Gå til innhold

Rette ut ryggen


Anbefalte innlegg

Vel, ryggen min går som en bue, og jeg lurer på om det finnes en måte å rette den ut på. Jeg er 17 år, og har sittet foran PC-en i en 5 års tid. Det er bare nå i det siste at jeg har begynt å trent skikkelig.

Jeg har vært inne til røntgen pga ryggplager, og de sa at jeg burde begynne å trene opp ryggmusklene ved å begeve meg mer. Det var greit nok, siden jeg ikke har kjent noe smerte i ryggen på minst et halvt år, men problemet er at det ser ut som at jeg har en utrolig stor mage pga ryggen. Da jeg var ute å badet i sommer sa faktisk en kamerat "Æ trudde du bare va feit!" når jeg tok av meg t-skjorta :p

 

Uansett, jeg lurte på om det finnes noen gode og effektive treningsmetoder for å rette ut ryggen. Noe alá yoga? Eller pilates eller noen andre strekkøvelser.

Jeg kan se om jeg finner et kamera så jeg får tatt et bilde av ryggen om nødvendig for å begrense løsninger.

 

Alle seriøse svar settes pris på =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de av oss som også er høye og tjukke så er ryggøvelser veldig bra for å rette opp kroppen og få en fysiologisk effektiv positur. Når du har mye vekt på magen, enten det er fett eller muskler (sikkert spesielt om det er fett) , så bøyer man seg instinktivt fremover fordi det føles mer energieffektivt og mindre streniøst.

 

Uansett, jeg lurte på om det finnes noen gode og effektive treningsmetoder for å rette ut ryggen. Noe alá yoga?

 

Yoga og Pilates er sikkert fint, men det funker mer på sener og ledd og dill. Foreslår at du faktisk begynner å trene vekter med muskelgruppene på ryggen. Nøyaktig hvilke øvelser som ville være riktige for deg vet jeg dog ikke. For meg personlig som har hatt noen av de samme problemene har helhetlig trening av overkroppsgrupper funket VELDIG bra. Jeg har rettet meg opp og har ikke lenger vondt i ryggen. Fikk tidligere vondt i ryggen av å gå i butikken, nå 3 måneder etterpå har jeg begynt å jogge.

 

Ta vare på ryggen din, det er noe av det første som "går" når du blir "voksen" dvs 20+ he he

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig tengt på å lage en tråd om dette jeg også, men jeg håper det går greit at jeg låner tråden din litt, siden det virker som at vi sliter med samme problem.

 

Jeg er 15, har også sittet foran pc skjermen en del i det siste. Ryggen min ser nesten ut som en s (litt overdrevet.)

Det er Trapezius (muskel - se her) som på en måte buer seg utover. I tilleg får jeg noen ganger voldsomt vondt i ryggen. (Spesielt de gangene jeg er syk, sikkert fordi jeg sitter mye).

Og jeg merker at jeg blir veldig for sliten i ryggen hvis jeg spaserer lenge (ikke jogge eller løpe).

 

Så hvis noen vet hva problemet mitt og Kanius sitt er, så hadde jeg satt veldig pris på at noen kunne komme med råd ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville rett og slett begynt å trene med vekter. Bare husk at du skal ikke komme deg til gymmet, for så og BARE trene ryggøvelser. Det er viktig at du prioriterer hele kroppen relativt likt.

 

Du kan f.eks kjøre 2 "dra-øvelser" (rygg) for hver "press-øvelse" (bryst).

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har akkurat samme problemet som trådstarter. Er 21 år, sitter mye foran dataen, men har trent regelmessig 2 ganger i uken siden sommer på treningsstudio. Når jeg ser meg i speilet, er det nettop denne tingen jeg ikke er fornøyd med, den "S" formede ryggen.

 

Etter at jeg har tatt meg et stort måltid, ser det faktisk ut som jeg er feit. Selv har jeg en BMI på 21.7, men bøyen på ryggen får magen til å stikke ut.

 

Jeg bør nok ta dette opp med treneren, for dette hadde vært greit å få rettet opp (bokstavlig talt :p ). Er jeg heldig, strekker jeg meg kanskje et par cm til opp i høyden etter dette :thumbup:

Lenke til kommentar
Står dere helt slapt når dere ser dere i speilet eller? Alle får jo litt rar form på ryggen hvis de slapper av helt ...

 

Uansett hvordan jeg står så har jeg en "S" formet rygg, men hvis jeg presser magen inn og rompa forover, så blir ryggen relativt rett. Men da er problemet at jeg må gå med bøyde knær.

 

Jeg må finne en måte å få retta ryggen i alle fall litt før sommeren. Og helst uten apparater, siden der er så sabla dyrt for en 15'åring å trene på studio.

