Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff - Mc kjøring uten lappen?


Mauro

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på hva straffen for å bli tatt på en tung mc, eller mellomtung sykkel uten å ha førerkort for denne klassen?

 

Hvordan er straffen tilforhold om man blir tatt på en cross som ikke er registrerbar? (bane sykkel)

 

Går det ut over billappen om man blir tatt på tung mc uten lappen for kjøretøyet?

 

Som noen kanskje skjønner, så lurer jeg på om det kunne vært greit å kjøre mc i vinter. (3 mnd)

 

Mvh Mauro :)

 

Edit: Ser at denne heller skulle ligget i MC forumet. Beklager. :)

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er ikke straffen som er verst hvis du blir tatt med manglende førerkort. Derimot er regres kravene fra forsikringsselskap som du burde være mest redd for.

 

Skjer det en skade og du ikke har gyldig førerkort eller kjøretøy som ikke er godkjent for bruk på vei, vil du arantert få regress fra forsikringsselskapet. Invidualiserer du en person, kan beløpene fort komme opp i mange millioner kroner. Dette er beløp som forsikringselskapet vil kreve deg for via regress reglene, slik at du risikerer å bli gjeldsslave gjennom hele ditt liv.

Lenke til kommentar
Vel, det er ikke straffen som er verst hvis du blir tatt med manglende førerkort. Derimot er regres kravene fra forsikringsselskap som du burde være mest redd for.

 

Skjer det en skade og du ikke har gyldig førerkort eller kjøretøy som ikke er godkjent for bruk på vei, vil du arantert få regress fra forsikringsselskapet. Invidualiserer du en person, kan beløpene fort komme opp i mange millioner kroner. Dette er beløp som forsikringselskapet vil kreve deg for via regress reglene, slik at du risikerer å bli gjeldsslave gjennom hele ditt liv.

Så klart vet jeg om dette. Fikk ikke svar på noen av spørsmålene mine, dessverre. :ermm:

Lenke til kommentar

Du etterspørr informajon om en event. reaksjon rundt et event. framtidig lovbrudd fra din side, altså en overtredelse som skjer ved fullt overlegg. Slike tin kommer jeg nok ikke til å svare på ogg håper at ingen andre gjør det heller.

 

Man skal ikke etter min mening på noe om helst måte oppfordre til å bryte lovverket.

Lenke til kommentar
Du etterspørr informajon om en event. reaksjon rundt et event. framtidig lovbrudd fra din side, altså en overtredelse som skjer ved fullt overlegg. Slike tin kommer jeg nok ikke til å svare på ogg håper at ingen andre gjør det heller.

 

Man skal ikke etter min mening på noe om helst måte oppfordre til å bryte lovverket.

 

Det er på ingen måte oppfordring til å bryte lovverket. Tvert om. Hvis han ser/får høre hvor ille straffen er, hindrer dette at han bare prøver det ut og ser hva som skjer.

 

Jeg regner med du får utsettelse på førerkortet (bil) og en saftig bot på et par lapper.

Lenke til kommentar

Kun 2000 i bot for å kjøre et uregistrert kjøretøy på veien (har selv fått det); cross, banesykler o.l.

 

Er nesten verdt å kjøre uregga moped på veien og har økt sjanse å stikke fra purken, enn å bli tatt for trimming. Men det som suger er at man får purken etter seg oftere, men rimelig lett å stikke av. Da kan man kjøre med trim og hele pakka uten å bli tatt for det samtidig.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Jeg ble tatt for å kjøre et uregistrert kjøretøy, og bare for å påpeke det; det finnes ikke en lapp til uregistrerte kjøretøy. Dermed vil du ikke få sperrefrist eller noe slikt, kun en bot på 2000 kr.

 

Hm! O_O

 

Da er det jo verdt å kjøre uregistrert med et faket skilt da. Lappen koster jo bortimot 15000.

Men selvfølgelig. Du har hverken rettigheter eller forsikring :roll:

Lenke til kommentar
Jeg ble tatt for å kjøre et uregistrert kjøretøy, og bare for å påpeke det; det finnes ikke en lapp til uregistrerte kjøretøy. Dermed vil du ikke få sperrefrist eller noe slikt, kun en bot på 2000 kr.

 

Hm! O_O

 

Da er det jo verdt å kjøre uregistrert med et faket skilt da. Lappen koster jo bortimot 15000.

Men selvfølgelig. Du har hverken rettigheter eller forsikring :roll:

Flask skilt er farlig. :) Dokumentforfalskning.

Lenke til kommentar
Jeg ble tatt for å kjøre et uregistrert kjøretøy, og bare for å påpeke det; det finnes ikke en lapp til uregistrerte kjøretøy. Dermed vil du ikke få sperrefrist eller noe slikt, kun en bot på 2000 kr.

