Gå til innhold

Programtips: GParted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En liten tilleggsopplysning: For de som har en CD med Ubuntu allerede så ligger også programmet der. Det ligger under System->Administration->Partition Editor. Programmet ligger i de fleste moderne Linux-baserte OS med Gnome grensesnitt. (Fedora, Debian, OpenSuse, osv). Driverstøtten er svært god og man trenger ikke noen oppstartsdiskett for å bruke det på Raid-systemer på eksterne kontrollere eller noe sånt. Det bare fungerer.

 

Ulempen med å bruke Gparted direkte i Ubuntu, er at harddiskene må unmountes først. Du kan dermed ikke endre størrelsen til partisjonen som Ubuntu ligger på.

 

Hvis du bruker en live-CD så kan du gjøre som du vil.

Lenke til kommentar

heanwi: En kanskje enklere mulighet er å krympe en annen partisjon og så øke Vista-partisjonen din.

 

Jeg er usikker på om man kan slå sammen to partisjoner uten å tape innholdet på noen av de, men hvis det går så regner jeg med at minstekravene er at partisjonene ligger på den samme fysiske harddisken og har samme type filsystem. F.eks NTFS og NTFS.

Lenke til kommentar

Slik er situasjonen. Jeg har èn 500gb harddisk (filsystem NTFS) som er delt opp i C (Vista, NTFS), D (XP, NTFS) og E (NTFS). Jeg ønsker å gjøre partisjonen E mindre og "gi" til Vista-partisjonen C. Har prøvd å sette meg inn i diskpart, men jeg klarer ikke å finne noe som kan fikse bif

en.

 

Noe anelser om hvordan jeg kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
heanwi: En kanskje enklere mulighet er å krympe en annen partisjon og så øke Vista-partisjonen din.

 

Jeg er usikker på om man kan slå sammen to partisjoner uten å tape innholdet på noen av de, men hvis det går så regner jeg med at minstekravene er at partisjonene ligger på den samme fysiske harddisken og har samme type filsystem. F.eks NTFS og NTFS.

Husk på at dette er risikable operasjoner; backup er obligatorisk :).

Lenke til kommentar
Slik er situasjonen. Jeg har èn 500gb harddisk (filsystem NTFS) som er delt opp i C (Vista, NTFS), D (XP, NTFS) og E (NTFS). Jeg ønsker å gjøre partisjonen E mindre og "gi" til Vista-partisjonen C. Har prøvd å sette meg inn i diskpart, men jeg klarer ikke å finne noe som kan fikse bif

en.

 

Noe anelser om hvordan jeg kan gjøre dette?

Uten å ta i bruke noe ala dynamiske disker og span/concatenate eller hva enn det heter, så må du krympe E, flytte D mot E slik at den ledige plassen er mellom C og D, og så utvide C. Partition magic klarer dette, det veit eg - og eg trur at etter ntfs-3g kom ut til linux så skal ntfsresize/parted klare det også.

Lenke til kommentar
Slik er situasjonen. Jeg har èn 500gb harddisk (filsystem NTFS) som er delt opp i C (Vista, NTFS), D (XP, NTFS) og E (NTFS). Jeg ønsker å gjøre partisjonen E mindre og "gi" til Vista-partisjonen C. Har prøvd å sette meg inn i diskpart, men jeg klarer ikke å finne noe som kan fikse bif

en.

 

Noe anelser om hvordan jeg kan gjøre dette?

Uten å ta i bruke noe ala dynamiske disker og span/concatenate eller hva enn det heter, så må du krympe E, flytte D mot E slik at den ledige plassen er mellom C og D, og så utvide C. Partition magic klarer dette, det veit eg - og eg trur at etter ntfs-3g kom ut til linux så skal ntfsresize/parted klare det også.

Partition Magic har store kompabilitetsproblemer i Vista, skal jeg da prøve Partition Magic i XP da? Antar at det ikke spiller noen stor rolle, eller?

 

Takker for hjelpen forresten, og beklager abene for å rote til artikkelkommentar tråden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...