Gå til innhold

Linse eller objektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var inne på en norsk nettbutikk som selger data og fotoutstyr. Jeg tittet inne på foto-menyen deres, og fant ikke noen objektiver. Derimot var det noe der som het linser.

Jeg meldte fra om den "feilen" og fikk da følgende svar:

Hei
Grunnet strategiske valg vil dette menyvalget bli hetende linser. 
Ha en fin dag

Jeg vet ikke om noen bryr seg veldig om det(, Selv om det virker sånn på mange av postene som klager over at folk har skrevet linse istedenfor objektiv,) Men jeg skriver det likevel.

Men når det heter objektiv, så bør det vel selges som objektiv. Eller kanskje de selger det som byggesett, og da er det jo klart at det skal hete linser. :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig de har foretatt en markedsundersøkelse og funnet ut at de får inn mer penger i kassa av de som tror det heter linser enn fra de som vet det heter objektiver?

Hvilken butikk var det? Lyst til å si ifra jeg også...

Skrevet

Er det de som kaller de objektiv eller de som kaller det linse som er i målgruppen for speilreflekskamera :p?

Foresten så var det ps.no , tidligere psdata.

Skrevet

De aller fleste "mennene i gata" sier "linser" når de mener objektiver. Det er derfor lettere for en uerfaren kunde å finne frem til objektivene om menyvalget heter det samme som de faktisk kaller gjenstanden. De mer erfarne, vet at linser betyr objektiver blant de mindre erfarne, og finner derfor like lett frem som om menyvalget hadde vært "objektiver".

Tror nok det er det de har tenkt. Hender selv jeg sier linser til kunder, som jeg ser for meg kan stusse litt om jeg sier objektiver i stedet (de har da selvsagt allerede brukt ordet "linse" på et objektiv selv). Hvis man som selger prøver å heve seg over kunden kunnskapsmessig på feil måte, kan man oppfattes som en overlegen besserwisser, og det vil ikke bli noe salg da :)

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Det som Afseth skriver (jeg nekter å skrive Super 8, du filmer jo bare med videokamera så vidt jeg vet), sier egentlig alt som er verdt å nevne om temaet. Det er jo egentlig ikke så veldig viktig hva man kaller det, så lenge alle vet hva vi snakker om. Det kan jo kalles en utglidning av språket, men begrepet linse har vært i bruk i dagligtale så lenge jeg kan huske.

Dvs, jeg har ikke hørt begrepet så lenge jeg kan huske. Jeg bare antar det. Jeg husker fremdeles da jeg og flere venner dro til Bergen for å studere for tyve år siden. Vi var alle aktive fotografer, og undret oss veldig da alle som jobbet i fotobutikk omtalte objektivene som linser. Vi hadde faktisk aldri hørt det før, selv om vi allerede hadde fotografert i flere år hjemme på Karmøy. Det var med andre ord et dialektisk uttrykk. Som så mye annet med den flotte skarrende dialekten mellom de syv fjell så har det spredd seg til resten av landet, men denne gang er det ikke så positivt som at skarringen begynner å ta over for rullingen. Det finnes to alvorlige talefeil i bergensdialekten. Det er heldigvis ikke alle som har de feilene, men de er likevel relativt utbredt. På andreplass kommer begrepet linse, men øverst troner tendensen til at kj- blir uttalt sj-.

Fysj og fykj. Ellers er det jo en flott dialekt fra byen med den beste musikken, det beste fotballaget, den mest ekte bykulturen og de absolutt kjekkeste menneskene i kongeriket. At de i tillegg har PMnormal og Antonio Stasi er jo bare prikken over i'en for norges naturlige hovedstad :thumbup:

Endret av PMnormal
Skrevet
Det som Afseth skriver (jeg nekter å skrive Super 8, du filmer jo bare med videokamera så vidt jeg vet)
Jobber faktisk med Super8 film til daglig... så det så :) og å ha brukernavnet "Mini-DV" virker liksom ikke like... kult.
Det er jo egentlig ikke så veldig viktig hva man kaller det, så lenge alle vet hva vi snakker om. Det kan jo kalles en utglidning av språket, men begrepet linse har vært i bruk i dagligtale så lenge jeg kan huske.
Nettopp. Det er mange eksempler på ting som kalles noe som i bunn og grunn blir feil, men som alle vil forstå. De fleste vil forstå hva et objektiv er, men alle vil forstå hva en linse er... til og med de som nekter å ta ordet i sin munn når det egentlig er snakk om objektiver (og ikke bare et enkelt linseelement). At jeg driver denne trenden videre ved å kalle et objektiv for en linse når jeg står bak disken i en butikk, får så være. Så lenge kunden skjønner hva jeg prater om, så er jeg fornøyd. Jeg står ikke der for å være belærende eller drive norskopplæring :)
Skrevet (endret)

Bladde i den nyeste objektivkatalogen til Sony her om dagen,

der ble "objektiver" konsekvent omtalt som "linser".

Sannsynligvis også et strategisk valg...?

Endret av EspenE
Skrevet

Mer sannsynlig en oversetter som gjør feil. Ikke uvanlig at engelske ord blir oversatt til noe som er et vanlig norsk ord men som vi har andre uttrykk for.

