Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høyfrekvent pipelyd fra kabinettet


Anbefalte innlegg

For noen dager siden begynnte det å komme en høyfrekvent pipelyd fra kabinettet. Den går hele tiden selvom pc-en er avslått også. Eneste som kan stoppe den er å slå av strømmen til strømforsyninga. Etter noen tester med kabinettet og trekke ut kontakter osv. så tror jeg det kommer fra strømforsyninga men er ikke helt 100% sikker fordi det er vansklig å finne lyden når den er så høyfrekvent.

 

Dette kan kanskje ha noe sammenheng? (hvis noen vet svar på de under så si ifra der også)

På ca. samme tid som dette startet, sluttet de vanlige kontaktene til keyboard og mus å fungere. Måtte plugge de i USB istedenfor.

I tillegg så kommer ikke den "startspipen" noen ganger når jeg starter pc-en og det kommer ikke noe bilde.

OG det går ikke ann å slå av pc-en med Start->Turn Off Computer->Turn Off. Det skjer absolutt ingenting da. Så prøvde jeg en stund med Start->Run...->shutdown -s, men jeg tror også dette sluttet å funke.

 

Noen som vet hvordan jeg kan fikse noe av dette? Jeg har ingen anelse om hva noe av dette skyldes.

 

Takk for alle svar,

Bare kom med spørsmål om det er noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsatt at du ikke har endret noe på maskinvaren, og at kjøleløsningene er rengjort og fungerer som de skal, så virker det som om du har ett maskinvare problem.

 

Piping i komponenter forekommer rett som det er, og normalt bare bytter man deler til pipen er borte.

 

Hvis tastatur ikke fungerer over ps2 og strømforsyningen piper, vil jeg tippe at problemet ligger i hk eller psu. Har du forsøkt uten tast og mus? Har du forsøkt med default settings i bios?

 

Jeg hadde ett 6200 skjermkort som fikk strømforsyningen til å pipe. Bytte av skjermkort fikset problemet. Lyden kommer ikke alltid fra komponentet som har feilen.

Lenke til kommentar

PSU-en fulgte med kabinettet og det står "Antec SmartPower 450" på den.

Er ikke helt sikker på hva som er merket, Antec kanskje?

Nå har jeg hatt denne pc-en i ca 2 år uten denne pipelyden. De må vel ha skjedd ett eller annet. Delene er kanskje gamle og slitte på en eller annen måte?

Men det at alle disse feilene kom samtidig tyder vel på at det kanskje er noe felles problem?

Lenke til kommentar
PSU-en fulgte med kabinettet og det står "Antec SmartPower 450" på den.

Er ikke helt sikker på hva som er merket, Antec kanskje?

Nå har jeg hatt denne pc-en i ca 2 år uten denne pipelyden. De må vel ha skjedd ett eller annet. Delene er kanskje gamle og slitte på en eller annen måte?

Men det at alle disse feilene kom samtidig tyder vel på at det kanskje er noe felles problem?

 

Tja, jeg setter en finger på psuen jeg.

Om delene har ymse kondensatorer så er det godt mulig at dette er noe av hovedårsaken til det, det går ann å skifte disse ut men da må du vite hvilke pluss ha kunnskap nok, anbefaler heller litt mer feilsøking og eventuelt bytt ut psu.

Lenke til kommentar
Koble hovedkortet fra PSU. Piper det fortsatt er det PSU som er defekt/svakhet.

Slutter pipingen, er det sannsynligvis hovedkortet.

 

Testa det, og pipingen fortsatte.

Hovedkortet burde vel ikke lage lyd når den er avslått uansett?

 

Kanskje det bare er ny PSU som er tingen? Men syntes de burde vare litt lenger enn to år.

Lenke til kommentar
Koble hovedkortet fra PSU. Piper det fortsatt er det PSU som er defekt/svakhet.

Slutter pipingen, er det sannsynligvis hovedkortet.

 

Testa det, og pipingen fortsatte.

Hovedkortet burde vel ikke lage lyd når den er avslått uansett?

 

Kanskje det bare er ny PSU som er tingen? Men syntes de burde vare litt lenger enn to år.

 

Hvis den ikke er fem år gammel, kan du reklamere på den hvis du har kjøpt den som forbruker skjøp.

 

Dette med å frakoble hovedkortet, hva mener dere med det? Har dere startet opp PSUen ved å kortsultte oppstart ledningene? Er det i noe annet koblet til PSUen, kan feilen like gjerne ligge der.

 

Pipelyder kan oppstå grunnet likestrøm lekasje fra andre enheter på strømnettet. Det siste jeg hørte pipelyder fra var en tipp top moderne dimmer til en taklampe. Før det var det en mor-datter lampe.

 

Hvis PSU piper, men alt som er koblet til den er strømkontakten og en PSU oppstarter, er den trolig kaputsk. Det er ikke sikkert, da feilen kan ligge i strømnettet og ligger kanskje i en billig lampe. Har du mulighet burde du teste enheten på flere strøm kurser.

