enkelt å få tak i lovlige våpen som du tror.

 

og så har vi jo de straffe dømte, 300 i fengsel, 4 livstids dommer og så slenger vi på med 2 henretelser :love:

personelig har usa gått forlangt og er ikke et land jeg ville ha bodd i, grunnen til dette er at så og si alle i hele usa har et våpen og jeg ville derfor ikke helt stolt på om naboen min ville ha skutt meg, det er vel derfor de er så paranoid.

Jøss, finnes det bare 300 i fengsel? Mindre enn i Norge jo!

Si meg, hvem er det som er paranoid? Naboen med et håndvåpen, eller du som tror at naboen kommer til å skyte deg fordi han har et våpen?

 

Og forresten, jeg har en jaktrifle i mitt hjem her i Norge. Burde naboene mine føle seg utrygge?

 

og en ting ti jeg vil tilføye, du må betale får å være på sykehuset :cry: , var jeg en fatig liten promp og ble skutt hadde jeg ikke hat råd til å dra på sykehuset dermed ville jeg ha død

Jeg er enig i at det er dumt at du må betale for sykehuset HVIS du ikke har forsikring, men jeg tror ikke du skal bekymre deg over å bli skutt hele tiden. :roll:

Lenke til kommentar
usa er et dobbelmorals land, der grunn loven er helt på tryne.

husker ikke helt vilken paragraf det var men i føle grunnloven kan du ha våpen som "beskytelse", setter du dette på spisen kan du ha en atom bombe i bakhagen :D

Hvor er dobbeltmoralen her?

 

og en ting ti jeg vil tilføye, du må betale får å være på sykehuset :cry: , var jeg en fatig liten promp og ble skutt hadde jeg ikke hat råd til å dra på sykehuset dermed ville jeg ha død

Nå må du betale for å være på sykehuset her i Norge også. Det er bare finansiert via skatten.

Lenke til kommentar
usa er et dobbelmorals land, der grunn loven er helt på tryne.

husker ikke helt vilken paragraf det var men i føle grunnloven kan du ha våpen som "beskytelse", setter du dette på spisen kan du ha en atom bombe i bakhagen :D

 

En atombombe setter nasjonal sikkerhet i fare, et håndvåpen gjør ikke det.

 

Det er faktisk ikke så enkelt å få tak i lovlige våpen som du tror.

 

Mhm. Problemet er bare det at det er like lett å få tak i våpen ulovlig, uansett hvordan våpenlovene er. Våpenlover fjerner bare folks mulighet til å beskytte seg selv, en kjeltring som vil ha et våpen får tak i det uansett. Det er som DRM, [stort sett] bare de som følger loven får konsekvensene.

 

Virginia tech f. eks.: Tenk hvor mange liv som kunne blitt spart hvis noen av elevene kunne ha skutt tilbake.

 

og en ting ti jeg vil tilføye, du må betale får å være på sykehuset :cry: , var jeg en fatig liten promp og ble skutt hadde jeg ikke hat råd til å dra på sykehuset dermed ville jeg ha død

Nå må du betale for å være på sykehuset her i Norge også. Det er bare finansiert via skatten.

 

Word :yes:

 

 

Og hva jeg synes om USA:

 

Det er et flott land med en tragisk regjering. Kjenner flere derfra, har vært der en del ganger og jeg kommer godt overens med folk der. Har lyst til å studere der, og muligens bo der.

 

Liker ikke denne trenden med å dømme et folk basert på folkets regjering, og det gjelder alle tilfeller av slikt, ikke bare USA.

 

EDIT: Hvorfor fungerer bare navn i det første sitatet? Vel vel:

Sitat 1: ole_marius

Sitat 2: Ustedalen

Sitat 3: Pricks

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...