At PMnormal har hørt ordet linser om objektiver i over 20 år overrasker meg. Først når jeg begynte å lese på div fora jeg så at mange brukte linser om objektiver. Jeg kommer aldri til å kalle et objektiv for en linse.

Skrevet

Mer sannsynlig en oversetter som gjør feil. Ikke uvanlig at engelske ord blir oversatt til noe som er et vanlig norsk ord men som vi har andre uttrykk for.

At PMnormal har hørt ordet linser om objektiver i over 20 år overrasker meg. Først når jeg begynte å lese på div fora jeg så at mange brukte linser om objektiver. Jeg kommer aldri til å kalle et objektiv for en linse.

Det overrasket meg også da jeg hørte det for første gang for 20 år siden også. Det var helt vanlig i Bergens fotobutikker. Første gang jeg hørte det var på Foto Knutsen Bystasjonen, og det var før de bygde om og hadde et godt utvalg i brukt optikk i butikken.

Når det gjelder Sony så er det nok feil oversettelse som er årsaken. Det vises tydelig gjennom andre feil oversatte ord som linsehette. Det er naturligvis direkte oversatt fra engelske lens hood. De har nok neppe valgt å bruke et annet ord enn solblender av strategiske årsaker, siden ingen i Norge bruker ordet linsehette. Den som leser korrektur på reklamen deres er nok forbryteren i deres tilfelle.

Skrevet
Så utvanningen av språket vårt er bergensernes skyld? Makan til folk. :no:

Tja, nå er jo ikke fototerminologi synonymt med det norske språk. Den synden er nok demokratisk fordelt mellom landsdeler og byer, tror jeg. Det er verre at de har gått i bresjen for ord som sjiosk, men på den annen side går de også i bresjen for den fornemme skarringen på R'ene.

Skrevet

Ord som telelinse finnes i noen ordbøker og er antakelig like gamle som fotografiet. Linse er også oftere brukt enn objektiv, det er sjelden jeg hører noen bruke ordet objektiv utenom blant spesielt interesserte. Så vi kan nok regne med at ordet objektiv ettervert blir en sjeldenhet forbeholdt sære grupperinger.

Skrevet

Min mor sier til stadighet at jeg må flytte harddisken så hun kan vaske gulvet under skrivebordet på kontoret hjemme i nord.

Men selv ikke den mest inkompetente jævel jeg har møtt i en elektrobutikk sier "harddisk" om en PC.

Å kalle et objektiv for linse, er som å kalle en flaske en kork, fordi det er kork på flasker.

• Liker 1
Skrevet
Min mor sier til stadighet at jeg må flytte harddisken så hun kan vaske gulvet under skrivebordet på kontoret hjemme i nord.

Men selv ikke den mest inkompetente jævel jeg har møtt i en elektrobutikk sier "harddisk" om en PC.

Å kalle et objektiv for linse, er som å kalle en flaske en kork, fordi det er kork på flasker.

Med tanke på at datainteressen i den jevne del av befolkningen har vært stor i lengre tid enn fotointeressen (speilrefleks ble mote først når de digitale speilreflekskameraene ble billige nok for et par år siden), så er det blitt mer og mer akseptert at harddisken er den "boksen inne i boksen" som dataene lagres på, og ikke selve kabinettet. Fotointeressen har ikke vært stor nok lenge nok til at linser er blitt til objektiver.

Om det vil skje, er vanskelig å si. Men jeg vil ikke si det er et stort problem. Om man sier "harddisk", og mener kabinett, så kan det føre til misforståelser fordi både harddisker og kabinetter er noe man kjøper til vanlig. Derfor har de mer "kompetente" fått vridd allmenheten til å si harddisker, kun om nettopp harddisker. Men hvor mange kjøper løse linseelementer? Så om en kunde sier "linse" til meg, så skjønner jeg jo at han mener objektiver.

Det er nok noe vi må leve med. Jeg synes ikke akkurat at det er verdens undergang uansett :)

Skrevet

Det er ikke verdens undergang. Selv om jeg ikke hadde hørt uttrykket linse før jeg i voksen alder flyttet til Bergen, så har det sikkert vært i bruk siden før jeg ble født. Jeg synes vi tar de ordene altfor alvorlig her på forumet. Sjelden får noen skrive linse før noen kommer og retter på dem. Det er helt unødvendig. Det kan da umulig være så viktig, siden storparten av befolkningen sier det.

Storparten av befolkningen kaller PC-en for pc, ikke harddisk. Det er kun noen få som har jobbet på kontor på den tiden da hjemmepc var sjelden som kaller det harddisk. De fleste som ikke noe om hva som er hva kaller det bare boksen.

"Flytt den boksen, guttelarve, for jeg skal vaske under den!" ville en gjennomsnitts mamma sagt til deg, Simon. Begynn å vaske rommet ditt selv, så slipper du å høre det så ofte :p

Skrevet

Vi hadde prøve i foto på skolen. læreren i foto er VELDIG nøye på at det IKKE heter linse men objektiv. Det ene spørsmålet på denne prøva var: "Hva er en linse?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...