 

Etter endel hendelser av pipelyder har jeg erfart at den egentlige årsaken ofte ligger helt andre steder en der pipelyden kommer fra. La oss håpe at du slipper unna med en defekt psu.

Lenke til kommentar

Pc-en piper selvom den er avslått, så da jeg tok ut ledningen bra PSU til HK og det fortsatt pep så er vel det ett tegn på at det ikke er HK ihvertfall.

Pipinga er ikke fra en lampe eller noe siden den stopper hvis jeg trekker ut kontakten til PSU eller slår den av.

Når den stopper høres det nesten ut som en vifte eller noe, den blir liksom svakere og dypere før den forsvinner helt.

Noen flere tester jeg kan gjøre Frode? (virka som du hadde greie på dette ;) )

Lenke til kommentar
Pc-en piper selvom den er avslått, så da jeg tok ut ledningen bra PSU til HK og det fortsatt pep så er vel det ett tegn på at det ikke er HK ihvertfall.

Pipinga er ikke fra en lampe eller noe siden den stopper hvis jeg trekker ut kontakten til PSU eller slår den av.

Når den stopper høres det nesten ut som en vifte eller noe, den blir liksom svakere og dypere før den forsvinner helt.

Noen flere tester jeg kan gjøre Frode? (virka som du hadde greie på dette ;) )

 

Hvis jeg forstår deg rett så piper maskinen selv når den er avslått, men strømmen er tilkoblet og hovedbryter på psu står på.

 

Du har forsøkt å trekke ut hovedkort kontakten når maskinen står avslått, men med hovedbryter på, og det piper fremdeles.

 

Slik jeg forstår deg er det dit du har kommet.

 

Jeg vill koblet fra ALLE komonenter i maskinen, en for en, som er koblet til strømforsyningen, i avslått tilstand.

 

Det er fult mulig at pipingen forsvinner mens du kobler fra komponentene, og da finner du jo ut hvilket komponent som ikke liker strømforsyningen.

 

Hvis ingen av ledningene fra strømforsynignen er er tilkoblet noen ting, selvfølgelig er stømmen koblet til og hovedbryteren på stømforsyningen er på, og det piper fremdeles er situasjon trolig:

 

1. Du har defekt psu. Det er mest trolig.

2. Det er signaler i strømnettet som generer problemer i psu. Dette er ett sjeldent problem, men det forekommer. De færreste gidder å sjekke dette da det neppe er tilfellet.

 

I det siste tilfellet, er det bare å teste strømforsyningen på en annen strømkurs (ikke samme faser, dvs. at du må ha trefaset hovedsikring) eller i ett annet hjem. Piper det der også kan du glemme at feilen ligger i strømnettet. Da må feilen ligge i psu alene.

 

Du har da eliminert alle andre muligheter.

 

Lykke til!

 

PS! Kan du ikke reklamere til butikken du kjøpte den fra?

Lenke til kommentar
1. Du har defekt psu. Det er mest trolig.

'Defekt' kan jo være et diskusjonstema. Det er tvilsomt at det er en funksjonsfeil, men ingen tvil om at det er et irritasjonsmoment.

Du har ett poeng her.

 

Noe er i alle fall defekt, men det trenger ikke påvirke funksjonen av strømforsyningen.

 

Siden lydene ikke var der når enheten var ny, er noe helt klart blitt defekt inne i enheten.

 

Personlig ville jeg aldri benyttet en psu jeg ikke stolte på, da feil i en psu er livsfarlig. Pipelyder tyder på konstruksjonsfeil eller defekte komponenter, så den ville jeg ikke brukt.

Lenke til kommentar

Da skal jeg få testa litt til å sjekke om det er PSU-en eller ikke.

Men det er ganske mange andre problemer med pc-en også, så kanskje jeg må oppgradere alt.

Noen som vet hva som skyldes de andre problemene?

Tenker på:

"På ca. samme tid som dette startet, sluttet de vanlige kontaktene til keyboard og mus å fungere. Måtte plugge de i USB istedenfor.

I tillegg så kommer ikke den "startspipen" noen ganger når jeg starter pc-en og det kommer ikke noe bilde.

OG det går ikke ann å slå av pc-en med Start->Turn Off Computer->Turn Off. Det skjer absolutt ingenting da. Så prøvde jeg en stund med Start->Run...->shutdown -s, men jeg tror også dette sluttet å funke."

Lenke til kommentar

Uff uff uff...

Jeg som nettopp har kjøpt en 32" tv, og skal spare til bil.

Dette ser ikke lyst ut :p

Får vel bare kjøpe noe billig noe, det skal jo ikke mye til for å slå:

Geforce 6800

1GB RAM

AMD 64 3500+

(vet ikke hovedkortet)

Men tror dere jeg kan skaffe bedre enn disse for under 3000kr? eller må jeg opp i kanskje 5000kr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...