 

Så du mener altså at fordi kjøretøyet du kjører er uregistrert, så gjelder liksom ikke førerkortkravene for den kjøretøygruppa det tilhører? Lappen for uregistrert mc/moped/bil/whatever er akkurat den samme som for en registrert tilsvarende, og førerkortkravene gjelder nok uansett om kjøretøyet er registrert eller ikke... Kjører du (1) uregistrert kjøretøy og (2) uten lappen for kjøretøyklassen, har du nok gjort deg skyldig i to forskjellige lovbrudd. Kjører du derimot et registrert kjøretøy uten lappen, har du "bare" brutt en lov... Om du ikke hadde førerkort den gangen du ble tatt, og slapp unna med bot for bare det andre forholdet, så har du vært uforskammet heldig!

Lenke til kommentar
registrert[/b] kjøretøy uten lappen, har du "bare" brutt en lov... Om du ikke hadde førerkort den gangen du ble tatt, og slapp unna med bot for bare det andre forholdet, så har du vært uforskammet heldig!

Feil. Hvordan vil du klassifisere en crosssykkel? Eller hva med sparkesykkel med bensinmotor? Hva med en banesykkel? Man kan verken vite hvilken klasse av kjøretøyegruppen til ville tilhørt. En bansykkel er sannsynligvis en MC ja, men man vil aldri vite om den skal være tung eller mellomtung, rett og slett fordi den ikke vil være godtkjent i det hele tatt for veibruk. Samme gjelder for crossykkel eller evt. ATV. Dermed kan de ikke kjøre forskjell på registrerbare kjøretøy og uregistrerbare kjøretøy. Jeg ble selv tatt på en crosssykkel på vei, og det var helt standard å gi 2000 kr i bot for uregistrerte kjøretøy, akkurat som det er standard å gi 4200 kr i trimbot for moped.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
registrert[/b] kjøretøy uten lappen, har du "bare" brutt en lov... Om du ikke hadde førerkort den gangen du ble tatt, og slapp unna med bot for bare det andre forholdet, så har du vært uforskammet heldig!

Feil. Hvordan vil du klassifisere en crosssykkel? Eller hva med sparkesykkel med bensinmotor? Hva med en banesykkel? Man kan verken vite hvilken klasse av kjøretøyegruppen til ville tilhørt. En bansykkel er sannsynligvis en MC ja, men man vil aldri vite om den skal være tung eller mellomtung, rett og slett fordi den ikke vil være godtkjent i det hele tatt for veibruk. Samme gjelder for crossykkel eller evt. ATV. Dermed kan de ikke kjøre forskjell på registrerbare kjøretøy og uregistrerbare kjøretøy. Jeg ble selv tatt på en crosssykkel på vei, og det var helt standard å gi 2000 kr i bot for uregistrerte kjøretøy, akkurat som det er standard å gi 4200 kr i trimbot for moped.

 

Ved nærmere finlesing av førerkortforskriften har du nok rett, så lenge det dreier seg om motorsykkel eller moped. I førerkortforskriftens §2-2 er nemlig begrepet "motorsykkel" definert som "Motorvogn registrert som motorsykkel, i henhold til kjøretøyforskriften eller som er registrert som motorsykkel i henhold til tidligere forskrifter om kjøretøy." Et kjøretøy som åpenbart er registreringspliktig som motorsykkel, men ikke er registrert, er derfor ikke å anse som motorsykkel i førerkortsammenheng...

 

Merk at dette kun gjelder motorsykkel og moped. Er det en bil som er uregistrert, så gjelder definisjonene i kjøretøyforskriften, og da er det ikke lenger noe slikt smutthull som nevnt over. Husk det til den gangen du overveier å kjøre uregistrert bil, og tror du ikke kommer til å bli straffet (med bot/sperrefrist) for å kjøre uten førerkort..

 

Å finne ut hvilken kjøretøygruppe og underklasse et kjøretøy tilhører er relativt enkelt, man ser enten i vognkortet, om det er registrert, eller ved å lese definisjonene i (1) førerkortforskriften, som kan henvise til (2) kjøretøyforskriften.

 

Om motorsykkel/crossykkel/banesykkel/"whatever tohjulet kjøretøy >6km/t som ikke er moped" skal være lett, mellomtung eller tung, kommer kun an på motoreffekten, og man trenger ikke nødvendigvis lese i vognkortet for å finne ut denne, det kan måles, eller man kan legge produsentens opplysninger til grunn. Men her var det som sagt et behendig smutthull i førerkortforskriften, hvor en åpenbart registreringspliktig motorsykkel som ikke er registrert, likevel ikke er å anse som motorsykkel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...