 

 

Jeg har gjort en ryggøvelse, men det hjelper bare på rygg smerter, jeg kan i alle fall ikke se noe forskjell på "S"'en.

Man ligger på magen og hever overkroppen i noen sek, og ned igjen.

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

Kan noen av dere med dette problemet poste bilder?

 

Prøv forresten å tøye brystmusklene (pectricularis major/minor) og magemusklene (abdominales). Tren opp latissimus dorsi (ryggmuskler) og evt. trapezius (nakkemuskler). Øvelser på dette kan dere finne selv, google is your friend!

 

Hvis dere ikke greier å forbedre holdningen, kan dere sikkert oppsøke lege eller fysioterapeut.

Lenke til kommentar

Noen råd:

  • Skaff deg en god sekk, hvis du bærer tunge ting (skolebøker, data ol.)
    - Gå turer i skogen. Ikke på asfalt.
    - Tren i tillegg på treningsenter.
    - Tenk på i sitte med ryggen rett hver gang du sitter.
    - Tenk på holdningen din når du går og står.
    - Evt. kan du skaffe deg gode sko med dempere på helen ;)

Endret av Nora90
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan anbefale enkelte pilatesøvelser, eks planken. http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=509816 denne er faktisk ikke så dum. Tøyninger av brystmusklene kan hjelpe mye, bare søk på google etter strecth pectoralis minor\major og følg instruker ;)

 

Generelt er styrketrening bra, øvelser som markløft og knebøy kan gjøre udnerverker for ryggen, forutsatt at de gjøres korrekt!

Lenke til kommentar
Kan anbefale enkelte pilatesøvelser, eks planken. http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=509816 denne er faktisk ikke så dum. Tøyninger av brystmusklene kan hjelpe mye, bare søk på google etter strecth pectoralis minor\major og følg instruker ;)

 

Generelt er styrketrening bra, øvelser som markløft og knebøy kan gjøre udnerverker for ryggen, forutsatt at de gjøres korrekt!

 

Har begynt å tatt planken en god del, og snakket litt med treneren på treningsstudioet. Det viste seg at jeg overdreiv litt med at jeg har mer bøy i ryggen enn andre, for det er normalt å ha litt bøy i ryggen. Bøyen fungerer litt som en støtdemper, så hvis ryggen var rett som en strek, ville ryggen tatt større skade når en lander på beina.

Lenke til kommentar

Litt svai skal alle ha, men noen har for lite eller for mye, ta en tur til legen\fysioterapeuten\kiropraktoren etc for å avgjøre om din svai er grei :) Det kan være ganske store variasjoner mellom mennesker uten at dette er unormalt. Sålenge du har litt svai og det ikke plager deg så er det helt greit, men om du får smerter etc pga svaien så kan det være lurt å gjøre noe med det. Anbefaler egentlig alle å kjøre litt lette styrkeøvelser for rygg for å forebygge og lindre nåværende eller senere plager :)

Lenke til kommentar
Dere med problemet, mener dere liksom at rumpa stikker ut, så går ryggen litt innover på baksiden av magen, og ut igjen med skuldrene (altså, nesten motsatt av dårlig holdning) ? Har også en slik form på ryggen!

 

Ja, er så og si sånn ryggen er ja ;) Takk til alle sammen, spesielt Delavar med linken som han skrev her, tok de øvelsene i går, og skal ta de i morgen igjen. Da håper jeg at jeg får litt rettere rygg ;)

Lenke til kommentar
Uansett hvordan jeg står så har jeg en "S" formet rygg, men hvis jeg presser magen inn og rompa forover, så blir ryggen relativt rett. Men da er problemet at jeg må gå med bøyde knær.

 

:!: Synes jeg ser det.......................

 

Det skal være litt bue på ryggen, altså. Man skal ikke se ut som en rett stokk

 

Jeg må finne en måte å få retta ryggen i alle fall litt før sommeren. Og helst uten apparater, siden der er så sabla dyrt for en 15'åring å trene på studio.

 

Så lenge du ikke har ryggproblemer trenger du ikke bekymre deg for naturlige variasjoner fra person til person, men det skader ikke å trene fornuftig og riktig. Er du 15 år bør du være forsiktig med vekttrening, særlig ryggøvelser. Bruk heller kroppens egen vekt som belastning.

Lenke til kommentar
Kan sove-stillingen ha noe å si på i dette tilfellet? Jeg sover alltid (så lenge jeg ikke er forkjølet) på magen. Er det bedre å sove på ryggen kanskje?

 

Jeg sover også på magen (prøver å sove på ryggen, men har ond pute så klarer ikke!). Har lest at dette ikke er anbefalt, men vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...